Относно 4DX киноформата и филма „Зрителна измама 2“

Четириизмерното кино се рекламира като най-пълноценното изживяване, което зрителят може да изпита в киносалона. Самата идея за подобно обогатяване на сетивните усещания, докато гледаме филмите на големия екран, звучи примамливо. Предимствата на 4DX технологията започват с това, че тя надхвърля досегашните възможности на киното, което стимулира единствено нашата визуална и слухова сетивност и включва усещанията за допир, мирис и движение. Звучи страхотно, нали? Докато седите удобно, седалката ви прави всякакви луди движения в различни посоки, през ушите ви профучават струи въздух, симулиращи изстрелването на куршуми, пръска ви вода (особено полезно през лятото), а ако героят на екрана е безмилостно пребиван, и вие ставате съпричастни към неговото страдание чрез ”ритници” в кръста. Всичко това се случва в абсолютен синхрон с действието и несъмнено разкрива една друга страна от възможностите на киното, която ние с радост приветстваме. Ефектите на четириизмерното кино правят екшън сцените и красивите панорами във фантазните светове още по-впечатляващи, защото всяко движение на камерата се пресъздава от движението на седалката в киносалона.

4dx-seats-PodMosta2

Това, че един филм е адаптиран за 4DX формат обаче, съвсем не означава, че изживяването ще бъде на всяка цена разтърсващо. Пълното реализиране на четириизмерната реалност в киното зависи в голяма степен от самия филм. Един зрител, който се е наслушал за невероятните възможности на 4DX киното, влиза в салона с големи и може би малко преувеличени очаквания. Не е изключено тези очаквания да не бъдат оправдани и зрителят да си тръгне разочарован, просто защото филмът не е дал достатъчно поле за изява на четириизмерните ефекти, или защото четириизмерните ефекти не са дали достатъчно поле за изява на филма. С адаптирането на някой холивудски блокбъстър в 4DX се поема рискът ефектите да отклонят вниманието от най-важното – сюжета, актьорската игра и идеята на лентата. Целта на четириизмерната реалност е да обогатява изживяването в киносалона, но често прекаленият стремеж да се създадат най-изумителните ефекти, а и прекаляването с тях, смачкват на топка това изживяване и го хвърлят в кошчето за боклук.

„Зрителна измама 2”/‘Now You See Me 2’ е от онези филми, които не позволяват на четириизмерните ефекти да изгреят в пълния си блясък, или поне не през цялото време. В две или три екшън сцени, изпълнени с напрежение, бързи мотори и впечатляващи гледки, зрителят действително получава това, за което е отишъл именно в този киносалон. Ефектите от обкръжението допълнително подсилват тези сцени и допринасят за усещането на страх, опасност и, разбира се, скорост. Но дотук свършват предимствата, които 4DX технологията дава на лентата. Продължението на историята за Четиримата конници, борещи се срещу престъпността със своите майсторски илюзии, не е най-добрият филм, който може да бъде гледан в 4DX формат. Въпреки своите мащабни и зрелищни илюзионистки представления, които дават интересна посока за развитие на четириизмерните възможности, той не изобилства от екшън сцени с бляскави ефекти, а именно това е двигателят на четириизмерното кино. Някои от ефектите са просто самоцелни и да оправдаят надписа 4DX на билета, който сте си закупили току-що.

4dx-PodMosta

Споменавайки билета, у нас възниква въпросът за това дали цената оправдава четириизмерното преживяване. България е една от първите страни в Европа, които имат привилегията да се насладят на корейската четириизмерна технология и би трябвало досега да сме влюбени в това изживяване на сетивата. Е, това не е точно така и причината е безкрайно прозаична и ясна. България може да е изключително привилегирована с възможността да гледа четириизмерно кино, но хората не са изключително привилегировани с възможността да си позволят скъпите билети. Цените варират от 17,50 лева за 4DX 3D с намаление 15,50 лева (във вторник) и 14,50 лева за 4DX 2D с намаление 12,50 лева (от понеделник до четвъртък). Цената е оправдана само в случай, че филмът и неговите 4DX ефекти са страхотно изпълнени. Зрителят обаче няма как да е напълно сигурен в това, което ще види на екрана, затова му остава единствено да рискува. Или пък не.

