Кино

Дни преди наградите „Оскар“ 2020 – изкуство срещу разнообразие или изкуство и разнообразие

06.02.2020

За комиксите, мафиотите, стария Холивуд и доброто кино

Никога не мисля за разнообразието по въпросите с изкуството. Само за качеството. Струва ми се, че да действаш другояче би било погрешно“, пише Стивън Кинг по повод на последните номинации за наградите „Оскар“. Очаквано много хора не са запознати с творчеството му, не знаят, че в неговите произведения разнообразие има много преди Холивуд да се сети за „монопола на белите мъже“ и преди да се излеят куп негативни коментари. На Кинг му се наложи многократно да доизяснява думите си, защото да се чете между редовете не винаги е лесно. Но нека оставим писателя, който е гласувал за най-добър филм, оригинален и адаптиран сценарий, и да се насочим към номинираните.

И тази година проблем се оказа скромното дамското присъствие при режисьори и сценаристи, а също слабо представените цветнокожи актьори. Но Стивън Кинг е напълно прав, че доброто изкуство не касае пол, раса или религия. И филмите на 2019-а го доказват. За разлика от предишни години, когато често и критици, и публика сме оставали изненадани от списъците, сега трудно бихме избрали еднозначно победител. Просто защото всички са на ниво.

2019-а сякаш започна слабо за киноиндустрията и добри продукции почти не видяхме. За сметка на това на финалната права се засилиха заглавие след заглавие – „Жокера“, „Ирландецът“, „Брачна история“, „Вади ножовете“, „1917“ и други филми от последните три-четири месеца. Те спечелиха критиката с издържана кинематография, а феновете на седмото изкуство са почти единодушни за качествата на изброените заглавия.

Кой доминира на тазгодишните номинации?

Снимка: IMDB

Напук на всички, които смятаха филмите по комикси за несъдържателни, на сцената се появи „Жокера“ на Тод Филипс, а в мрачния образ на зараждащия се злодей се превъплъти Хоакин Финикс. Филмът може и да не е най-силната психологическа драма, създавана някога, но определено грабна със задълбочен поглед към героя на DC, усет към детайла и блестяща актьорска игра. Спорът дали това е най-добрият филм на 2019-а вече е без значение – доминацията е очевидна с единадесет номинации, включително за най-добър филм, най-добър режисьор и най-добра мъжка роля.

Снимка: IMDB

С по десет номинации се отличиха още три филма от списъка за най-добра лента на годината – „Имало едно време… в Холивуд“ на Тарантино, „Ирландецът“ на Скорсезе и „1917“ на Сам Мендес. И докато Тарантино и Скорсезе се развихрят в класическите си подходи към изкуството, то „1917“ блести сред останалите с операторско майсторство, режисура и с оригинален сценарий. Филмът на Мендес е удоволствие за гледане, въпреки тежката военна тематика. Не са случайни успехите му на всички филмови награди, а критиците го сочат за фаворит за „Оскар“.

Снимка: IMDB

По шест номинации получиха „Джоджо заека“, „Малки жени“, „Брачна история“ и „Паразит“. Да, в номинациите за най-добър филм се нареди и южнокорейският „Паразит“ на Понг Джун Хо, а самият Хо е номиниран в категорията за режисьор. Кой знае, може пък тази годината най-голямото филмово отличие да прескочи англоезичното кино и да се прехвърли в Азия.

Няма да крия личните си пристрастия към „Джоджо заека“ на Тайка Уайтити. Лентата умело ни въвежда в оскъдния и беден период на Втората световна война, където на масата се слагат по няколко филии хляб, разглежда сериозно проблема на фанатизирането, показва ни, че и от другата страна на фронта има хора като нас, принудени да се борят за сляпа кауза. „Джоджо заека“ е отлична комедия, но и разтърсващ военен филм, който в един момент ни разсмива, а в друг е трудно да сдържим сълзите си.

Снимка: IMDB

Ейми Паскал с филма „Малки жени“ също се включва в борбата за най-добър филм, а Сърша Ронан ще се бори за приза за главна женска роля. „Брачна история“ пък може да се гордее със Скарлет Йохансон, Адам Драйвър и Лаура Дерн, които са с номинации в съответните категории.

С четири номинации е „Пълно ускорение“ на Джеймс Манголд. Звездният състав в лицето на Крисчън Бейл и Мат Деймън, както и съперничеството между „Форд“ и „Ферари“, донесоха на лентата добри отзиви.

