Фаворитите през сезона на филмовите награди за 2015 година

Снимка: Flickr

Снимка: Flickr

Краят на календарната 2015 година се задава с пълна сила, заглавията на филмите в трейлърите стават по-големи от заглавията на самите филми в кината и дългоочакваният седми епизод на ‘Star Wars’ е последният касов титан, който очакваме преди 31-ви декември. За сметка на това сезонът на наградите навлиза в разгара си, в България и по цял свят престижните ленти се показват на всички и всеки има мнение относно заслугите на всяка от тях в надпреварите за отделните призове, раздавани от различните филмови академии, асоциации, гилдии и други. Но като във всяко състезание на този принцип, и тук си имаме отявлените фаворити, коитоедновременно с това са и най-привлекателните заглавия, които предстои да гледаме на кино в следващите няколко месеца. Затова и в този конкретен момент от годината си струва да обърнем поглед към тях.

1. ‘The Revenant’/„Завръщането“ – След гръмкия си триумф миналата година с „Бърдмен“ Алехандро Гонзалес Иняриту отново гони наградите за най-добър филм и най-добра режисура с най-новия си проект. ‘The Revenant’ нашумя още по време на снимачния си процес, когато стана ясно, че ексцентричният Иняриту е снимал само при естествена светлина и затова работният срок се е проточил до 7-8 месеца. В екипа на Иняриту отново изпъква името на Емануел Любецки, вече двукратен носител на „Оскар“ за кинематография, който със сигурност ще се цели в своеобразния хеттрик тази година.

За зрителите вероятно най-любопитно е дали сътрудничеството с критическия фаворит Иняриту ще донесе на вечния неудачник Леонардо ДиКаприо така желания от феновете му първи „Оскар“. Съдейки по трейлъра, ролята на звездата със сигурност изглежда заредена с драматичен потенциал, което дава сериозни надежди на многобройните му привърженици. Същото се отнася и до колегата му Том Харди, който завършва зашеметяваща 2015 година с ролята на злодей в ‘The Revenant’. Номинация в категорията за поддържаща мъжка роля е твърде вероятна.

2. ‘Steve Jobs’/„Стив Джобс“ – Вторият опит на Холивуд да разкаже историята на технологичния визионер Стив Джобс на големия екран се увеначава с много по-голям успех от първия и в това няма нищо учудващо предвид способните ръце, в които се оказа проектът. С Дани Бойл в режисьорския стол, Арън Соркин с химикалката на сценариста и Майкъл Фасбендър пред камерата, лентата се превърна в обект на много критически похвали, но твърде ограничен комерсиален успех.

Именно заради липсата на такъв шансовете на „Стив Джобс“ за номинация, камо ли пък за награда в категорията за най-добър филм, са много малки. За сметка на това никой не може да отрече фантастичното представяне на Фасбендър в ролята на Джобс, което се сочи като ранен фаворит в категорията за главна мъжка роля. Актьорът в действителност впечатлява с многолико, харизматично и автентично превъплъщение, в което е подпомогнат и от чудесния диалог на Арън Соркин, който вече спечели „Оскар“ за адаптиран сценарий за „Социалната мрежа“ преди няколко години. Дали ще повтори подвига, предстои да видим.

3. ‘Macbeth’/„Макбет“ – Премиерното заглавие на тазгодишния български фестивал „Киномания“ привлече вниманието на всички, като досегашните му прожекции бяха гледани дори от стълбите в по-малките киносалони из София. И има защо. Шекспировата адаптация дарява Майкъл Фасбендър с втората му грандиозна роля за 2015 година и впечатлява с безкомпромисния си поглед върху класическата трагична история.

Джъстин Кърцъл е напълно непознато име в елитната компания на конкурентите му в надпреварата за най-добра режисура, но със сигурност заслужава похвала за зашеметяващата визия на „Макбет“, особено в баталните сцени в началото и края на филма. Същото важи и за кинематографиста му Адам Аркапоу. Фасбендър и Марион Котийяр в ролите на лорд и лейди Макбет очаквано запленяват. Единственият проблем за „Макбет“ е давността на материала му, която го прави нечестен конкурент спрямо останалите състезаващи се ленти и намалява шансовете му за номинации. Но неслучайно избираме да споменем филма тук и сега – номиниран или не, награден или не, той със сигурност си заслужава да бъде видян.

4. ‘The Hateful Eight’/„Омразната осморка“ – Куентин Тарантино отдавна се е превърнал в синоним на критически и комерсиален успех. Вторият му поход в жанра на уестърна привлича предостатъчно внимание само с трейлъра си.

Всеки филм на Тарантино е сигурен фаворит в категорията за оригинален сценарий, а що се отнася до актьорския състав, тук много познати от предишните проекти на режисьора имена ще се борят за номинации в категориите за главни и поддържащи роли. Самюел Джаксън, Кърт Ръсел и Дженифър Джейсън Лий впечатляват най-много от видяното дотук, но човек никога не знае дали актьори от калибъра на Тим Рот или дори Майкъл Медсън няма да поднесат изненада.

