Образование

Героите: Фондация „Ук“ и техните училищни чудеса

19.12.2020

Наскоро се запознах с работата по проекта „Училищни чудеса“ и останах меко казано впечатлен. Инициативата е на Фондация „Ук“, създадена от възпитаници по програма „Заедно в час“. Писали сме толкова много за „Заедно в час“ и проектите, които произхождат от активните хора там, че дори не е нужно да казваме колко важна е тяхната работа и колко добре я вършат.

Основната цел на междуучилищните събития в „Училищни чудеса“ е да мотивират учениците да посещават редовно училище, да спазват определени правила в класната стая и да развиват умения като работа в екип, комуникативни умения, организираност, функционална грамотност. И за нас е важно да подчертаем, че това се случва в малки населени места, където образованието е предизвикателство и мисия.

Фондация „Ук“ – личен архив

Откъде идва името „Ук“?

“Ук” е названието на буква “У” в първата българска азбука: глаголицата. В глаголицата всяка буква е взета от началото на конкретна дума и четени последователно те образуват смислен текст, който е послание за важността на буквите и словото:

„Аз буки, веди глаголати! Добро ест живети дзело земля! Иже (йота) како люди мислите, наш он покой. ръци слово твръдо! Ук, фрът, хер! от! Ща чръв! Ци ша! еръ, ер, ери! Ет! Ен он! Йен йон! Юс! Ят!”.

на съвременен български:

„Помни буквите, учи да говориш! Добре е да живееш здраво на земята! Защото както хора мислите, наша е той опора. Изричай словото твърдо! Нагоре всеки да лети! Върви! Избягвай червея! Покорявай висотите! Ти мъж, ти юноша, вие хора! Човече! с ум и разум! Във вярна посока и с ясно съзнание! Напред! Слава!“

Тази своеобразна “притча за просветлението”, която се носи в корените на азбуката ни, ни вдъхнови за името на нашата организация. “Ук” означава “грамотен, учен” или казано по друг начин: обратното на “неук”. 

Създавате “Училищни чудеса” от 2013-а година. Как дойде идеята да започнете този проект?

Идеята дойде точно в този период на годината: предколедно 🙂 По това време на 2013-а година част от настоящия ни екип работехме като учители в селата Орешене, Брестница и Дерманци. Не сме родом от там, но чрез програма “Заедно в час” решихме да прекараме в тези населени места 2 години и да преподаваме в местните училища. Бяха минали едва 3 месеца от постъпването ни на работа там, когато си дадохме сметка, че работата с учениците само в редовните часове не е достатъчна. Учениците там живеят в една друга реалност, коренно различна от тази, с която ние бяхме свикнали в големия град. Малко им трябва, за да са щастливи и доволни, което погледнато от една страна е прекрасно, но в класната стая това означаваше ниска мотивация за учене и липса на стремеж за развитие.

Фондация „Ук“ – личен архив

Децата в тези села са с мечти не по-различни от тези на връстниците им от големите градове, но осезаемите пропуски в знанията и уменията им ги обричат на неуспех в момента, в който напуснат комфортната зона на родното село. Точно това ни провокира да създадем “Училищни чудеса” – искахме да изкараме учениците ни от зоната им на комфорт и да им покажем колко прекрасни неща се крият отвъд нея. Започнахме да организираме междуучилищни събития в съботни дни по няколко пъти в годината. Канехме роднини, приятели и познати да водят увлекателни работилници на най-различни теми (екология, изкуства, кариерно ориентиране, история, глобални цели на ООН и др.). Учениците наричаха пътуванията до училището в съседното село “екскурзия” и заявяваха, че това са едни от най-хубавите дни в живота им. Мотивацията им в часовете се повиши, понеже представянето им беше обвързано с това дали ще участват в следващото събитие. 

Това постави началото на “Училищни чудеса”, които по-късно прерастнаха от еднодневни събития в две едногодишни програми: “Лидерската програма” и “Старт в кариерата”, които обхващат ученици от всички населени места в общините Ябланица и Луковит и са обединени от обща мисия: изграждане на позитивни ролеви модели сред ученици от малки населени места, които да демонстрират, че упоритият труд и добро образование, могат да отведат всяко дете, където пожелае, независимо откъде е започнало.

А кои са основните моменти през тези 7 години, които ви формираха като успешна организация?

