Шедьоврите на сър Ридли Скот

ridley_scott_alienИсторията на киното познава много велики режисьори. Някои от тях са запечатали името си в нея с по един или два дефинитивни шедьовъра, диаманти в тяхната колекция, които се помнят с години. Франсис Форд Копола, например, има невероятен успех през 70-те години с „Кръстника”, „Разговорът”, „Кръстника, част втора” и „Апокалипсис сега”, но впоследствие започва серия от не особено впечатляващи проекти, за да стигне до днешния си статут на широко уважаван, но не особено актуален или следен продуцент. Към тази категория се числи и Джордж Лукас. За разлика от тях, Мартин Скорсезе и Стивън Спилбърг имат по един дефинитивен филм за всяко десетилетие от богатите си кариери. Същото може да се каже и за сър Ридли Скот.

РЕНЕСАНСЪТ НА МАТЮ МАККОНЪХИ (ПЪРВА ЧАСТ)

Многообещаващият трейлър за най-новия му филм „Адвокатът” ме накара да обърна поглед назад към творчеството му и да се опитам да селектирам по една негова класика от всяко десетилетие дотук. Когато професионалният път на някой е изпълнен с толкова висини, това може да е доста трудна задача. Ако в края на статията се окажете в несъгласие с мен, моля, простете ми и изразете мнението си както можете. Но трудна или не, сега със задачата се заема моя милост.
aliens-original-170-те години: „Пришълецът”
Ридли Скот има едва две попълнения във филмографията си от 70-те години на 20-ти век, но едното от тях е култовият научнофантастичен хит, с който режисьорът се утвърждава като голямо име в Холивуд и стартира голяма филмова поредица. „Пришълецът” излиза през 1979 година и предизвиква масова истерия. Присъствали на премиерните прожекции в Далас си припомнят и до днес, че е имало хора, бягащи от киносалоните с ужасени писъци. Религиозни фанатици пък го обявяват за дяволско творение и публично горят модели на извънземните персонажи и космическите кораби от лентата. Огромният интерес превръща лентата в комерсиален феномен, като приходите от нея са почти 10 пъти повече от бюджета й. Критическите отзиви също са силно позитивни.

Историята разказва за преживяванията на главната героиня Рипли, изиграна от Сигърни Уивър в най-паметната роля от кариерата й, и останалите от екипажа на космическия кораб „Ностромо” с непозната извънземна форма на живот, която почти избива всички присъстващи на кораба. Гротесковите изображения, стилът и невероятно напрегнатия сценарий оставят трайни спомени на всеки един, изгледал този филм. Лентата е издържала теста на времето и се е превърнала в класика в жанра на научнофантастичния хорър. Продълженията дават поле за изява и на други големи режисьори като Дейвид Финчър и Джеймс Камерън, но нито едно от тях не успява да постигне култовия статут на оригинала. Поредицата достигна дъното в началото на 21-ви век, за да попадне отново в грижливите ръце на сър Ридли Скот през 2012 година, когато по екраните излезе предисторията „Прометей”, посрещната с противоречиви отзиви.
url-11380-те години: „Блейд Рънър”
След като извършва революция в сферата на научната фантастика с „Пришълеца”, Ридли Скот обръща поглед към рядко изследвания, изключително интересн жанр на нео-ноара и го взривява през 1982 година със своята култова класика „Блейд Рънър”. Футуризъм с ретро дизайн – ето това е, възможно най-накратко, нео-ноар жанра във визуално отношение и до наши дни трудно може да се даде по-добър пример за него от „Блейд Рънър”. Новаторската концепция и стил не донасят голям комерсиален успех на лентата при излизането й, но възторжените критически отзиви не оставят място за съмнение, че филмът е класика в жанра си. С течение на времето към лентата се формира истински култ и в днешно време тя заслужено се счита за шедьовъра, който е.

ШЕДЬОВРИТЕ НА МАРТИН СКОРСЕЗЕ

В главната роля се изявява Харисън Форд в най-силния период от кариерата си. Именно той играе „блейд рънъра” Рик Декард – следовател, който преследва високотехнологични роботи с органична настройка, наречени „репликанти”. Срещу него се оказва цяла група от такива хуманоиди, водени от садистичен и остроумен водач. Невероятният визуален стил говори красноречиво за майсторството на режисьора Скот, който е заявявал в интервюта, че счита този за своя „най-завършен и най-личен филм”. Слухове за продължение продължават да циркулират и досега.
012_thelma_louise_theredlist
90-те години: „Телма и Луис”
Скот стартира 90-те години вероятно с най-неочаквания успех в кариерата си. Познат на всички като режисьора на новаторски екшън или хорър филми, аудиторията и критиците са шокирани, когато през 1991 година именно той режисира „Телма и Луис”. Лентата съдържа елементи на драма, на комедия и на криминален филм, сценарият има откровено феминистки тон, а главните роли се играят от Джина Дейвис и Сюзан Сарандън. Всичко това довежда до още по-голям шок, когато филмът се оказва истинска дамска класика, получава 6 номинации за „Оскар”, критиците го издигат на същински пиедестал, а приходите се оказват тройно по-високи от бюджета.

