Аркадните Игри

Pac-Man InJoke

„Уака-уака-уака-уака-пиу-пиу-пиу-уака-уака-уака-уака-пи-пийп-иуууу“
Пак-Ман

Ако съберете дрийм-тийм от светила в областта на философските науки и ги питате за играта като явление, все някой от тях ще използва превърналата се в клише фраза: „човек се учи, играейки“. Ако ги попитате за видео игрите обаче, изведнъж концепцията в техните очи ще се смени драстично и ще започнат да ви говорят за подстрекаване към насилие, прекомерен реализъм и т.н. В същото време ще се окаже, че поне един от тях има герой 60-то ниво в World of WarCraft, друг разцъква тетрис и Angry Birds на телефона си, когато няма какво да прави, а трети е бил шампион на DooM II или Quake II през 90-те. По същия двоен стандарт, както много млади геймъри са се уверили, функционират и родителските тела. „Игрите са за деца, вече си на 16“, „Пак ли играеш игрички“, „Стига си си играл на войници и идвай за вечеря“ и прочее са реплики, които всеки е чувал. Накъде бия?

Днешните видео игри са плод на 40-годишна еволюция, вярвате или не. Електронните забавления, с които са отраснали родителите на днешните млади възрастни отвъд някогашната Желязна завеса, са простички в същността си. Борбата е за точки, а самите игри се помещават в огромни кашони и за да можеш да ги играеш, трябва да излезеш от дома си и да посетиш близкото барче или аркада. В днешно време от повечето от тези заглавия ви дели едно търсене в Гугъл. Въпреки, че биха ви се сторили семпли и откровено скучни в сравнение с бомбастичността на актуални заглавия, игрите които ще спомена, са живата история на индустрията и именно благодарение на тях днес геймингът е такава сила и претендент за титлата „осмо изкуство“.

Pong

Първата масова аркадна (но не първата въобще) игра е Pong. Тя се появява през 1972 и представлява минималистична симулация на тенис на маса. Създателят ѝ – Нолан Бушнел, я инсталира пробно в местен бар и само след една вечер машината е толкова пълна със стотинки, че собственикът на заведението разкарва флипера (българската дума за pinball) и поръчва още два аркадни кашона. Компанията на Бушнел – Atari, определена при създаването си от борсовите експерти на Уол Стрийт като „мимолетна“ бързо започва да получава хиляди поръчки от всички щати и едва смогва да задоволи търсенето. Успехът на Pong довежда до създаването на първите домашни игрални конзоли през 1974. За една година излизат над 30, произведени от различни компании, до една съдържащи само една игра – гореспоменатата симулация на тенис на маса.

ARCADES_InvadersСледва бум на аркадните игри – редица компании като Midway, Sega и дори производителите на играчките Barbie, Mattel се включват в надпреварата. Следващият голям хит обаче отново идва от лагера на Atari и се нарича Breakout! Концепцията е проста – целта на играча е да разбие няколко реда „тухлички“ посредством топче, което удря с хилка, подобна на тези в Pong. Играта става толкова популярна, че е първата жертва на масово „клониране“ от страна на други компании. Със сменени текстури е издавана под имената Gee Bee, Arkanoid, Quester и Alleyway.

През 1978 друга компания успява да създаде хит, който по своята популярност успява да засенчи дори Pong. Играта се казва Space Invaders, а създателите ѝ са японците от Taito. Заглавието поставя началото на така наречената „златна ера на аркадните игри“ и също така е първото, което се повлиява от „космическата мания“ в края на 70-те. Играчът играе ролята на наземно оръдие, което трябва да отблъсне група космически нашественици, които подредени в бойни редици, постепенно слизат към повърхността на земята. Клонингите на играта не закъсняват, като някои от тях (Galaga, Galaxian) дори са произведени от самите Taito. Образите на инопланетяните са залегнали до такава степен в съвременната поп-култура, че дори на корицата на това списание можете да видите един от тях.

Space Invaders

Вероятно повлияни от широката популярност на Space Invaders, Atari ситуират следващата си игра в открития Космос. През 1979 Бушнел и компания пускат на пазара Asteroids, която е забележителна освен с увлекателния си и привидно елементарен геймплей, и с употребата на векторна графика. Заглавието ви поставя в космически кораб, който можете да движите навсякъде по екрана, като целта ви е да раздробявате поетапно летящите около вас астероиди, като внимавате да не ви удари някой отломък. Играта става най-продаваното заглавие на Atari и вторият най-печеливш аркаден автомат изобщо. Тя също така дава тласък на масовата борба за „най-много точки“, като рекордът и до днес принадлежи на 15-годишния (през 1982) Скот Сафран от Ню Джърси, който стига до резултат 41,336,440 точки след 58 часа игра!

Breakout

В края на настоящата статия имам честта да спомена играта, дефинирала 80-те години на миналия век и поставила началото на първите „про-гейминг“ състезания. Pac-Man, издадена от японците Namco през 1980 година предизвиква „треска“ в Съединените щати, като само в рамките на две години се сдобива с анимационно телевизионно шоу, хит сингъл в класацията Billboard Top 10 (Buckner & Garcia – Pac-Man Fever) и успява да се пласира в 350 хиляди екземпляра, на обща стойност (в днешни пари) 2,6 милиарда долара! До края на 80-те години задминава по приходи дори най-успешните холивудски продукции. А фактът, че има главен герой или „талисман“, с когото играещите да могат да се идентифицират, повлиява до голяма степен бъдещите хитове на Nintendo – Donkey Kong и Mario Bros, които само две години след появата на вечно гладното жълто кълбо ще превземат умовете и сърцата на геймърите и ще отведат видео игрите у дома, а аркадите постепенно ще бъдат забравени…

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to