Кино

Дни преди наградите „Оскар“ 2020 – изкуство срещу разнообразие или изкуство и разнообразие

06.02.2020

За комиксите, мафиотите, стария Холивуд и доброто кино

Никога не мисля за разнообразието по въпросите с изкуството. Само за качеството. Струва ми се, че да действаш другояче би било погрешно“, пише Стивън Кинг по повод на последните номинации за наградите „Оскар“. Очаквано много хора не са запознати с творчеството му, не знаят, че в неговите произведения разнообразие има много преди Холивуд да се сети за „монопола на белите мъже“ и преди да се излеят куп негативни коментари. На Кинг му се наложи многократно да доизяснява думите си, защото да се чете между редовете не винаги е лесно. Но нека оставим писателя, който е гласувал за най-добър филм, оригинален и адаптиран сценарий, и да се насочим към номинираните.

И тази година проблем се оказа скромното дамското присъствие при режисьори и сценаристи, а също слабо представените цветнокожи актьори. Но Стивън Кинг е напълно прав, че доброто изкуство не касае пол, раса или религия. И филмите на 2019-а го доказват. За разлика от предишни години, когато често и критици, и публика сме оставали изненадани от списъците, сега трудно бихме избрали еднозначно победител. Просто защото всички са на ниво.

2019-а сякаш започна слабо за киноиндустрията и добри продукции почти не видяхме. За сметка на това на финалната права се засилиха заглавие след заглавие – „Жокера“, „Ирландецът“, „Брачна история“, „Вади ножовете“, „1917“ и други филми от последните три-четири месеца. Те спечелиха критиката с издържана кинематография, а феновете на седмото изкуство са почти единодушни за качествата на изброените заглавия.

Кой доминира на тазгодишните номинации?

Снимка: IMDB

Напук на всички, които смятаха филмите по комикси за несъдържателни, на сцената се появи „Жокера“ на Тод Филипс, а в мрачния образ на зараждащия се злодей се превъплъти Хоакин Финикс. Филмът може и да не е най-силната психологическа драма, създавана някога, но определено грабна със задълбочен поглед към героя на DC, усет към детайла и блестяща актьорска игра. Спорът дали това е най-добрият филм на 2019-а вече е без значение – доминацията е очевидна с единадесет номинации, включително за най-добър филм, най-добър режисьор и най-добра мъжка роля.

Снимка: IMDB

С по десет номинации се отличиха още три филма от списъка за най-добра лента на годината – „Имало едно време… в Холивуд“ на Тарантино, „Ирландецът“ на Скорсезе и „1917“ на Сам Мендес. И докато Тарантино и Скорсезе се развихрят в класическите си подходи към изкуството, то „1917“ блести сред останалите с операторско майсторство, режисура и с оригинален сценарий. Филмът на Мендес е удоволствие за гледане, въпреки тежката военна тематика. Не са случайни успехите му на всички филмови награди, а критиците го сочат за фаворит за „Оскар“.

Снимка: IMDB

По шест номинации получиха „Джоджо заека“, „Малки жени“, „Брачна история“ и „Паразит“. Да, в номинациите за най-добър филм се нареди и южнокорейският „Паразит“ на Понг Джун Хо, а самият Хо е номиниран в категорията за режисьор. Кой знае, може пък тази годината най-голямото филмово отличие да прескочи англоезичното кино и да се прехвърли в Азия.

Няма да крия личните си пристрастия към „Джоджо заека“ на Тайка Уайтити. Лентата умело ни въвежда в оскъдния и беден период на Втората световна война, където на масата се слагат по няколко филии хляб, разглежда сериозно проблема на фанатизирането, показва ни, че и от другата страна на фронта има хора като нас, принудени да се борят за сляпа кауза. „Джоджо заека“ е отлична комедия, но и разтърсващ военен филм, който в един момент ни разсмива, а в друг е трудно да сдържим сълзите си.

Снимка: IMDB

Ейми Паскал с филма „Малки жени“ също се включва в борбата за най-добър филм, а Сърша Ронан ще се бори за приза за главна женска роля. „Брачна история“ пък може да се гордее със Скарлет Йохансон, Адам Драйвър и Лаура Дерн, които са с номинации в съответните категории.

С четири номинации е „Пълно ускорение“ на Джеймс Манголд. Звездният състав в лицето на Крисчън Бейл и Мат Деймън, както и съперничеството между „Форд“ и „Ферари“, донесоха на лентата добри отзиви.

