Уравнението, което дори Айнщайн не би се наел да реши

Източник: Wikipedia

Източник: Wikipedia

За българското образование много се говори, но в крайна сметка не се казва нищо съществено. Обикновено главните теми, които медиите тиражират, са за големия брой двойки на матурите и за необратимия разпад на образователната ни система.

Това, че българчетата са неуки двойкаджии е доста крайно и общо твърдение. Обществото ни не е съвсем запознато с постиженията (и то завидни) на учениците.

Държавата също не поощрява младите таланти, затова те често избират реализацията в чужбина, като така протича известното “изтичане на мозъци”. Принципът е много прост: ученик постига успех, заминава на състезателен форум в чужбина (обикновено на свои разноски), там го забелязват високопоставени лица от световното образование, канят го да се учи при тях с преференции и, разбира се, ученикът избира развитието пред застоя.

Медиите и държавата носят голяма отговорност за статуквото, но ще се върна на тях малко по-късно. Сега ще припомня няколко будни умове, които с труда си са поставили България на картата на световното образование.

4603052529_5dc6265d6b_b

Снимка: Flickr

Теодосий Теодосиев е личност, която заслужава специално внимание. Националната му школа по физика води началото си от 1974 г.

Тео привлича интереса на част от учениците към физиката с различния си подход в последствие еволюирал до “Методика за формиране на силов интелект”. Неговият метод бързо доказва своята ефективност, след като няколко души от първия му отбор са класирани на международна олимпиада по физика в Чехословакия, откъдето ученик на Тео се завръща със златен медал.

В края на 2014 г. школата на Теодосий Теодосиев вече е произвела 19 абсолютни първенци на националните олимпиади по физика, 8 златни медала от международни олимпиади по физика (от общо 12 за България), над 50 участници в международните олимпиади по физика само за последните 12 години, както и неизброими участия в международни състезания и олимпиади по физика.

В школата си Теодосий Теодосиев не ръководи само теоретични занятия. Той събира и предоставя за ползване от възпитаниците си физична литература, поддържа огромна база от теоретични задачи и се опитва да поддържа и развива база за експериментални задачи и занятия. И най-важното: обучението в школата на Тео е напълно безплатно.

Наскоро ученици от Софийската математическа гимназия (СМГ) завоюваха 5 златни и 3 сребърни медала от 12-тата Жаутиковска олимпиада по физика, математика и информатика.

Българските ученици се наредиха първи в отборното класиране, като успяха да изпреварят 54 отбора от 17 страни, сред които Русия, Румъния, Сърбия, Армения, Грузия, Беларус, Украйна, Индонезия.

Няколко точки не достигнаха на отбора от СМГ, за да спечели наградата Гранд При.

Едно българско момиче впечатли гениалния астрофизик Стивън Хокинг още преди две години, когато спечели конкурс за въпрос към световноизвестния учен. А сега на ученичката й предстои втора среща с Хокинг, след като самият той я е поканил на официална вечеря.

Неда иска да знае, вместо да вярва. Интересът й към науката и космологията, особено от философска гледна точка, към фундаменталните въпроси – “Защо сме тук?”, “Как е започнало всичко?”, “Защо има нещо вместо нищо?” – я срещат с Хокинг.

Стивън Хокинг избира да отговори на въпроса на Неда измежду хиляди други. В интервю тя казва: “Питах го, ако има възможност да пътува във времето, дали би избрал да отиде в миналото, за да разбере какво е причинило големия взрив, въпреки че е нямало време, или в бъдещето, за да разбере как ще свърши нашата цивилизация?”

А отговорът на Хокинг е: “Бъдещето. Винаги бих избрал бъдещето, защото то крие много повече тайни”.

15657137102_c32f808dde_k

Снимка: Flickr

Нека погледнем ситуацията през призмата на младите математици и физици, за които споменах.

Ето какво имаме в уравнението: Неизвестен брой талантливи умове + известен брой незаинтересовани депутати + безкрайно медийно пространство, което бълва клюки, сензации и понякога нещо съществено, но не по въпросната тема + фактор “Общество”.

Кои са възможните отговори на уравнението?

Повече внимание от страна на държавата:

Инвестирането в образование и в млади таланти е влог, който се възвръща за 8-10 години. След това носи само печалби за държавата, предизвиква дълготраен икономически, технологичен и културен растеж и повишава авторитета на България.

Необходимо е подобрение на материалната база и на цялостната образователна структура, която очевидно е неефективна. Това изисква големи разходи, но колкото по-образовани са гражданите на една държава, толкова по-голяма е перспективата за нейното последващо развитие.

И не на последно място – поощряването на големите успехи на учениците и студентите… И достойни заплати на преподавателите. За да се предадат достатъчно знания, трябват квалифицирани преподаватели. В България има много такива, но ниското заплащане не ги мотивира да вършат добре работата си. Въпреки че учителството е призвание, то не е благотворителна дейност. Във Финландия, например, учителите са най-високоплатените граждани. И това осезаемо дава ефект върху образованието в страната. Финландия е сред държавите с най-добро образование в света.

Повече внимание от страна на медиите:

Тенденцията един проблем да се реши тогава, когато му се даде достатъчно гласност, съществува навсякъде. Ако медиите започнат кампания за популяризиране на успехите на българчетата, и ако се говори подробно за техните проблеми в борбата за развитие, има много по-голям шанс държавният апарат да се задейства.

Не забравяйте – в XXI век всеки човек е медия. Популяризация може да предизвика всеки. Достатъчни са само смартфон и Wi-Fi, за да достигнете потенциално целия свят.

А какво (не)прави факторът “Общество”?

Медиите и държавата са си позволили да доведат обществото до известно затъпяване. Или обществото е позволило на медиите и държавата да го накарат да затъпее. Но всъщност, виновна била образователната система, че не е накарала хората да мислят, за да се предотврати затъпяването. Но образователната система е отговорност на държавата, а медиите са четвъртата власт и би трябвало да служат за коректив, когато държавата не си върши работата. Обаче медиите искат да имат влияние върху потребителя (консуматора), за да увеличат печалбите си, тъй като в България повечето са с търговска цел…

Омагьосан кръг!

И отново в глобална ситуация, решението е в ръцете на “малките” хора. Тези, които имат също толкова будни умове като младите таланти, за които стана въпрос по-горе. Любопитството към знанието се възпитава. Вярвам, че българите са достатъчно хитри, за да накарат системата да заработи за тях. И с малки стъпки да се достигне до голямата промяна. Първо образованието – а след това и всичко останало.

Автор: Радина Джабирова

Стажанти на
За втора поредна година „Под Моста“ организира стажантска програма във Факултета по журналистика към СУ. Принципът на програмата е по-големи колеги да дадат част от опита си на по-малките. През 2016 г. през програмата ще минат 17 студенти по журналистика първи курс от ФЖМК.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to