Музика

Froyd и Спални места – Лицата на новото пънк поколение в България

05.11.2020

В Българската ъндърграунд сцена могат да се срещнат много различни по жанр групи, като най-многобройни през последните две десетилетия са метъл формациите. Настоящата година не прави изключение по отношение на разнообразието.  В клубовете на големите градове като София и Пловдив могат да бъдат чути и видяни най-различни банди. Жанровете варират от хард рок и метъл до пънк и ска, като за пънка би могло да се каже, че тенденцията е за завръщане като жанрово течение в световен мащаб. Примери за едни от популярните български пънк групи, които правят впечатление в последно време,  са Froyd и Спални места, като и двете банди често правят съвместни концерти и участват във взаимни проекти. 

Снимка: Creative Visual Studios

Froyd са основани през 2015та като от тогава постепенно набират фенове и популярност. Повлияни са от Ревю, Arctic Monkeys, както и от пънк артисти от 70-те години на миналия век, като Television и Дейвид Боуи, докато Спални места свирят подобен на поп пънк стил, вдъхновени от групи като Sum 41 и Blink 182. Специфична характеристика в текстовете на част от песните на група Фройд е асоциативността за сметка на директно разказана история, като по този начин на слушателите се отдава възможността за индивидуално възприемане на песните. Вокалната линия не разказва история, а участва като хармонизиращ елемент в самата музика. След последния албум и все повече в предстоящият, който в момента е в процес на записване, се усеща влиянието на френската и италианската музика от 60те години на миналия век. Въпреки музикалните различия между двете групи, те намират обща сцена в търсенето на „по-суров “ звук, който се постига чрез гаражно записване, предоставящ отличителна черта в идентичността на групите, разграничавайки ги от повечето по-тежки групи в България.

Спални места са популярни сред тинейджърите със своите мелодични песни с весел текст и често описват ситуации от ежедневието на подрастващите им фенове. Триото е повлияно и от популярната култура от началото на хилядолетието до 2010та, като идеята на групата е да подражава на естетическите виждания от този времеви период с цел провокативност. В българската ъндърграунд сцена такъв тип провокативност се среща рядко. Отличително за групата е също така собственоръчното производство на мърчандайз, чиито дизайн допринася за популярността сред тинейджърите. И двете групи предлагат вариативност на репертоара в своите участия, както в Софийската сцена, така и извън нея, което, разбира се, е само предимство на почитателите на този стил музика.

Подобно споделяне на сцена в България днес напомня на друго от края на 80те. Става дума за групите Нова Генерация и Ревю. Макар и да имат леки стилови различия те са част от една сцена поради общата атмосфера и характера на времето, в което са възникнали и творили. Също така двете групи от края на 80-те години постепенно оказват своето влияние и върху други съвременни банди. Би могло да се каже, че Спални Места и Froyd са част от новите лица на българската пънк сцена точно както преди десетилетия са били част от ню уейв вълната Ревю и Нова генерация. В момента инди стиловете са най-актуални сред групите по света, макар и в България те да не са множество на брой. Изминалите години оказват влияние и върху развитието на музикалните течения. Инди рок бандите отбягват големите лейбъли и продуцентите.Често записват в домашни условия, както прави и артиста Мак Демарко. Групите сами участват в процесите на записване, миксиране и мастериране на песните си, като често правят това в подобни на мазета и гаражи стаи с ограничена откъм наличие техника. Стремят се да записват по аналогов начин, като Фройд дори разполагат с подходяща звукозаписна техника, която е от близкото минало. Спални места, също като Froyd, са преминали към  такъв тип звукозапис. Именно това, което обединява двете групи е свързано с аналоговото записване, провокацията и пънка.

Практика за българските групи от последните две десетилетия е да записват своите албуми без да зависят от големите издателства, използвайки достъпна непрофесионална студийна техника, като по този начин наподобяват идеологията за записване на голяма част от „западната инди рок вълна“. Пример за българска група, която не се поставя в зависимост от големите лейбъли и се развива в чужбина е Hayes & Y. Примери за чуждестранни  групи са The White Stripes,The Black Keys и Arctic Monkeys. Дори някои от последните албуми на споменатите групи да са продуцирани от по-голям лейбъл или пък да са записани в студио, то използваната техника продължава да бъде аналогова. Основният принцип на този тип записване е да се използва така наречения аналогов „шум“ като предимство и да бъде част от звука и идентичността на групата. Подобни методи са използвани при записването на ъндърграунд гараж рок групи от втората половина на 60те години в САЩ, като The Sonics, MC5 и други като в този случай се получава характерен звук, който по-късно ще стане основата на пънк звученето от 70те. Спрямо това, което видях, практиката на записването на албумите на Froyd и Спални места е сходна.

Froyd и Спални места внасят жанрово разнообразие сред най-младите групи със своя по-лек звук наподобяващ повече пънк и инди отколкото други български групи, които подражават повече на по-тежките разновидности на метъла. Както и да се погледне на двете банди те представляват интерес чрез музиката си и активността в българската ъндърграунд сцена. Въпреки явните разлики в жанра на двете млади групи се забелязва как артистите вървят в една посока, чрез сходните си принципи на записване, интереса към алтернативното звучене и общите концерти пред публика, която намира в изброените характеристики и музикални особености на двете банди едно общо явление.

Автор: Георги Петров

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Карина НиколоваНина Николина или когато българският фолклор срещне джаза16.05.2019

Още от Под Моста

Под МостаДигиталното образование – създаване на цифрова екосистемаОбразование