Фаворити сред актьорите

Снимка: IMDB

Номинациите за най-добър филм често вървят ръка за ръка с номинации за мъжки и женски роли. Разбира се, няма как да очакваме хубаво кино със слабо актьорско присъствие. В историята на наградите „Оскар“ само единадесет души са получавали по две номинации в една и съща година. Е, Скарлет Йохансон стана дванадесетата. Актрисата се нарежда до имена като Кейт Бланшет, Ема Томпсън и Ал Пачино с номинация за най-добра женска роля в „Брачна история“ и за поддържаща в „Джоджо заека“. И двете роли са повече от феноменални и със сигурност заслужават отличието, но въпреки това Скарлет не е фаворит в нито една от двете категории. За поддържаща роля се очаква призът да отиде при Лаура Дерн, отново с „Брачна история“, а за главна роля най-големи шансове има Рене Зелуегър за „Джуди“. Двете дами вече грабнаха наградите „Златен глобус“ и няма да е изненада, ако станат носителки на „Оскар“.

Снимка: IMDB

Сред мъжете няма много изненади, но изборът изглежда труден. Любими актьори влизат в списъка с номинираните – Антонио Бандерас („Болка и величие“), Леонардо ди Каприо („Имало едно време… в Холивуд), Адам Драйвър („Брачна история“), Хоакин Финикс („Жокера“) и Джонатан Прайс („Двамата папи“) се състезават за най-добра мъжка роля. Засега статистиката клони към Хоакин Финикс, чието превъплъщение беше високо оценено и се превърна в ролята на живота му.

За поддържаща мъжка роля сякаш се борят още по-големи имена – Том Ханкс („Хубав ден в квартала“), Антъни Хопкинс („Двамата папи“), Ал Пачино и Джо Пеши („Ирландецът“), Брад Пит („Имало едно време… в Холивуд). Номинираните за „Златен глобус“ бяха същите петима и тогава с наградата си тръгна Брад Пит.

И няколко интересни факта

Снимка: IMDB

Продълженията на любимите ни анимации „Как да си дресираш дракон: Тайнственият свят“ и „Играта на играчките: Пътешествието“ се състезават в категория най-добър анимационен филм.

Източна Европа е добре представена на тазгодишните награди – полската лента „Тяло Христово“ на Ян Комаса е номинирана за най-добър чуждоезичен филм, в същата категория влиза и „Медена земя“ на Любомир Стефанов. България не попадна в крайния списък, но пък съседката ни Северна Македония спечели критиците за цели две номинации – „Медена земя“ ще се бори и за отличието за пълнометражен документален филм.

Снимка: IMDB

Най-успешните сценарии

Кои филми обаче се отличиха с най-добър сценарий? От лятото насам излязоха доста ленти с интересни истории, добре развити и очевидно създадени с желание. За оригинален сценарий фаворит е „1917“, а до него заслужено се нареждат „Брачна история“, „Имало едно време… в Холивуд“ и „Паразит“, както и криминалният шедьовър на Райън Джонсън „Вади ножовете“. Филмът на Джонсън не е от тези, които печелят многобройни награди, но се отличава жанрово от останалите. В днешно време се оказва все по-трудно да се създаде грабващ класически криминален сюжет. „Вади ножовете“ успява да ни върне към Агата Кристи без да копира и ни припомня старото кино.

Снимка: IMDB

С адаптиран сценарий са „Джоджо заека“, „Ирландецът“, „Жокера“, „Малки жени“ и „Двамата папи“. Отново силна конкуренция, но сякаш най-въздействащи с отношението си към детайла са филмите на Тод Филипс и Тайка Уайтити.

Визуални ефекти, звук и музика

Когато говорим за визуални ефекти и звуков монтаж, сякаш най-често си представяме именно филмите по комикси, анимациите или поредния епизод от „Междузвездни войни“. И това не е далеч от истината.

Снимка: IMDB

На миналогодишните номинации „Черната пантера“ на Марвел обра доста номинации. Тази година „Отмъстителите: Краят“  не повтори успеха (въпреки че стана най-печелившият филм в историята на киното), но все пак заслужено получи номинация за най-добри визуални ефекти. В същата категория е номиниран и „Междузвездни войни: Възходът на Скайуокър“. Бих гласувала за „Отмъстителите“, но „1917“ си е сериозна конкуренция при ефектите.

„Жокера“ и „1917“ доминират за най-добър звук, звуков монтаж и музика. Интересно в колко от тези категории ще грабнат голямата награда …

Пълните списъци можете да откриете тук: https://oscar.go.com/nominees

Гала церемонията по връчването на наградите е съвсем скоро – на 9 февруари (неделя). Конкуренцията е голяма, състезават се отлични филми и всички киномани с интерес очакваме победителите. Но независимо кой ще отнесе награда вкъщи и кой ще си тръгне с празни ръце, доброто изкуство остава и не можем да се оплачем от отминалата година. Пожелаваме си същото и през 2020-а, а вие споделете с нас кои са вашите фаворити преди голямата вечер!

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Димитър Рахталиев„Жокера“ е мрачен шедьовър на модерното кино10.10.2019

Още от Под Моста

Йорданка ВеселиноваДуми за любов: 14 февруари или денят на Христо ФотевЛитература