„Американска схема” – поредната модерна класика на Дейвид О. Ръсел

Поставете на режисьорския стол Дейвид О. Ръсел, човекът зад награждаваните хитове „Трима крале”, „Боецът” и „Наръчник на оптимиста”, сложете пред камерата редовните му сътрудници Крисчън Бейл, Ейми Адамс, Брадли Купър и Дженифър Лоурънс, и Ви гарантирам, че никой няма да очаква от такъв проект нещо по-малко от шедьовър. За щастие, „Американска схема” (“American Hustle”) е точно това.

Вижте още: Топ 5 роли на звездата на филма и носител на „Оскар“ Крисчън Бейл
american-hustle
Филмът, отразяващ “Abscam” скандала през 70-те години в САЩ, отговаря съвършено на високите очаквания, като комбинира елементи на драма и комедия, илюстрира безупречно епохата, създава исторически филмови моменти и вероятно най-важното – поставя неизменен фокус върху човешките взаимоотношения между участниците и оставя именно те да движат „схемата”, а не излишно извъртян и комплициран сценарий.

На мнозина това може да не се понрави. Аз самият влязох в киносалона с нагласата, че ще гледам нещо по-близо по тон с  „Бандата на Оушън”. Тънкият хумор, фино прикритата драма и брилянтната игра са налице и в двете ленти, но страхотната криминална комедия с Джордж Клуни и Брад Пит има изцяло изфабрикуван и много по-сложен сюжет от лентата на Дейвид О. Ръсел. За сметка на това, по-пресният филм има повече актьорски моменти, повече диалог и повече характеризация от бляскавия блокбъстър от 2001 година. Лесно е да се определи кой филм ще получи повече овации от критиците и повече награди през зимата, също толкова лесно е да се определи кой филм ще се хареса повече на аудиторията и ще остави по-трайно влияние върху филмовата индустрия.
american-hustle-cast

