Класическото и новото във „Виктор Франкенщайн“

Някои теми в седмото изкуство са просто безсмъртни. Откакто киното съществува, съществуват и филми за Кинг Конг, Дракула и чудовището на Франкенщайн. За класики се считат по-старите интерпретации от първата половина на миналия век, след които всеки нов филм води обречена война да се нареди до тях и може би да стартира обновена поредица с някои от легендарните образи. Някои са успели благодарение на малките си бюджети и още по-малките си художествени амбиции. Други пък са пожънали критическо одобрение с цената на повече капиталовложения, но пък за сметка на комерсиалния си успех, който е бил крайно недостатъчен, за да им отбележи място в историята на попкултурата или да провокира продължения.

„Виктор Франкенщайн“ е поредният филм, който се изправя пред невъзможната задача. Но го прави с дързост, желание и искрен замисъл да концентрира вниманието си върху изконно човешките елементи от легендарната история. Всички тези елементи са въплътени в първокласния актьорски състав, воден от Джеймс МакАвой и Даниел Радклиф, както и в атмосферичната, готическа режисура, която потапя в духа на времето и в ума на главните ни герои.

Снимка: BBC America

Снимка: BBC America

В случая това са доктор Виктор Франкенщайн и неговият асистент Игор, изиграни респективно от МакАвой и Радклиф. Персонажът на Игор, изцяло сътворен за филма, е клоун в пътуващ цирк, малтретиран от шефовете си, изгърбен вследствие на абсцес в гръбначния стълб и несподелено влюбен в красивата акробатка от ансамбъла. Една чудна вечер обстоятелствата го срещат с д-р Франкенщайн, който еднолично го освобождава от цирка и го прави свой личен асистент в научния си поход да създаде живот от нищото.

Джеймс МакАвой сграбчва зрителското внимание с енергичното си превъплъщение като Виктор Франкенщайн и не го отпуска през цялата продължителност на филма. Представянето му е запленяващо, хиперактивно, френетично, а според някои хора – и преиграно. Въпросните хора явно не осъзнават, че в случая това е очевидно желан ефект в усилията на МакАвой да представи един постоянно непокорен ум от калибъра на Шерлок Холмс, но без аристократичния мързел на легендарния детектив, който отказва да впряга способностите си в случаи, които не покриват високите му критерии. Не, д-р Франкенщайн е увлечен в своя собствена мисия, която дефинира живота му още от ранна възраст, и Джеймс МакАвой илюстрира тази влудяваща предопределеност в ролята си по най-ефикасния възможен начин.
Professor X and Harry PotterДаниел Радклиф пък създава съчувствен портрет на малкия човек във викторианското общество (а и в което и да е общество), който дори няма собствено име в цирка. Процесът му на себеосъзнаване и реализация се сблъсква с мегаломанските копнежи на неговия благодетел и приятел, което формира един от няколкото лесно разбираеми и достъпни морални конфликти, които обогатяват сюжета и въвличат зрителя в действието.
victor-frankenstein-james-mcavoy-daniel-radcliffe-PodMostaВ поддържащия състав изпъкват имена, познати от нашумeлите телевизионни продукции „Шерлок“ и „Игра на тронове“, което само може да зарадва феновете на тези сериали. Чарлс Данс се появява в една-единствена сцена и се оказва единственият персонаж в целия филм, способен да надприказва и да се наложи категорично над главния герой. Марк Гатис пък има мимолетна поява като един от докторите във финалния сформиран екип на Франкенщайн. Андрю Скот, спечелил „БАФТА“ за ролята си като Джим Мориарти в „Шерлок“, тук играе типичния за времето фанатично религиозен полицейски следовател, решен да спре научните изследвания на доктора, тъй като ги смята за дело на Сатаната.

Снимка: YouTube

Снимка: YouTube

Режисурата отразява еднакво добре елементите на екшън, хорър и драма в рамките на времевия период, в който се развива действието. Декори, костюми и реквизит са на нивото на продукция на Гай Ричи, при това – с два пъти по-малък бюджет. В комбинация с усилията на чудесните актьори в ролите и със сценария, фокусиран върху хората зад чудовището, а не върху самото мърморещо и препъващо се зомби, „Виктор Франкенщайн“ всъщност е един от най-смислените филми през последните три десетилетия с участието на класическите герои на Мери Шели, макар и да няма нищо общо със самия роман. Без да претендира да е шедьовър, филмът по никакъв начин не заслужава необоснованите критики, които му се отправят и го изравняват по качество с далеч по-слаби ленти от тази ходина.

„Виктор Франкенщайн“ излиза по кината в България на 4 декември 2015 година. Разпространява „Александра Филмс“.

Георги Петров
е на 25 и е завършил бакалавърска степен по специалност „журналистика“ в СУ „Свети Климент Охридски”. Работил е като международен и културен редактор за новините на БНТ „По света и у нас“, водил е рубрика на филмова тематика по Box TV и в момента работи като водещ на рубриката „Кино Аларма” в БНР „Христо Ботев”.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to