Авиоконструкторът Кели Джонсън – гений, който идва от бъдещето

12.11.2013

Той е изключително талантлив, сприхав, упорит, работохолик, човекът-институция. За него няма непостижими неща – измислил и построил едни от най-футуристичните, красиви, странни летящи машини, заради които поколения деца мечтаят и знаят, че като пораснат или ще летят, или ще правят самолети, а тези, които нямат таланта и способнистите за това – просто ще ги обичат!

Кларънс „Кели” Джонсън

1

Неговите „деца” – U-2, SR-71 Blackbird,  A-12, F-117 Nighthawk (по-известен като Стелт), P-38 Lightning, F-104 Starfighter, F-80 Shooting Star, F-94 Starfire, C-130 Hercules, C-140 JetStar, Electra, Constellation. Участва и в създаването на F-22 Raptor.

Кели Джонсън (Clarence Leonard „Kelly“ Johnson – 1910-1990) – американски авиоконструктор от шведски произход, за който Хал Хибард, шеф в Локхийд, казва: „Проклетият швед буквално може да вижда въздуха.”

Още от малък, интересуващ се от конструиране на самолети, той се дипломира в Мичиганския университет като авиационен инженер. След получаване на магистърска степен през 1933 г., той постъпва в самолетостроителната компания Lockheed (от 95-та Lockheed Martin).

Заради изключителния си талант, креативност, размах на мисълта и въображението, изключителен професионализъм, започва бързо да расте в кариерата, докато става шеф на секретния отдел на Локхийд, намиращ се в Бърбенк, Калифорния – Отдел за перспективни разработки, популярен и като Skunk Works.

2

P-38 Lightning

Историята е интересна – през 43-та, докато инженерите от отдела за перспективни разработки работят по P-80 Shooting Star (по-късно F-80), се разсейват с комикс на Ал Капа с едни сладки скунксчета. Постепенно започват да наричат отдела си Skunk Works, по името на комикса. Понеже отделът е секретен, това става нещо като тяхна парола. Кели ги моли да го пазят в тайна, но един ден телефонът звъни – военните искат някаква справка за самолета и Ъруин Калвър, който се обажда, казва:

– Скънк Уъркс слуша.

– Кой?!?!

Джонсън е бесен, но отделът вече става популярен с това име, правят емблема със скунксче, вземат и девиза от комикса „Бързо, тихо, навреме”. 30 години по-късно официално регистрират името.

Джонсън си извоюва от Локхийд правото директно да договаря с фирмите всичките необходими части, материали и каквото е нужно за самолетите, с цел прескачане на бюрократичната спънки и печелене на време. Той е известен сред колегите си като човекът, за когото няма невъзможни неща, с изключителен организаторски талант и дисциплина.

Но понякога му се случва да се сблъска със закостенелите и ретроградни военни мозъци и да удари на камък.

3

По време на легендарния P-38 Lightning (бърз, непредвидим и изключително мощен), Кели започва работа (1939) и по друга своя идея – L-133 Starjet.

Самолетът е толкова футуристичен за времето си и като конструкция, и като двигател – турбореактивният, с допълнителна форсажна камера L-1000 – нещо нечувано и невиждано до този момент, в който все още няма реактивен самолет.

Джонсън предлага проекта на военните и им обяснява, че L-133 ще е първият в света реактивен самолет, че немците също вече работят по такава идея, това е бъдещето и е важно за обрата на войната, но военните са толкова сащисани от това, което виждат и не могат да проумеят какво ще го правят това „чудо”, губят интерес и за съжаление, L-133 е обречен да остане само на чертежи и макети.

Чак през 1942-ра, когато разузнаването докладва, че прототипът на  реактивния Месершмит 262 (който става първият в света серийно произвеждан реактивен самолет, а иначе първи е другият немски He 178 ) вече е в полет, военните разбират, че са сгрешили и се сещат за „онзи” Кели Джонсън, който им предлагал „такова нещо”. Обръщат се към него да разработи самолет с реактивен двигател и той започва работа по P-80. Но изискванията са за „по-нормален” самолет и Shooting Star няма характеристиките на Starjet.

4

L-133 Starjet

През 1951-ва Кели посещава пилоти на изтребители в Корея и ги разпитва от какъв самолет имат нужда. В края на 1957 г. се сформира първата оперативна ескадрила с чудесния F-104 Starfighter, който е на въоръжение много десетилетия в различни страни по света.

Друга интересна история е около появата на легендарния U-2 (по прякор „Dragon Lady„). Кларънс нарежда на пилота-изпитател на самолета да намери секретен терен за изпитания в Невада и така се спира на пресъхнало солено езеро – това е началото на така мистериозната Зона 51. Кели Джонсън казва по този случай:

„Прелетяхме над него и след 30 секунди вече знаехме, че това е мястото… беше точно до едно пресъхнало езеро. Погледнахме езерото и след това се спогледахме. Това беше друг Едуардс (ВВС базата), ние прелетяхме наоколо, кацнахме на това езеро, рулирахме от единия до другия край. Беше идеалното естествено летище – гладко като билярдна маса, без да са правени никакви дейности по него“

imageСлед разузнавателния U-2, идва ред и на друга легенда – до ден днешен държащият рекорд за най-бърз самолет в света и „първо дете”на технологията Стелт, тъй като е боядисан с черна боя, съдържаща миниатюрни железни сферички, които пречупват радарните лъчи в различни посоки и заради някои характерни форми на конструкцията, затова красавецът SR-71 Blackbird (наричан още „Habu”) се „появява” на радарите като голяма птица, а не като самолет.

Много трудности съпътстват създаването му заради изискванията на ЦРУ самолетът да лети много бързо и много високо. Това налага използването на титан и титаниеви сплави поради високата температура, която ще се развива в полет и въвеждането на още един куп нови специфики и технологии.

Но на Кели Джонсън няма какво да му се опре, той се справя блестящо, макар и с много перипетии, но може да се каже, че в този самолет почти няма технологии, използвани до този момент, включително конструкцията на самолета, материалите, оборудване, част от което фотографска техника с много висока разделителна способност (от 30000 метра височина разделителната способност е 30 сантиметра), компютърна система за навигация, в която са въведени 52 звезди за ориентир при нощни полети.

SR-71 има рекорд за скорост – над 3529 км/ч. Той си остава един от най-великите, футуристични, ефективни, красиви и обичани самолети в света.

6

SR-71 Blackbird

След него идва ред и на друг познат и интересен самолет по стелт технология, но далеч по-ефективен като невидим, с характерна конструкция, заради която самолетът не може да лети без компютър – F-117 Nighthawk.

Следва го F-22 Raptor – последният самолет, в чието разработване авиоконструкторът участва. Вече възрастен, Кели пожелава да изпробва лично прототипа в полет и пилотът-изпитател му доставя това удоволствие.

С необятен размах на мисълта и кадърен, печели 41 награди и отличия за постиженията си, а списание Week & Space Technology го класира 8-ми в Топ 100 на най-важните, най-интересните и най-влиятелните хора в света. Създал едни от най-прекрасните самолети, сякаш връщащ се от бъдещето, за да ни научи по-рано на важни неща, на които още не им е дошло времето, дар за света на авиацията и историята на човечеството – всичко това е великият Кларънс „Кели” Джонсън.

Автор: Ками Димитрова

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Емилия ИлиеваКак Пикасо се превърна в крадец?04.02.2017

Още от Под Моста

българската музика през септември
Момчил РусевКакво се случи в българската музика през септември?Музика