Така или иначе, сценарият е водещият елемент в „Американска схема”. Базиран на истинска история, на него се пада да характеризира персонажите с диалог и експозиция. И тандемът Ерик Сингър/Дейвид О. Ръсел свършва работата си перфектно. Именно героите водят действието, определят темпото и динамиката между тях движи сюжета напред. Престъпната интрига остава на заден план за сметка на личните взаимоотношения и трудно някой може да възрази, предвид факта, че на екран са толкова богато обрисувани личности с толкова специфични и интригуващи характери. Диалогът е богат, жив, остроумен и разнообразен. Всички тези фактори акумулират широко поле за изява на суперзвездния актьорски състав. И всички те се възползват от него с пълна сила.
american_hustle_movie-wide
Именно кастингът е другият ключов елемент във филма. Актьорският състав се оглавява от човека в главната роля – носителят на „Оскар” Крисчън Бейл. Уелският актьор е номиниран за „Оскар” за главна мъжка роля и тази година именно за представянето си в „Американска схема”, и за това си има съвсем валидна причина. Работата му тук е безупречна, професионализмът му изумява, отдадеността му впечатлява. С коремче, смехотворна прическа и съвършен нюйоркски акцент, Бейл за пореден път се трансформира на екрана пред зрителя. Абсолютно изумителен е начинът по който звездата мени екранния си облик за всяка своя роля и всеки следващ път няма нищо общо с предишния. Тук ставаме свидетели на поредното му главозамайващо преобразяване и първокласният сценарий му дава възможност да направи фантастична роля. Устатият мошеник Ървинг Розенфийлд, който Бейл играе в този филм, е ефектен контрапункт на отрудения американски провинциалист Ръсел Бейз, който актьорът пресъздаде във „Вън от пещта”, също в края на миналата година. Ако в „Американска схема” Бейл говори много, говори бързо и често разсмива, то в трилъра на Скот Купър той въплъщаваше няколкоминутни монолози в елементарни лицеви изражения и го правеше също толкова ефикасно и класно. Тези два филма са безспорно доказателство за забележителния талант на Крисчън Бейл, за пореден път доказват, че той вероятно е най-добрият актьор на своето поколение, и правят номинацията му за „Оскар” напълно заслужена.
Christian Bale;Amy Adams
Също номинирана за „Оскар” е Ейми Адамс със своята главна женска роля във филма. Изкусителна, лъжлива, чувствителна и решителна, нейната героиня Сидни е криминална партньорка и любовница на Розенфийлд, изигран от Бейл. Адамс също се възползва от възможностите, които й предлага богатият сценарий, поема нужните рискове и полага нужните усилия, за да се превърне и нейната роля в достойна за възхищение. Перфектно поддържаната й фигура е на показ през целия филм и ускорява мъжкия пулс. Ролята й налага да сменя акцента си в различните сцени, което тя и прави без никакъв проблем. Номинацията й за „Оскар” идва напълно заслужено, но лично аз се съмнявам тя или Бейл да спечелят наградите в категориите си. И причината не е в безупречните им представяния.
amyandjen
Причината е в това, че се конкурират с актьори и актриси, около чиито роли са концентрирани цели филми. А в „Американска схема” водещ е ансамбълът и всички роли са с еднаква важност. Разделението им на главни и поддържащи почива изцяло на елементарно изчисляване на екранното време. Затова Леонардо Ди Каприо във „Вълкът от Уолстрийт” и Кейт Бланшет в „Син жасмин” ще имат предимство пред Бейл и Адамс, макар и дуото от „Американска схема” да не им отстъпва по нищо с представянето си. Важността на поддържащите роли пък на свой ред открехва вратата пред актьорите, които се изявяват в тях. И всъщност те имат доста по-високи шансове за „Оскари” от талантливите си колеги в главните роли.
brad
Става дума за Брадли Купър и Дженифър Лоурънс, номинирани съответно в категориите за поддържаща мъжка и поддържаща женска роля. Миналата година Купър беше номиниран за главна мъжка роля в година, в която Хю Джакман и Даниел Дей-Луис превърнаха надпреварата за наградата в категорията в двубой. Тази година шансовете му са значително по-високи. Ролята на ексцентричния агент на ФБР Ричи ДиМасо му предоставя широко поле за изява и възможност за коренна трансформация във външния вид. Купър свършва перфектна работа и ако бъде възнаграден със златна статуетка за усилията си, ще бъде основателно. Колежката му Дженифър Лоурънс пък играе психически нестабилната съпруга на главния герой и превзема екрана като същинска фурия в ограничения си брой сцени. 23-годишната актриса опровергава категорично скептиците, които бяха на мнение, че е твърде млада за ролята си. Сред тях е бил и самият Крисчън Бейл, който е бил принуден да промени мнението си още след първия ден на снимачната площадка с Лоурънс. „Оскар” във втора поредна година и грандиозни финансови успехи с поредицата „Игрите на глада” ще бетонират Лоурънс като любимата актриса на Америка и най-горещото нещо в света на киното днес. И човек трудно може да отрече, че тя го заслужава.

Вижте още: Ревюто ни за касовия и критически акламиран хит на Дженифър Лоурънс „Игрите на глада: Възпламеняване“

Режисурата на Дейвид О. Ръсел също не може да бъде пренебрегната с лека ръка. Доказаният майстор оправдава високите очаквания към него и също заслужава всички награди, които ще се изсипят в скута му през този сезон. Човек не може равнодушно да подмине фината композиционна рамка, която режисьорът поставя на творбата си със сцените в стаята за оставени дрехи. Първата показва главните герои на върха на щастието и в разгара на любовта им. Втората й се противопоставя с единичен портрет на самота и спомени на същото място. Разбира се, няма как да се подмине и фантастичната сцена с Робърт Де Ниро в края на филма, в която Крисчън Бейл се изправя лице в лице на екрана със своя професионален кумир. Сцената е конструирана перфектно откъм гледни точки, кадри, реплики, паузи и актьорска игра. Тя плаши, напряга, разсмива и просто възхищава.

Дори само заради нея „Американска схема” заслужава похвалите, с които е отличен, и наградите, с които е номиниран. Но класически създадената лента на Дейвид О. Ръсел предлага много повече от това и представя на всички ни модерната класика, на която се надявахме през цялата изминала 2013 година.

Филмът тръгва по кината в България от 24 януари 2014 година. Разпространява „Александра филмс”.

Георги Петров
е на 25 и е завършил бакалавърска степен по специалност „журналистика“ в СУ „Свети Климент Охридски”. Работил е като международен и културен редактор за новините на БНТ „По света и у нас“, водил е рубрика на филмова тематика по Box TV и в момента работи като водещ на рубриката „Кино Аларма” в БНР „Христо Ботев”.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to