За развитието на “Училищни чудеса” допринесоха не конкретни моменти, а по-скоро хората, които имахме привилегията да срещнем по пътя:

  • Фондация “Заедно в час”, които и до ден днешен ни подкрепят безрезервно, въпреки че минаха години откакто завършихме програмата
  • колективите на училищата, в които преподавахме, които продължават да посрещат идеите ни с отворени обятия
  • групата от изпълнителни директори на образователни организации от мрежата на “Teach For All”, които решиха да посетят едно от събитията ни през 2016 година, с което ни стимулираха да надхвърлим себе си и да осъществим най-накрая отдавна таеното желание да работим с ученици от всички училища в двете общини. В резултат в ОУ “Христо Ботев” в с. Брестница се събраха възрастни от над 35 държави заедно с над 150 ученици, представители на 11 училища. Местни ученици влязоха в ролята на водещи на работилници и това беше откриващото събитие на първата ни лидерска програма.
  • Прекрасните доброволци, които открихме и продължаваме да откриваме предимно чрез TimeHeroes. Над 40 души от 2017 година до момента са се ангажирали да бъдат ментори на учениците, с които работим, и същевременно се превърнаха в едни от най-ценните съмишленици на “Училищни чудеса”. 
  • Всеки един ученик, който е участвал и/или участва в нашите програми. Те ни вдъхват мотивацията вече седем поредни години да отделяме от свободното си време, за да продължават и да се подобряват “Училищните чудеса”

Разкажете ни за спечелването на приза за вдъхновяваща практика от инициативата Героите на TimeHeroes. 

Когато научихме за инициативата „Героите“ на TimeHeroes, решихме да номинираме всичките ни прекрасни 13 ментори-доброволци, които през цялата предходна учебна година подкрепяха 11 ученически лидерски екипи от общините Ябланица и Луковит да реализират собствен проект от социално значение за общността им. Голямо попълване падна… В един момент решихме, че те и учениците ни са си доброволци и са за пример… та, хайде още номинации и за ученици. Накрая май дори и себе си номинирахме като организатори-доброволци. Надявахме се, все някоя от нашите номинации да бъде отличена след цялото това попълване… 

Фондация „Ук“ – личен архив

Прекрасно усещане беше като разбрахме, че са решили да наградят не просто един-двама, а всички ни: ученици, ментори, организатори! Призът за вдъхновяваща практика ни даде много силен тласък на енергия не само на нас, но и на учениците, които останаха смаяни от вниманието и признанието.

Как се отрази COVID-19 на всичко, което правите?

Гледаме се с учениците и менторите ни през компютъра/телефона… Продължаваме да осъществяваме програмите ни в електронна среда, но определено не е същото без контакта лице в лице. Нямаме търпение отново да можем да се събираме на живо.

Фондация „Ук“ – личен архив

Как оценявате образованието в България генерално и какво мислите е нужно да се промени и подобри?

Ох, много тежък въпрос… образованието в България далеч не е достатъчно ефективно за условията на 21-и век. Нужно е да се акцентира много повече на изграждането на умения у учениците като критично мислене, креативност, социално-емоционална интелигентност, гражданска активност и самосъзнание и т.н. С нужните умения човек може да стигне до необходимите знания, но обратното е неописуемо по-трудно, да не кажем невъзможно.

Препоръчайте ни книга, филм и музикален албум 🙂

Книга: Аз съм Малала от Малала Юсафзаи

Филм: “Отивам в Италия”, късометражен филм на Ивайло Марков

Музикален албум: Някакъв микс от различни изпълнители ще трябва да бъде, който задължително да съдържа песента Happy на Pharrell Williams – тази песен се превърна в нещо като химн на “Училищни чудеса” 🙂

Какво да очакваме от вас през следващата година?

Подобрената нова версия на лидерската програма на “Училищни чудеса”, за осъществяването на която можете да ни подкрепите още отсега чрез дарение в кампанията ни в Платформата.бг или чрез SMS с текст DMS Mentor на 17 777.

Имате време до 27-и декември да номинирате тези хора, организации, отговорни компании и смислени журналисти, които вдъхновяват с работата си. Направете го на: https://awards.timeheroes.org/#nominate и нека открием Героите сред нас.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Димитър ПанайотовЕдин ден с Яни Димитров – когато образованието е пътят на интеграцията29.01.2020

Още от Под Моста

Деница ДимитроваКино и избори: 7 филма за вота, който определя животиКино