Образование

Иновативното образование, което е интересно на учениците – интервю с г-н Ивайло Иванов

21.02.2019

В столичното 134 СУ „Димчо Дебелянов“ дигиталният свят е навлязъл с позитивна сила, а иновативните стаи вътре са толкова впечатляващи, че няма как човек да не затаи дъх, а какво остава за едно дете.

Откриването на две нови лаборатории по физика и биология несъмнено променя начина, по който учениците и техните учители виждат и възприемат своите учебни пространства. Създадени с помощта на концепция, съчетаваща иновативното с решения за интериорен дизайн и най-съвременни технологии, класните стаи имат за цел да осигурят съвсем ново преживяване в ученето на над 1000 ученика.

Лего стая, стая за природни науки, в която учениците правят дисекции, благодарение на вградената виртуална реалност, гласуват чрез voting система, извършват химически опити, програмират и опознават света, мултимедиен център, в който функционират училищна телевизия, училищно радио и фотографско ателие са само част от базата, с която разполага и по която работи училището. Всичко е изпипано до най-малкия детайл – от дизайна на стаите до подбора на ресурсите, с които се работи за дигитализация на образованието и повишаване интереса и знанието на учениците. Всеки ученик от 8 клас нагоре и учител има свой работен имейл, чрез който се извършва комуникацията, и рядко някой носи нещо на листче.

Г-н Ивайло Иванов, учител по Информационни технологии и Информатика, е един от хората, благодарение на които се случва промяната в училището, и абсолютен символ на качествата, които е необходимо да притежава съвременният човек – любознателност, стремеж за развитие, гъвкавост и готовност за промяна. Разговаряме с него, за да ни разкаже повече за проектите, по които работят в 134 СУ „Димчо Дебеляванов“ и малките и големи успехи.

Г-н Иванов, как успявате да създадете всички тези стаи, да работите по толкова модерни методи? Разкажете ни за проектите, по които работите и успехите ви?

За стаите използваме тавайнско решение, което няма еквивалент на българския пазар. Това е софтуер за интерактивни дисплеи, в което учителят освен че може да създава съдържание, има и камера, voting система (система за гласуване) и облачна система с изкуствен интелект. В Тайван правят всяка година голям конкурс за интересни методи и подходи в използването на този софтуер.

Взимаме участие и в Bett show, което е най-голямото изложение за дигитално образование, което се организира в Лондон. Аз отивам за седма поредна година, защото човек ако иска да е в крак, трябва да види нещата отблизо, да види тенденциите и какво от тях може да се реализира и у нас.

Освен прилагането на международния опит, си сътрудничите и с български партньори за прилагане на технологиите в образователния процес. Разкажете ни за тях.

Една от компаниите, с които си сътрудничим в България е Vivacom. Две са основните линии на партньорството ни с тях – първата е осигуряването на висококачествен интернет на достъпна цена, а в тази област за нас това е най-доброто решение. Всички компютри в залите разполагат с интернет, но има и изградена безжична мрежа, която се ползва от учениците. Високоскоростният интернет в работата на училищната телевизия пък ни осигурява възможността да излъчваме училищни мероприятия на живо в YouTube канала ни.

Вторият аспект на партньорството ни са програмите за учителите-иноватори, които се реализират съвместно с Teacher.bg. От тях може да се научи много за работещи модели, които колеги в други училища вече са експериментирали и са отчели както плюсовете, така и минусите. Експертите, с които работим в тази насока са почти винаги на разположение при въпрос или съвет за даден проблем, а това не е за подценяване.


Снимка: 134 СУ, В кабинета по Лего конструиране

Как започнахте да прокарвате тази идея за дигитализация в училище? Кога усетихте този полъх на промяната?

Всичко започна преди 6-7 години. В началото беше много трудно  – ние работим с Office 365, за да се създава съдържание, да се пишат имейли – сега вече на ден получаваме по 5-6 имейла, масово при колегите служебните пощи са синхронизирани със смарфоните им и получават формуляри онлайн. Почти никой вече не предава информация на хартия. Това е нещо, което спестява много време, тъй като с един онлайн формуляр, който може да се направи от всеки учител, информацията пристига обобщена и много по-бързо.

В момента предстои да се реализира проект за приобщаващо образование за извънкласни дейности, за който учениците заявиха своите интереси по същия начин – онлайн. Сега предстои и записването онлайн и в общи линии поизградихме манталитета, че това е начинът на общуване.

От друга страна средното образование изостава в начините, по които се подготвят учениците за висшето образование. Няма висше учебно заведение, в което да няма облачна система, създадена тяхна платформа и през нея да минава целия учебен процес. И ако ние този модел не го интегрираме и не научим учениците, че това е нормалният начин на общуване, ще им направим много лоша услуга. Няма значение какво следват, защото навсякъде ще срещнат електронната комуникация с учителя, предаването на задания в определен срок, използването на технологии – това е настоящето.