5. ‘Creed’/„Крийд: Сърце на шампион“ – Седмото попълнение към класическата поредица „Роки“ не само се превръща в успешен рестарт за нея, но и в най-високо оценяваното попълнение от оригиналния филм насам. Режисьорът Райън Куглър и актьорът Майкъл Б. Джордан обединяват усилия отново след големия си критически успех ‘Fruitvale Station’ от 2013 година, като всеки от тях е вероятен номиниран в категориите за най-добра режисура и главна мъжка роля, а най-новият им проект – в тази за най-добър филм. Но фокусът тук е на съвсем друго място.

Силвестър Сталоун не провокира нищо освен гръмки похвали за седмото си превъплъщение като легендарния Роки Балбоа и номинацията му за поддържаща мъжка роля изглежда 100% сигурна, а победата му – много вероятна. В „Крийд“ Роки тренира сина на покойния си голям съперник Аполо Крийд в своеобразно предаване на щафетата. Фантастичните оценки за лентата я правят претендент в много категории, но възможността за великия Слай да се върне на подиума на „Оскар“-ите толкова години след оригиналния „Роки“ изглежда като извадена от приказките. А всички знаем колко много Холивуд обича, когато такива сценарии се разгърнат в реалността.

6. ‘Joy’ & ‘Carol’ – Причината, поради която си позволявам да поставя два от най-хвалените филма през тазгодишния сезон на наградите, е абсолютно идентичната им позиция в надпреварите за различните призове. И двете ленти имат своите скромни шансове да се отличат с номинации за най-добър филм или най-добра режисура. ‘Carol’ има по-серизони претенции към категорията за адаптиран сценарий, а ‘Joy’ – към тази за оригинален. Но и двата филма служат преди всичко за арени, на които чудесните актриси в главните роли демонстрират своите умения.

В ‘Carol’ светлината на прожекторите се дели между Рууни Мара и Кейт Бланшет, а в ‘Joy’ блести звездата на Дженифър Лоурънс. Двете дилеми тук са коя измежду двете актриси в ‘Carol’ ще бъде номинирана за „Оскар“ за главна женска роля, след като Академията пресече опита на ‘The Weinstein Company’ да пробутат Рууни Мара в надпреварата за поддържаща женска роля, и коя всъщност ще спечели повечето награди. Предстои да разберем това, както и дали в България ще имаме възможност да гледаме някой от тези два филма, но, за съжаление, твърде вероятният отговор е „не“.


7. ‘Mad Max: Fury Road’/„Лудия Макс: Пътят на яростта“– За разлика от представените дотук филми, този излезе по кината преди 5-6 месеца и единственият шанс на уважаемия читател да го гледа е у дома. Но нямаше как да говорим за сезона на наградите и да не припомним най-високо оценения филм на 2015 година дотук.

Ако има справедливост на този свят, „Макс“ задължително трябва да се отличи с номинации за най-добър филм и най-добра режисура за маестрото Джордж Милър. Сред актьорския състав най-силно впечатление прави Чарлийз Терон, но номинация за нея в категорията за главна женска роля изглежда като твърде дързък ход за изпълнената със сноби Академия. Но там, където „Макс“ наистина трябва да доминира с пълна сила, са всички технически категории. Бидейки практически реализиран визуален шедьовър с минимално количество компютъра анимация, филмът трябва да обере всички награди за визуални и звукови ефекти, независимо по какъв начин са обособени или именувани от различните гилдии или асоциации. Единственият му възможен конкурент излиза по кината след няколко седмици и той действително ще се превърне в такъв, ако „Междузвездни войни: Силата се пробужда“ използва също толкова ефикасно и въздействащо средствата на компютърно генерираните изображения, колкото „Макс“ използва практическите визуални ефекти.

Разбира се, в такава статия могат да се включат и още доста излезли и неизлезли филми. ‘Spotlight’е вероятен претендент в категорията за най-добър филм и ще донесе номинация на Майкъл Кийтън за поддържаща мъжка роля, но най-вероятно няма да видим в нито един киносалон в България; ‘Bridge of Spies’/„Мостът на шпионите“ почти сигурно ще донесе номинация на Том Ханкс за главна мъжка роля, но сигурно ще последва съдбата на също толкова добре направения и също толкова абсурдно проамерикански „Американски снайперист“ на Клинт Истууд в това, че ще се отчете с много номинации и твърде малко награди. „Младост“ на Паоло Сорентино, който е част от програмата на „Киномания“ тази година, също е вероятен претендент в много категории; същото важи и за масово хваления касов хит „Марсианецът“ на сър Ридли Скот.

В надпреварата за кинематография и за поддържаща мъжка роля пък скрит фаворит е „Сикарио“ с чудесната работа на Роджър Дикинс зад камерата и на Бенисио Дел Торо – пред нея. „Г-н Холмс“, „Тръмбо“, „Черна служба“ с Джони Деп в главната роля… опциите са прекалено много, за да бъдат изброени в една статия, но едно е сигурно – зимата дойде и за разлика от Вестерос, тук това не означава идването на Белите бродници и апокалипсиса, а повече престижни заглавия по киносалоните и по-малко безпредметно псевдозабавление.

Георги Петров
е на 25 и е завършил бакалавърска степен по специалност „журналистика“ в СУ „Свети Климент Охридски”. Работил е като международен и културен редактор за новините на БНТ „По света и у нас“, водил е рубрика на филмова тематика по Box TV и в момента работи като водещ на рубриката „Кино Аларма” в БНР „Христо Ботев”.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to