Историята за Покахонтас – истина и легенда

pocahontas1

Легендата за индианската принцеса Покахонтас е добре позната, но каква част от нея е истина и къде историческите факти са се преплели с измислицата?

Вижте още: Плашещата история на легендарната „Дама в бяло“

През годините се появяват много интерпретации на историята за младата индианка – през 1953 г. излиза640px-Pocahontas_by_Simon_van_de_Passe_1616 „Капитан Джон Смит и Покахонтас“, анимацията на Дисни се появява през 1995 г., а малко по-късно излиза и продължението ѝ „Покахонтас 2: пътуване до новия свят“. „Новият свят“ (2005) събира куп известни актьори (Крисчън Бейл, Колин Фарел, Кристофър Плъмър), за да разкаже живота на Покахонтас. Ключовият момент в повечето от тези филми е спасяването на Джон Смит и любовната история между него и индианката. Кое от тези неща обаче е истина?Нека започнем от самото начало. Покахонтас е индианка от днешния щат Вирджиния, САЩ, дъщеря на вожда Похатан. Според учените Покахонтас е родена около 1595 г. като за това се съди по записките на капитан Джон Смит. Може би ще се изненадате да научите, че Покахонтас не е истинското име на индианката, това е прякор, който означава „игривата“ (“the playful one”). Името ѝ е Матоака (Матока), а по-късно се е наричала и Амонути. Причината, поради която момичето е използвало прякор, е в това, че индианците са смятали, че ако някой знае истинското ти име, той може да ти навреди. Те са разкривали имената си само пред тесен кръг близки хора и са използвали псевдоними.

Pocahontas_1883

Като дъщеря на Похатан Покахонтас е била възприемана за принцеса, но според индианските обичаи тя не би могла да наследи позицията на баща си. В „Карта на Вирджиния” Джон Смит описва унаследяването сред похатаните по този начин: „Неговото (на Похатан) кралство се предава не на синовете му, нито на децата им; но първо на братята му, от които имаше трима с имена Опичапан, Опечанканог и Кататуг; и след тяхната смърт – на сестрите му. Първо на най-възрастната сестра, после и на другите: и след тях на наследниците, мъжки и женски, на най-възрастната сестра; но никога на наследниците на мъжете.


Популярната част от историята на Покахонтас започва през април 1607 г., когато английските колонизатори пристигат във Вирджиния. Няколко месеца по-късно, по време на експедиция, Капитан Джон Смит е пленен от ловна дружинка и отведен в столицата Веровокомоко. В първата версия на тази история англичанинът разказва за обилна гощавка и разговор с вожда на племето, Покахонтас не е спомената. По-късно обаче, когато пише писмо до кралица Анна във връзка с посещението на индианката в Англия, той споменава известното спасяване –  „два огромни камъка бяха донесени пред Похатан; и мнозина го грабнаха (Смит), завлякоха го до камъните и положиха главата му на тях, и готвейки се с тоягите си да разбият черепа му, Покахонтас, най-скъпата дъщеря на краля, след като молбите й не бяха чути, взе главата му в ръцете си и сложи нейната отгоре да го спаси от смъртта.” Според историците е много вероятно Джон Смит да си е измислил тази история, за да подчертае влиянието и позицията на Покахонтас.

Pocahontas & John Smith Sunflowers

Няма исторически данни за любовна афера между Смит и Покахонтас – още повече, че през 1607 г., когато те се срещат, индианката е била едва на 12 години, а английският капитан – на 28. Това, с което Матоака е станала известна сред заселниците, е благото ѝ отношение към тях – в най-тежките моменти на глад тя им е носила храна, научила е езика им и е общувала с тях. Тя е преговаряла с англичаните и е поддържала добрите отношения между тях и племето си.

През 1610 г. Покахонтас, достигнала зряла възраст, се жени за Кокоъм, според историческите свидетелства той е бил капитан на малка група от хора, съответно не е имал висок ранг. Това предполага, че Покахонтас се е омъжила по любов. Обратът в историята на индианката започва около 1613 г. по време на първата англо-индианска война, когато тя бива пленена. Похитителите я използват, за да контролират баща ѝ. Преговорите продължават по-дълго от очакваното и Покахонтас прекарва повече от година сред англичаните – там пасторът, Аликзандър Уитакър, покръства индианката и тя получава името Ребека.

800px-Pocahontas-saves-Smith-NE-Chromo-1870

По това време Покахонтас се запознава с Джон Ралф и между тях пламва искра. Англичанинът пише до губернатора на колонията, за да им бъде разрешено да се омъжат (бракът на Покахонтас и Кокоъм очевидно приключва, след като тя бива пленена):  „по-точно Покахонтас, в която моите най-чисти и добри помисли са, и са били от дълго време, впримчени и омаяни в толкова заплетен лабиринт, от който съм изтощен от усилията си да се откопча.”  Покахонтас и Джон се женят през 1614 г., като тя приема името Ребека Ралф. Синът им Томас се ражда година по-късно.

Следва пътуването на семейство Ралф до Англия, където Покахонтас е представяна като индианска принцеса, канена е на балове и е възприета много добре от обществото. Тогава тя среща Джон Смит отново (капитанът напуска Америка, защото е ранен, но Покахонтас мисли, че Смит е мъртъв) и показва уважението си, обръщайки се към него с „татко“.

800px-Baptism_of_Pocahontas

През 1617 г. Покахонтас и Джон Ралф отплават обратно за дома си във Вирджиния, но за съжаление, индианката се разболява тежко (най-вероятно от едра шарка, пневмония или туберколоза) и на двадесет и двегодишна възраст умира. Погребана е в епархията „Сейнт Джордж“ в Грейвсенд. Въпреки ненавременната си смърт Покахонтас оставя голямо наследство след себе си – много американци могат да проследят родословието си до нея, а историята за смелата индианка, която поставя живота на английски капитан пред своя, ще продължи да живее в сърцата на милиони.

Пламена Крумова
е на 25 и е завършила СУ „Климент Охридски”, специалност Журналистика. Интересува се от фотография, литература, култура, театър, музика.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to