Автор: Алексия Петрова

Макар и да съм напълно съгласен с това, което Алексия дотук ви каза по изключително дипломатичен начин – че билет за „Зрителна измама 2“ в 4DX е крупна сума пари, хвърлена на вятъра – това не означава, че същото се отнася до билет за „Зрителна измама 2“ в нормален салонен формат. Продължението пренася голяма част от очарованието на своя предшественик с динамично, почти препускащо действие, смайващи фокуси и съзвездие от превъзходни изпълнители на всички роли. Казано по възможно най-простичкия начин, ако сте харесали „Зрителна измама“, по всяка вероятност ще харесате и неговото продължение.

Сценарият още в самото начало поставя главните герои от оригиналния филм в светлина, в която не сме ги виждали в първата част – те са надхитрени, надиграни и несигурни в следващите си ходове срещу нов враг, който ги познава отлично и предвижда всяка тяхна стъпка. На хартия това звучи като добра идея. Да представим главните герои в по-човешка светлина и да изградим съчувствие спрямо тях винаги е добра идея, нали? Ами не и в конкретния случай.

Now-You-See-Me-2-Featured-Photo

Персонажите на Четиримата конници резонираха със зрителските предпочитания в първия си филм именно защото бяха илюстрирани като почти неуязвими, безкрайно самоуверени и доста остроумни герои с робинхудовски наклонности, които не оставяха никой да ги води за носа – дори Морган Фрийман и сър Майкъл Кейн. В продължението опитът те да бъдат приземени и хуманизирани има по-скоро обратен ефект, тъй като предполага цялата история да бъде разказана с по-реалистичен тон. А това изобщо не е така. Зашеметяващи вълшебни трикове продължават да радват зрителското око, без да претендират за логическа последователност в изпълненията си или какъвто и да е реализъм. На този умишлено фантасмагоричен фон опитите на протагонистите да спорят за лидерство помежду си, да изглеждат притеснени, демотивирани и притиснати до стената просто изглеждат напразни и излишни.

Now-You-See-Me-2-Cast

Противниците им в тази втора част отново са същите – хората, които изобличиха в оригиналния филм, но с една добавка. Даниел Радклиф играе сина на персонажа на сър Майкъл Кейн и действието го поставя като централен антагонист срещу Конниците. В началото става ясно, че той притежава огромни научни познания и значителни финансови ресурси, както и че е подпомаган от редица задкулисни фигури. Как проработва взаимодействието между тях и как те успяват да останат една крачка пред героите през по-голямата част от филма, така и не става ясно до край. А за да бъдат приземени и притиснати до стената изградени герои като Конниците, които в зрителските очи притежават почти вълшебни суперсили, трябва да е пределно ясно кой и по какъв невероятен начин успява да ги надхитри.

Суперзвездите в съответните роли съвсем очаквано свършват работата си компетентно и спокойно. Уди Харелсън изиграва злонамерения близнак на своя герой от първата част наред със самия него и в типичен умишлено глуповат стил създава някои от най-забавните моменти от филма. Доколкото в действието има реални драматични моменти, които въздействат емоционално, те са в сцените между Марк Ръфало и Морган Фрийман, които са страхотни, както винаги. И, разбира се, в най-неизненадващия възможен ход в историята на киното, Фрийман изказва въведението и пролога на лентата с прочутия си покоряващ глас. Сред актьорския състав изпъква и Лизи Каплан, която заменя Айла Фишър в единствената женска роля във филма и постига изключително забавни резултати в прекалените си опити да се впише в екипа.

Now-You-See-Me-2-Lizzy-and-Woody-PodMosta

Без да има прекалено експлозивни преследвания или схватки, филмът предоставя предостатъчно динамика и фокуснически изпълнения, като една конкретна сцена, в която четиримата главни герои си разменят една карта, без около десет заобикалящи ги охранители да разберат, е реализирана с безупречна операторска техника и смайващи ефекти. Заради подобни изпълнения и безупречните суперзвезди в главните роли, „Зрителна измама 2“ не разочарова и, ако човек не подходи с нереалистични очаквания, представлява малко над 2 часа качествено забавление в киносалона. Но не и в 4DX, благодаря!

Автор: Георги Петров

Под Моста
е независима медия, създадена от млади хора, занимаващи се с писане и журналистика. В сайта можете да намерите новини и изцяло авторска публицистика за култура и лайфстайл.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to