Главните героини са добри приятелки, чиито стандартни ежедневия един ден експлодират и те се оказват извън закона. Така започват приключенията им с множество драматични и комични елементи, докато не се стига до разтърсващия, просълзяващ завършек. Сарандън и Дейвис са неподражаеми в ролите си и получават номинации за „Оскар”, като наградата им се разминава само заради историческото превъплъщение на Джоди Фостър в „Мълчанието на агнетата”. Критиката отличава и режисурата на Ридли Скот, чийто талант за първи път се проявява в този жанр. Лентата се превръща и в първата паметна екранна поява на Брад Пит.
Gladiator gorgeous filmПървото десетилетие на 21-ви век: „Гладиатор”
„Сега сме свободни”, вдъхновено гласи класическият саундтрак на Ханс Цимер към историческия епос „Гладиатор”, първият филм на Ридли Скот за новото хилядолетие. През последната декада Скот се е отличил с толкова много впечатляващи творби като „Блек Хоук”, „Американски гангстер” и „Небесно царство”, но къде с малко, къде с повече, „Гладиатор” си остава над всички тях. Първият хит в жанра на историческия епос след дълга пауза, филмът печели 5 награди „Оскар”, сред които за най-добър филм, и е номиниран за още две. Приходите пък достигат почти половин милиард долара и за всичко това си има валидни причини.

Технологичният напредък през 2001 година дава ново поле за изява на визуалния маестро Скот, който се възползва в пълна степен от възможностите на компютърно генерираната анимация, за да създаде правдоподобна картина от древен Рим и да придаде на гладиаторските боеве присъщото им чувство за мащаб. В сърцето на сценария лежи трагичната история на генерал Максимус Десимус Меридиус, изигран от Ръсел Кроу в отличената му с „Оскар” прочута роля, който е определен за наследник на император Марк Аврелий, но бива изместен от узурпатора Комод, чийто войници го раняват жестоко и избиват семейството му. Максимус е продаден в робство, става гладиатор и в крайна сметка отново се оказва в Рим, където опитва да въздаде справедливост. Класическата епична история, страхотният екъшън, безпогрешната режисура на ветерана Скот, дефинитивното превъплъщение на Ръсел Кроу и вдъхновяващия саундтрак на Ханс Цимер – заедно всички тези фактори превръщат „Гладиатор” в модерна класика, която няма да бъде забравена.

130626141523-brad-pitt-the-counselor-story-top10-те години на 21-ви век – „Адвокатът”?
Така стигаме и до филма, който вдъхнови написването на тази статия от моя милост. Преди броени дни в Интернет плъзна 45-секунден тийзър трейлър на „Адвокатът”, най-новият филм на сър Ридли Скот и при всички положения той изглежда като още една модерна класика. Сценарият е на Кормак МакКарти, писателят зад романите „Тези прекрасни коне”, „Няма място за старите кучета” и „Пътят”, всеки от които има успешна филмова адаптация – в случая с „Няма място за старите кучета” е толкова успешна, че има „Оскар” за най-добър филм през 2007 година. Новата история на МакКарти е трилър и ако неговото име и това на легендарния сър Ридли Скот не са достатъчни, за да ви привлекат, то чакайте да чуете актьорския ансамбъл за филма.

ЩЕ БЪДЕ ЛИ 2015 НАЙ-ВЕЛИКАТА БЛОКБЪСТЪР ГОДИНА В КИНОТО?

Главната роля се изпълнява от вероятно най-бързо изгряващата звезда в киното днес, номинираният за „Оскар” Майкъл Фасбендер. Той е обграден от суперзвезден поддържащ състав, попълнен от Брад Пит, Хавиер Бардем, Пенелопе Крус и Камерън Диас. За роли във филма се бореха още Натали Портман, Джереми Ренър и Анджелина Джоли. Впечатлени? Така си и мислех. След противоречивите отзиви за „Робин Худ” и „Прометей”, всички ние можем да се надяваме, и то оправдано, че това ще е голямата класика на сър Ридли Скот за това десетилетие. Оставяме ви с трейлъра за лентата.

Георги Петров
е на 25 и е завършил бакалавърска степен по специалност „журналистика“ в СУ „Свети Климент Охридски”. Работил е като международен и културен редактор за новините на БНТ „По света и у нас“, водил е рубрика на филмова тематика по Box TV и в момента работи като водещ на рубриката „Кино Аларма” в БНР „Христо Ботев”.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to