Фаворити сред актьорите

Снимка: IMDB

Номинациите за най-добър филм често вървят ръка за ръка с номинации за мъжки и женски роли. Разбира се, няма как да очакваме хубаво кино със слабо актьорско присъствие. В историята на наградите „Оскар“ само единадесет души са получавали по две номинации в една и съща година. Е, Скарлет Йохансон стана дванадесетата. Актрисата се нарежда до имена като Кейт Бланшет, Ема Томпсън и Ал Пачино с номинация за най-добра женска роля в „Брачна история“ и за поддържаща в „Джоджо заека“. И двете роли са повече от феноменални и със сигурност заслужават отличието, но въпреки това Скарлет не е фаворит в нито една от двете категории. За поддържаща роля се очаква призът да отиде при Лаура Дерн, отново с „Брачна история“, а за главна роля най-големи шансове има Рене Зелуегър за „Джуди“. Двете дами вече грабнаха наградите „Златен глобус“ и няма да е изненада, ако станат носителки на „Оскар“.

Снимка: IMDB

Сред мъжете няма много изненади, но изборът изглежда труден. Любими актьори влизат в списъка с номинираните – Антонио Бандерас („Болка и величие“), Леонардо ди Каприо („Имало едно време… в Холивуд), Адам Драйвър („Брачна история“), Хоакин Финикс („Жокера“) и Джонатан Прайс („Двамата папи“) се състезават за най-добра мъжка роля. Засега статистиката клони към Хоакин Финикс, чието превъплъщение беше високо оценено и се превърна в ролята на живота му.

За поддържаща мъжка роля сякаш се борят още по-големи имена – Том Ханкс („Хубав ден в квартала“), Антъни Хопкинс („Двамата папи“), Ал Пачино и Джо Пеши („Ирландецът“), Брад Пит („Имало едно време… в Холивуд). Номинираните за „Златен глобус“ бяха същите петима и тогава с наградата си тръгна Брад Пит.

И няколко интересни факта

Снимка: IMDB

Продълженията на любимите ни анимации „Как да си дресираш дракон: Тайнственият свят“ и „Играта на играчките: Пътешествието“ се състезават в категория най-добър анимационен филм.

Източна Европа е добре представена на тазгодишните награди – полската лента „Тяло Христово“ на Ян Комаса е номинирана за най-добър чуждоезичен филм, в същата категория влиза и „Медена земя“ на Любомир Стефанов. България не попадна в крайния списък, но пък съседката ни Северна Македония спечели критиците за цели две номинации – „Медена земя“ ще се бори и за отличието за пълнометражен документален филм.

Снимка: IMDB

Най-успешните сценарии

Кои филми обаче се отличиха с най-добър сценарий? От лятото насам излязоха доста ленти с интересни истории, добре развити и очевидно създадени с желание. За оригинален сценарий фаворит е „1917“, а до него заслужено се нареждат „Брачна история“, „Имало едно време… в Холивуд“ и „Паразит“, както и криминалният шедьовър на Райън Джонсън „Вади ножовете“. Филмът на Джонсън не е от тези, които печелят многобройни награди, но се отличава жанрово от останалите. В днешно време се оказва все по-трудно да се създаде грабващ класически криминален сюжет. „Вади ножовете“ успява да ни върне към Агата Кристи без да копира и ни припомня старото кино.

Снимка: IMDB

С адаптиран сценарий са „Джоджо заека“, „Ирландецът“, „Жокера“, „Малки жени“ и „Двамата папи“. Отново силна конкуренция, но сякаш най-въздействащи с отношението си към детайла са филмите на Тод Филипс и Тайка Уайтити.

Визуални ефекти, звук и музика

Когато говорим за визуални ефекти и звуков монтаж, сякаш най-често си представяме именно филмите по комикси, анимациите или поредния епизод от „Междузвездни войни“. И това не е далеч от истината.

Снимка: IMDB

На миналогодишните номинации „Черната пантера“ на Марвел обра доста номинации. Тази година „Отмъстителите: Краят“  не повтори успеха (въпреки че стана най-печелившият филм в историята на киното), но все пак заслужено получи номинация за най-добри визуални ефекти. В същата категория е номиниран и „Междузвездни войни: Възходът на Скайуокър“. Бих гласувала за „Отмъстителите“, но „1917“ си е сериозна конкуренция при ефектите.

„Жокера“ и „1917“ доминират за най-добър звук, звуков монтаж и музика. Интересно в колко от тези категории ще грабнат голямата награда …

Пълните списъци можете да откриете тук: https://oscar.go.com/nominees

Гала церемонията по връчването на наградите е съвсем скоро – на 9 февруари (неделя). Конкуренцията е голяма, състезават се отлични филми и всички киномани с интерес очакваме победителите. Но независимо кой ще отнесе награда вкъщи и кой ще си тръгне с празни ръце, доброто изкуство остава и не можем да се оплачем от отминалата година. Пожелаваме си същото и през 2020-а, а вие споделете с нас кои са вашите фаворити преди голямата вечер!

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Деница Димитрова5 биографични филма за музикални легенди, които предстои да гледаме31.03.2020

Още от Под Моста

Боян СимеоновФренските New Wave филмови постери, които разбиха статуквотоКино