Това, което за мен лично е един от големите проблеми на нашето образование в момента, е липсата на дисциплина по всяко едно отношение – не само по коридорите, но и виртуалната дисциплина. Трябва да се спазва определен тип онлайн поведение, онлайн култура, които учителите трябва да възпитаме у децата.

Снимка: В телевизионното студио

Обръщате ли внимание на темата за медийната грамотност?

Често правим анализ на даден материал – къде информацията е поднесена коректно, къде е изкривена. Тези неща ги коментирам непрекъснато. В училището дори подготвяме новинарска емисия, която се излъчва всеки ден в междучасията по екраните в коридорите. Медиите имат ангажимент да поднасят точна и вярна информация.

Видео каналът на училището: https://www.youtube.com/user/hebrewschoolbg

Кои са вашите вдъхновения? Кои са добрите примери, които, когато се върнете в България, искате да приложите?

Голяма част от нещата, които съм видял в чужбина, съм ги приложил тук. Една година бях на семинар на ORT (World ORT е най-голямата еврейска неполитическа и неправителствена организация, подпомагаща образованието), в който представяха 3D моделирането и Sketchup като свободна платформа – аз не я бях чувал преди това. Бях толкова запален, че като се върнах, това стана един от основните модули в новия профил, обучих един колега и сега преподаваме 3D моделиране. А Sketchup дава невероятни възможности, защото е компютърна програма за триизмерно моделиране за широк спектър от приложения за рисуване, като архитектурен дизайн, интериорен дизайн, ландшафтна архитектура, гражданско и машинно инженерство, дизайн на филми и видеоигри.

Така преди една година бях на друг семинар, на който видях Thunkable – среда, която е много friendly за програмиране на апликации за телефон. Върнах се и един месец по-късно започнах да я преподавам. Всички приложения, изградени на Thunkable, работят както за устройства с Android, така и за iOS, и учениците могат да създават свои собствени мобилни приложения.

Но това е нещо, което кара децата да мислят. Това е голямото предизвикателство пред учителя – да създадеш условия, в които детето да мисли и да му е интересно. Да му е интересно от негова гледна точка, а не защото трябва просто трябва да го учи.

Снимка: В кабинета по цифров дизайн и медии

А вие самият интересувате ли се от онлайн курсове? Как се обучавате сам?

В интерес на истината цялата компетенция, която имам за телевизията тук, е от онлайн обучения. Организацията, която подкрепя нашето училище – ORT, всяка година спонсорира онлайн обучение от Linda.com. Всичко, което имам като познание за видео и аудио съм научил сам от там.

Много държах, когато правихме проекта за интерактивно училище, да въведем обърнатия модел на преподаване. Какво представлява той? Ученикът вкъщи учи новото съдържание, а учителят вижда в училище до каква степен то е усвоено. Т.е. да ги научим сами да учат. Защото в съвременния свят това е изключително важно умение, когато всичко се променя толкова драматично бързо. И ако нямаш това умение сам да търсиш знание и да го усвояваш, просто си загубен. Не всички го могат, но е важно ние да помогнем.

Как виждате училището на бъдещето?

Аз бих казал какво ми се иска да се промени в училището в България, за да имаме едно качествено образование. Първото, което трябва да се случи при нас, е свободата за избор на учебни предмети, която имат вече много европейски страни. Не може да държим всички ученици в една рамка, защото смятаме, че това е нужно и полезно. Учат се неща по биология и химия, дори по математика, които не са за всеки. Факт е, че на тези години те все още нямат яснота накъде ще поемат.

Снимка: Лего модел с робот

Другата е учителят да бъде учител, а не да бъде какво ли не друго. Защото много учители са и класни ръководители и се започват – бележки, отсъствия, обяснителни писма – това е голямо бреме. И когато влезе в класа си, учителят не може да работи с него, а започва да оправя всички тези административни задачи. Борим се с какви ли не писани и неписани правила, които не стимулират учителя да бъде креативен. Системата на заплащане е лоша и неадекватна, защото младите учители са най-ниско платени. Другото е, че няма експерти, които да проверят качеството на работа. А образованието не се прави с документи. Ние отработваме дни или преподаваме определено учебно съдържание?

Имаме едни рамки, които не са гъвкави, които не се съобразяват с това, че работиш с хора и преподаваш учебно съдържание, няма го това мислене, че това е творческа работа, че трябва да се мисли повече как да зададеш условия и стимули за работа.

Училището е бизнес модел и трябва да работим с бизнес правила, не може да вървим с възрожденски ентусиазъм. Обществото с годините натрупа един негативизъм към учителската професия, защото примерите винаги са лоши, които виждаме по медиите, а се случват добри неща. Във Финландия например има култ към учителя или училището, и е недопустимо да се говори лошо или да се отиде неподготвен на училище.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Емилия НайденоваТоп 5 трансформиращи дигитални тенденции в образованието05.09.2018

Още от Под Моста

Боян Симеонов5 албума от юни, които трябва да слушатеМузика