Върху 88-ите награди „Оскар“

29-и февруари е специален ден всеки път, когато настъпи. Това се случва веднъж на четири години и занапред към особените му характеристики ще се прибави още една. Целокупната популация на Интернет като нищо ще го обяви за „Ден на Леонардо ДиКаприо.

Снимка: The Odyssey Online

Снимка: The Odyssey Online

Да, той успя. Лео най-после спечели заветния „Оскар“. В ревюто си за филма му „Завръщането“ изразих достатъчно ясна и категорична позиция по въпроса дали заслужаваше статуетката за това конкретно превъплъщение и в тази конкретна година. Затова и няма да губя още много време в преповтаряне на становището си, което съм аргументирал на горепосочения линк в оцветените в син цвят буквички. Вместо това ще обърна малко внимание на най-ощетения претендент в неговата категория.
fassСъс сигурност това е Майкъл Фасбендър. Роденият в Ирландия актьор изпълни 2015 година с главни роли в универсално одобрените продукции „Макбет“ и „Стив Джобс“. И за двете звездата получи възторжени отзиви от критиката, като второто изличи от съзнанието на хората спомена за не дотам адекватното представяне на Аштън Къчър като гениалния Джобс и му донесе номинация в категорията за главна мъжка роля. Триумф с „Оскар“ в ръката щеше да завърши по перфектен начин изключително силната филмова година на Фасбендър, а и щеше да покаже, че автентичното изиграване на влиятелна историческа личност от близкото минало е по-голям актьорски подвиг от час и половина конвулсии, озъбени гримаси и изкуствена пяна по устните. Все пак ненапредналата възраст на Фасбендър и наличието на три номинации за наградата дотук дава утеха на феновете му, че звездният му миг тепърва предстои.

„Спотлайт“ и „Завръщането“ завършиха дуела си, продължил през целия сезон на наградите в Холивуд, като си поделиха най-ценните златни статуетки. „Завръщането“ осигури „Оскар“ на режисьора си Алехандро Гонзалес Иняриту за втора поредна година и на оператор-постановчика си (cinematographer) Емануел Любецки за рекордна трета. Предишните си две награди „Оскар“ неприлично талантливият Любецки спечели за работата си по „Гравитация“ с Алфонсо Куарон и по „Бърдмен“ с Иняриту. „Спотлайт“ пък бе отличен с наградите за най-добър филм и най-добър оригинален сценарий. Такова разпределение на призовете със сигурност може да се окачестви като триумф на справедливостта, тъй като Академията показа, че оценява актуалната информационна стойност на филм, посветен на драматично и реалистично представено журналистическо разследване, над историята на трапер, нападнат от мечок преди няколко столетия. Освен това наградите за режисура и операторско майсторство поощриха именно най-ценното качество на „Завръщането“ – визията, а призовете за най-добър филм и сценарий отличиха водещото предимство на „Спотлайт“ – разказаната история и диалога.
1В актьорските категории при дамите изненади нямаше. Бри Ларсън и Алисия Викандър триумфираха съответно в категориите за главна и поддържаща женска роля. Бъдещето изглежда изключително светло и за двете талантливи дами, а за прекрасната Викандър наградата постави окончателния край на една превъзходна 2015 година, в която тя взе участие в летен блокбъстър на Гай Ричи, независим проект от жанра на научната фантастика и престижна продукция с Еди Редмейн, за която спечели и своя „Оскар“. Независимият фантастичен филм, в който тя покори сърцата на публиката в главната роля на робот със завършен изкуствен интелект, беше „Ex Machina: Бог от машината“, който пък триумфира в категорията за специални визуални ефекти. Победата на независима продукция над високобюджетни хитове като „Междузвездни войни: Силата се пробужда“ и „Марсианецът“ шокира, но и зарадва мнозина, които искаха да видят чудесния филм на Алекс Гарланд, който излезе още през февруари миналата година, отличен с някаква награда в която и да е от категориите.
Alicia-Vikander-PodMostaБорбата за приза за поддържаща мъжка роля спечели Марк Райлънс от „Мостът на шпионите“ за сметка на доста по-популярните си конкуренти Силвестър Сталоун, Крисчън Бейл и Том Харди. За феновете на Слай, сред които се числи и авторът на текущия текст, ударът беше съкрушителен, тъй като маркира по всяка вероятност последния шанс на живата легенда на Холивуд да се сдобие със златна статуетка у дома си. За предимствата и недостатъците на филма на Стивън Спилбърг съм изписал достатъчно на линка горе, но повечето от тях не се отнасят до сдържаното и спокойно представяне на Райлънс в предизвикателната му роля, за която той със сигурност заслужава много похвали, „БАФТА“, но не и „Оскар“ при наличната конкуренция. Все пак остава фактът, че за неизвестния актьор това може да е най-голямата победа в целия му професионален път, докато Слай оставя зад себе си огромно наследство от обичани филми, легендарни персонажи и милиарди зрители, които е докоснал през дълголетната си звездна кариера, която все пак, длъжни сме да отбележим, далеч не е и приключила.

