Върху „Саломе“ и пясъчните замъци

Един от най-ужасните въпроси на всички времена е, когато някой те попита: „Кой ти е любимият изпълнител/филм/автор?“. Този въпрос шаблонизира изкуството, лишава го от разнообразие и стилове. Не можеш да съпоставяш „Изкуплението Шоушенк“ със „Star Wars”. Не е правилно. Факт е обаче, че когато ме питат за автор, винаги отговарям Оскар Уайлд. Просто е брилянтен. Съчетаващ изящество на писането с модернизъм и перманентна актуалност по всички онези теми, които стоят премръзнали в мазето на съзнанието ни. И за които рядко говорим. Защото обществото днес цъка с език по същия начин както обществото през 20-ти век за неща, които се случват от прекалено много векове. Затова и бързах да отида на премиерата на „Саломе“ по Оскар Уайлд в Театър „Българска армия“.

Въпреки многото опити на страхотни автори за интегриране на библейския образ на изкушението и сладострастието в творчеството им, „Саломе“ истински оживява под думите на Оскар Уайлд. Трагедията е поставена за първи път в края на 19-ти век, но не в Лондон, където е забранена, а в Париж – столицата на бохемията, разврата и романтиката между тях. 121 години по-късно пиесата е за първи път на българска сцена. Спектакълът е на режисьора Диана Добрева, която играе и самата Саломе. В образа на юдейския цар Ирод е Милен Миланов, а на Иродиада – Анастасия Ингилизова. Сценографията и костюмите са на Нина Пашова, композитор – Петя Диманова. В актьорския състав са включени още Луизабел Николова, Веселин Анчев, Деян Георгиев, Асен Кобиларов – студенти от НАТФИЗ – Джулия Бочева, Славена Зайкова, Александър Евгениев (който игра брилянтно в ролята на Йоан Кръстител), Цветан Пейчев, Ахмед Юмер и Марина Колева. Диана Добрева е свършила страхотна работа с наистина трудния текст. Всичко е представено по съвременен, разбираем и смилаем начин.

Whispered something in your ear
It was a perverted thing to say
But I said it anyway
Made you smile and look away

Nothing’s gonna hurt you baby
As long as you’re with me, you’ll be just fine
Nothing’s gonna hurt you baby
Nothing’s gonna take you from my side.

Горните редове от Nothing’s gonna hurt you” на Cigarettes After Sex прекрасно рамкират тази адаптация на „Саломе“. Дръзко, ново и целенасочено. Мистерията на любовта е по-голяма от мистерията на смъртта. „Саломе“ е за безверие и любов. Онази убиващата, страстната и разрушаващата всичко около себе си. А смъртта е просто похват за достигането ѝ. Оскар Уайлд успява да превърне образа на юдейската принцеса Саломе в символ на сладострастието. „Танцът на седемте воала“ е превърнат в еротична вакханлия, произхождаща от фантазиите на Саломе към Йоан Кръстител.

И закле ѝ се: Каквото и да поискаш от мене,
ще ти дам, даже до половината на царството ми.

А тя излезе и рече на майка си: Какво да поискам?
И тя каза: Главата на Иоана Кръстителя.

Марк 6:23-24

Саломе има едно желание – главата на Йоан. Това, което не може да има по друг начин. Накрая тя я получава в сребърно блюдо. Саломе вече не е девойка, тя има вид и говори като фатална жена.

Ах, ти не искаше да ми дадеш да целуна устните ти, Йоане. Е добре, аз ще ги целуна сега. Аз ще ги захапя със зъбите си, както се захапва зрял плод. Да, аз ще целуна устните ти, Йоане. Не ти ли казах?

И Саломе целува Йоан по студените му устни.

Любовта е представена като разрушение, на парчета. Като пясъчните замъци, които са проекция на нашите фантазии. Моделирани до оптималност. И които, осъзнавайки, че са от пясък, просто разрушаваме с едно движение. За да си останат само наши и никой друг да не се докосва до тях.

„Саломе“ е за дефицитите и неосъществените пориви. Тези, които ни убиват, защото не можем да ги имаме и достигнем. И се проявява във всеки от главните герои. „Саломе“ поставя въпроса дали хората се променяме. Не се ли променят условията и обстоятелствата, в които живеем? В тъмниците на съзнанието ни днес не намираме ли същите пориви, които героите в този библейски сюжет намират? Вярата и любовта пясъчни замъци ли са?

Следете за следващи дати на „Саломе“ и не пропускайте да отидете и да потърсите в себе си отговори на тези въпроси.

Боян Симеонов
работи в RockSchool и Drooble. Един от създателите на Urban Tapes acoustic sessions. Организатор на TEDxVarna.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to