Авиоконструкторът Кели Джонсън – гений, който идва от бъдещето

12.11.2013

Той е изключително талантлив, сприхав, упорит, работохолик, човекът-институция. За него няма непостижими неща – измислил и построил едни от най-футуристичните, красиви, странни летящи машини, заради които поколения деца мечтаят и знаят, че като пораснат или ще летят, или ще правят самолети, а тези, които нямат таланта и способнистите за това – просто ще ги обичат!

Кларънс „Кели” Джонсън

1

Неговите „деца” – U-2, SR-71 Blackbird,  A-12, F-117 Nighthawk (по-известен като Стелт), P-38 Lightning, F-104 Starfighter, F-80 Shooting Star, F-94 Starfire, C-130 Hercules, C-140 JetStar, Electra, Constellation. Участва и в създаването на F-22 Raptor.

Кели Джонсън (Clarence Leonard „Kelly“ Johnson – 1910-1990) – американски авиоконструктор от шведски произход, за който Хал Хибард, шеф в Локхийд, казва: „Проклетият швед буквално може да вижда въздуха.”

Още от малък, интересуващ се от конструиране на самолети, той се дипломира в Мичиганския университет като авиационен инженер. След получаване на магистърска степен през 1933 г., той постъпва в самолетостроителната компания Lockheed (от 95-та Lockheed Martin).

Заради изключителния си талант, креативност, размах на мисълта и въображението, изключителен професионализъм, започва бързо да расте в кариерата, докато става шеф на секретния отдел на Локхийд, намиращ се в Бърбенк, Калифорния – Отдел за перспективни разработки, популярен и като Skunk Works.

2

P-38 Lightning

Историята е интересна – през 43-та, докато инженерите от отдела за перспективни разработки работят по P-80 Shooting Star (по-късно F-80), се разсейват с комикс на Ал Капа с едни сладки скунксчета. Постепенно започват да наричат отдела си Skunk Works, по името на комикса. Понеже отделът е секретен, това става нещо като тяхна парола. Кели ги моли да го пазят в тайна, но един ден телефонът звъни – военните искат някаква справка за самолета и Ъруин Калвър, който се обажда, казва:

– Скънк Уъркс слуша.

– Кой?!?!

Джонсън е бесен, но отделът вече става популярен с това име, правят емблема със скунксче, вземат и девиза от комикса „Бързо, тихо, навреме”. 30 години по-късно официално регистрират името.

Джонсън си извоюва от Локхийд правото директно да договаря с фирмите всичките необходими части, материали и каквото е нужно за самолетите, с цел прескачане на бюрократичната спънки и печелене на време. Той е известен сред колегите си като човекът, за когото няма невъзможни неща, с изключителен организаторски талант и дисциплина.

Но понякога му се случва да се сблъска със закостенелите и ретроградни военни мозъци и да удари на камък.

3

По време на легендарния P-38 Lightning (бърз, непредвидим и изключително мощен), Кели започва работа (1939) и по друга своя идея – L-133 Starjet.

Самолетът е толкова футуристичен за времето си и като конструкция, и като двигател – турбореактивният, с допълнителна форсажна камера L-1000 – нещо нечувано и невиждано до този момент, в който все още няма реактивен самолет.

Джонсън предлага проекта на военните и им обяснява, че L-133 ще е първият в света реактивен самолет, че немците също вече работят по такава идея, това е бъдещето и е важно за обрата на войната, но военните са толкова сащисани от това, което виждат и не могат да проумеят какво ще го правят това „чудо”, губят интерес и за съжаление, L-133 е обречен да остане само на чертежи и макети.

Чак през 1942-ра, когато разузнаването докладва, че прототипът на  реактивния Месершмит 262 (който става първият в света серийно произвеждан реактивен самолет, а иначе първи е другият немски He 178 ) вече е в полет, военните разбират, че са сгрешили и се сещат за „онзи” Кели Джонсън, който им предлагал „такова нещо”. Обръщат се към него да разработи самолет с реактивен двигател и той започва работа по P-80. Но изискванията са за „по-нормален” самолет и Shooting Star няма характеристиките на Starjet.

4

L-133 Starjet

През 1951-ва Кели посещава пилоти на изтребители в Корея и ги разпитва от какъв самолет имат нужда. В края на 1957 г. се сформира първата оперативна ескадрила с чудесния F-104 Starfighter, който е на въоръжение много десетилетия в различни страни по света.

Друга интересна история е около появата на легендарния U-2 (по прякор „Dragon Lady„). Кларънс нарежда на пилота-изпитател на самолета да намери секретен терен за изпитания в Невада и така се спира на пресъхнало солено езеро – това е началото на така мистериозната Зона 51. Кели Джонсън казва по този случай:

„Прелетяхме над него и след 30 секунди вече знаехме, че това е мястото… беше точно до едно пресъхнало езеро. Погледнахме езерото и след това се спогледахме. Това беше друг Едуардс (ВВС базата), ние прелетяхме наоколо, кацнахме на това езеро, рулирахме от единия до другия край. Беше идеалното естествено летище – гладко като билярдна маса, без да са правени никакви дейности по него“

imageСлед разузнавателния U-2, идва ред и на друга легенда – до ден днешен държащият рекорд за най-бърз самолет в света и „първо дете”на технологията Стелт, тъй като е боядисан с черна боя, съдържаща миниатюрни железни сферички, които пречупват радарните лъчи в различни посоки и заради някои характерни форми на конструкцията, затова красавецът SR-71 Blackbird (наричан още „Habu”) се „появява” на радарите като голяма птица, а не като самолет.

Много трудности съпътстват създаването му заради изискванията на ЦРУ самолетът да лети много бързо и много високо. Това налага използването на титан и титаниеви сплави поради високата температура, която ще се развива в полет и въвеждането на още един куп нови специфики и технологии.

Но на Кели Джонсън няма какво да му се опре, той се справя блестящо, макар и с много перипетии, но може да се каже, че в този самолет почти няма технологии, използвани до този момент, включително конструкцията на самолета, материалите, оборудване, част от което фотографска техника с много висока разделителна способност (от 30000 метра височина разделителната способност е 30 сантиметра), компютърна система за навигация, в която са въведени 52 звезди за ориентир при нощни полети.

SR-71 има рекорд за скорост – над 3529 км/ч. Той си остава един от най-великите, футуристични, ефективни, красиви и обичани самолети в света.

6

SR-71 Blackbird

След него идва ред и на друг познат и интересен самолет по стелт технология, но далеч по-ефективен като невидим, с характерна конструкция, заради която самолетът не може да лети без компютър – F-117 Nighthawk.

Следва го F-22 Raptor – последният самолет, в чието разработване авиоконструкторът участва. Вече възрастен, Кели пожелава да изпробва лично прототипа в полет и пилотът-изпитател му доставя това удоволствие.

С необятен размах на мисълта и кадърен, печели 41 награди и отличия за постиженията си, а списание Week & Space Technology го класира 8-ми в Топ 100 на най-важните, най-интересните и най-влиятелните хора в света. Създал едни от най-прекрасните самолети, сякаш връщащ се от бъдещето, за да ни научи по-рано на важни неща, на които още не им е дошло времето, дар за света на авиацията и историята на човечеството – всичко това е великият Кларънс „Кели” Джонсън.

Автор: Ками Димитрова

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Стажанти на "Под Моста"Стената на надеждата увековечава желанията ни31.05.2018

Още от Под Моста

Под МостаВъзроденият спомен за Честър Бенингтън от Grey DazeМузика