Снимка: Slate.com

Снимка: Slate.com

В останалите категории трудно могат да се намерят изненади, които да обсъдя с уважаемия читател по някакъв начин. Победите на Енио Мориконе и Сам Смит в музикалните категории за работата им съответно към „Омразната осморка“ и „Спектър“ не учудиха никого. Спечелилите призовете за документален („Ейми“, посветен на живота на Ейми Уайнхаус), чуждоезичен (унгарската продукция „Синът на Саул“) и анимационен (касовият хит „Отвътре навън“ на „Дисни“) филм също не шокираха по никакъв начин. Това ме кара да насоча вниманието си към последните два въпроса, които заслужават повечко внимание, и ще започна от този, който ми е по-неприятен.

Скандалът около липсата на расово разнообразие сред номинираните имена тази година доведе до протест на няколко преки от ‘Dolby Theater’, където традиционно се провежда церемонията по връчването на наградите. Това по никакъв начин не спря традиционния звезден гастрол по червения килим и не възпрепятства обичайните процедури. Ситуацията обаче не бе подмината от водещия на церемонията Крис Рок, небезизвестен чернокож комик, който буквално запрати в миша дупка тези с претенции за расизъм. Комичните забележки на Рок по въпроса и целият му откриващ монолог на шоуто можете да видите в оригинал на английски език на този линк. Аз самият ще застана категорично зад неговите думи и ще се въздържа от по-нататъшно навлизане в абсурдния политически коректен дискурс по темата освен с едно-единствено изречение. Да, промяна в състава на Академията е нужна, но не – глупави необосновани претенции за расизъм в Холивуд не са начинът това да се постигне.
Mad-Max-Fury-Road-PodMostaЗа десерт съм си оставил най-приятния за мен факт от пищната церемония. „Лудия Макс: Пътят на яростта“ се записа в историята като филмът, спечелил най-много от 88-те награди „Оскар“ с шест спечелени приза. По този начин постапокалиптичният екшън на маестрото Джордж Милър смаза конкуренцията, от която до него най-много се доближи „Завръщането“ с два пъти по-малко спечелени отличия – три. Спечелените награди от „Пътят на яростта“ в техническите категории като монтаж, звукови ефекти и продукционен дизайн заслужено поощриха изключителния труд на екипа, реализирал един от най-зрелищните екшъни за всички времена почти изцяло с практически специални ефекти и минимум употреба на компютърно генерирани изображения. За чисто художествените, артистични, сценарни и актьорски достойнства на „Лудия Макс: Пътят на яростта“ съм изписал достатъчно и в ревюто си на конкретния филм, и в годишната си лична класация за комерсиалното кино в България, където безапелационно го поставих на първо място, за да продължавам да го заливам с многословни похвали. Мога само да изразя надежда, че в бъдеще по-често ще можем да гледаме толкова силни, зрелищни и стойностни блокбъстъри по кината и че през следващите „наградни сезони“ в Холивуд те ще доминират и в категориите за филм, режисура и актьорска игра.

Георги Петров
е на 25 и е завършил бакалавърска степен по специалност „журналистика“ в СУ „Свети Климент Охридски”. Работил е като международен и културен редактор за новините на БНТ „По света и у нас“, водил е рубрика на филмова тематика по Box TV и в момента работи като водещ на рубриката „Кино Аларма” в БНР „Христо Ботев”.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to