„Месец на село” – една измамна Аркадия

„Месец на село” – една измамна Аркадия, в която под повърхността на пасторала и идиличността прозира страстта, избродирана с най-фините дантели на любовното чувство…

Драматичен театър „Стоян Бъчваров” – Варна поднася на 31 март от 19:00, Сцена Филиал, кулминацията на VII Великденски театрални седмици 2017 с премиерната постановка „Месец на село” от класика на руската драматургия Иван Сергеевич Тургенев (1818-1883). Сценичната версия и режисурата са дело на Стилиян Петров, създал великолепните спектакли „Канкун” и „Опасни връзки” на варненска сцена. За „Месец на село” той отново се доверява на творци, с които неведнъж е работил – преводачката Майя Праматарова, сценографа Венелин Шурелов и костюмографа Елица Георгиева (ИКАР 2014 за сценографията и костюмите на „Канкун”) и композитора Иван Шопов. Действащи лица и изпълнители: Наталия Петровна – Даниела Викторова; Михаил Ракитин – Стоян Радев; Верочка – Цветина Петрова; Алексей Беляев – Валери Вълчев; Игнатий Шпигелски – Николай Божков; Аркадий Ислаев – Пламен Димитров; Ана Семьоновна – Юлияна Чернева; Лизавета Богдановна – Веселина Михалкова; Катя – Гергана Арнаудова; Шааф – Константин Соколов; Афанасий Болшинцов – Николай Кенаров; Коля – Алекс Маринков/Николай Маринков.

За Тургеневия „Месец на село” се твърди, че е не само най-хубавата пиеса от средата на XIX век, но и първата пиеса на руската класическа драматургия с главен женски образ, както и първата комедия, в центъра на която стои трагическа героиня. Всъщност, от гледна точка на съвременните театрални практики, които не обичат точните жанрови квалификации, „Месец на село” едва ли може да се нарече комедия. Пиесата пресъздава живота на руското дворянство чрез образите на разкъсваната от разнородни чувства Наталия Петровна, влюбения в нея Ракитин, съпруга Ислаев и майката Ана Ислаева, студента Беляев, възпитаницата Верочка, съседа Болшинцов, доктор Шпигелски, компаньонката Лизавета, немеца гувернант Шааф, слугинята Катя. Чувствата и съдбите на всички изненадващо се преплитат, влеченията и обясненията драстично се конфронтират… В този полюсен любовен месец „Чувствата не подлежат на възпитание, под тяхно въздействие човек не съвпада със самия себе си”, характеризира драматичната ситуация изследователят на Тургеневото творчество Людмил Димитров.

Самият Тургенев, подвластен през целия си живот на любовта към френската оперна звезда Полин Виардо, признава (подобно на Флобер за „Мадам Бовари”): „Ракитин – това съм аз”. Както е известно, след гастрола на певицата с италианската опера в Петербург, Тургенев напуска заедно с нея Русия и се установява в Централна Европа, където става част от интелектуалния елит на века, превръщайки се в естествен посредник между руската и западноевропейската култура.

„Нали ме познавате – познайте в какво се състои тази промяна, какво се е случило с мен?”, обръща се към Ракитин главната героиня Наталия Петровна, задавайки още в началото на пиесата тона на сложните емоционални движения и неочаквани, трудно разгадаеми дори за самите герои промени, които ще се случат в „Месец на село”.

Автор: Виолета Тончева

25 въпроса със Стоян Радев, прочетете ТУК!

Под Моста
е независима медия, създадена от млади хора, занимаващи се с писане и журналистика. В сайта можете да намерите новини и изцяло авторска публицистика за култура и лайфстайл.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to