Обложките на Pink Floyd – среща на сюрреализъм и психеделия (първа част)

The grass was greener, the light was brighter.

With friends surrounded, the nights of wonder.

(High Hopes – The Division Bell, 1994)

Pink_Floyd_-_Division_Bell

Вижте част две: Тук!

Изкуството е полет на въображението, дори когато са му нужни допълнителни вещества да излети. Още от древността опиатите са използвани за целите на изкуството, за да се освободи ума от оковите на реалността и да се впусне в непознати светове, иначе недостижими за човешкия разум. Между двете световни войни този метод е широко използван от сюрреалистите, които са твърдо убедени, че будният ум не може да твори изкуство. По-късно от идеите на сюрреализма се повлияват психеделичното изкуство и музика. Контракултурата на фолк музиката често използва психеделичен дизайн за плакатите си по времето на Лятото на любовта в Сан Франциско (1967) и по този начин популяризира стила. За психеделичната музика са характерни често езотеричните текстове, в които обикновено се говори за сънища, видения, халюцинации; дългите песни и проточените инструментални сола, както и ефекти като дисторшън (китарен ефект, изкривяващ звука за по-тежко звучене). Някои от най-известните групи са The Doors, Beatles, Jimi Hendrix Experience, The Who, Janis Joplin, The Rolling Stones, Led Zeppelin. 

Едни от най-ярките представители на психеделичния рок са Pink Floyd, които се открояват с философските си текстове, звукови експерименти, грандиозни концерти и цяла собствена вселена от образи, мотиви и картини. Британската група е основана през далечната 1965 г. и има 14 студийни албума, които променят завинаги представата за музиката на ХХ век – както чрез песните си, така и чрез обложките, в които среща си дават именно сюрреализмът и психеделията.

pinkywinky1
Dream yourself away
Why can’t we reach the sun?
Why can’t we blow the years away?
(Remember A Day – A Saurceful of Secrets, 1968)

В това смутно психеделично време в Кеймбриджката момчешка гимназия двама бъдещи гениални музиканти се запознават с един бъдещ велик артист, променил визуалната представа за музиката на XX век. Роджър Уотърс и Сид Барет, основателите на Pink Floyd, срещат Сторм Торгерсън. През 1968 г. двамата молят Сторм и неговия приятел и колега от университета по изкуства Обри Поуел (с когото създават студио Hipgnosis) да създадат обложката за втория им албум A Saucerful of Secrets (1968). Наслагването на много елементи е опит да се пресъздаде завихряне, съновидения, визии от различни променени състояния на съзнанието, следствие от религиозен опит, фармацевтични добавки или просто музиката на Pink Floyd.

pinkywinky2And if I go insane, will you still let me join in with the game?
(If – Atom Heart Mother, 1970)

Две години след първата им съвместна работа Торгерсън отново впряга въображението си за Atom Heart Mother (1970). Оригиналната обложка на албума показва крава в пасище без никакъв текст или знак какво има на записа. Към някои по-късни издания са добавени заглавието на албума и името на групата. Тази идея идва от реакцията на бандата към образа на психеделичния рок, свързан с Pink Floyd по времето на издаване на албума. Групата иска да проучи всякакви видове музика, без да се ограничава до определен образ или стил на изпълнение. Затова искат нещо обикновено за корица, което накрая се оказва снимка на крава. Сторм Торгерсън, вдъхновен от тапета с крави на Анди Уорхол, по-късно разказва, че просто е карал близо до Потър Бар, Англия, и снимал първата крава, която видял. Още крави се появяват на задната страна на албума, отново без текст или заглавие, както и от вътрешната страна. Според Торгерсън „кравата представлява, от гледна точка на Pink Floyd, част от техния хумор, който е често подценяван или изобщо незабелязван.”

pinkywinky3Who are you and who am I to say we know the reason why?
(Childhood’s End – Obscured By Clouds, 1972)

Сюрреализмът и психеделичните елементи повлияват както на звученето, така и на визуализацията на албума Obscured By Clouds (1972). Обложката на албума представлява снимка на мъж, качил се на дърво. Фотографията е нефокусирана до степен на пълно изопачаване и размазване на картината. В нея се усеща влиянието на сюрреализма чрез композицията, която почива на чиста фантазия и реконструира съновиденията, като създава изключителна прилика на всеки детайл с обекта и неговото разграждане.

pinkywinky4Run, rabbit, run

Dig that hole, forget the sun,
And when at last the work is done
Don’t sit down, it’s time to dig another one.
(Breathe – The Dark Side of The Moon, 1973)

Много от проектите на Торгерсън се отличават със сюрреалистични елементи, а дизайнът му към The Dark Side of the Moon (1973) е обявен за една от най-великите обложки на всички времена. Стъклена призма на черен фон; лъч светлина, идващ от ляво, се разделя в цветовете на дъгата, които продължават и от вътрешната страна на обложката; зеленият лъч очертава сърцебиене като на електрокардиограма и заедно с останалите цветове се събират отново чрез друга призма в първоначалния бял сноп светлина.

Сторм Торгерсън често мести предмети от традиционния контекст, особено в обширни пространства, за да им придаде най-неудобен външен вид, като така подчертава красотата им. Гениалният артист взема правилата за създаване на плакат, разделя ги на части и ги сглобява наново – така, както само той може. Причудливите си фотоколажи, дълго преди появата на Photoshop, Сторм създава с помощта на ножица и лепило. Дори когато програмите за графична обработка идват в служба на дизайнера, той не изменя своите методи. „Специално харесвам пейзажи, които използвам заедно с „мисловни филми” (филм за начина, по който мислиш), но като ги вадя от нормалните им граници и наслагвам в пейзажа. По този начин умът се пренасочва. Ако искате да говорим за някаква аномалия в човешкото поведение, може да го извадим от спалнята и да го сложим в пустинята.”

Габриела Канджева
е на 25, завършила е Журналистика в СУ „Св. Климент Охридски“. Интересува се от литература, кино и най-вече от музика. Има своя категория песни – космически: онези, които се слушат в кола със спуснати прозорци, за да може свободата да нахлуе вътре с вятъра. Извън сайта работи като журналист и редактор.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to