Кино

Как Game of Thrones превърна композитора си в рок звезда?

29.03.2019
Varna Buddies 2019 Summer Edition

Арсеналът от инструменти, който Рамин Джавади използва, за да облицова музикално “Игра на тронове” и съвсем да го оформи като шедьовър, включва какво ли не – от тъжни струни, през могъщи рога и, разбира се, – дудук. През първите 5 сезона на сериала, той оставя едно добре познато оръжие в килера: пианото. От самото начало сценаристите, Дейвид Бениоф и Д. Б. Вайс, преценяват, че клавишите са твърде меки и деликатни за бруталната реалност на сериал, в който сватбите включват наръгвания, а сексът рядко е просто секс. Те също забраняват и флейтата, за да няма звучене тип “ренесансов панаир”.

През първите 5 сезона всичко това е окей, Джавади се справя. Но нещата се променят, когато сяда да композира саундтрака на един от ключовите в сезон 6 моменти, а именно, когато Her Majesty, Церсей Ланистър, решава да бомбардира кралската катедра, барабар с една дузина ключови герои в нея. Джавади разказва как е пробвал с арфа, но всички клатели глава – арфата излъчвала прекалено много топлота за една от най-студените сцени в сериала. Така композиторът решава да отключи килера и да извади прашното пиано за първи път от началото на “Игра на тронове”.

Ramin Djawadi/Twitter

Пианото е във Вестерос. Пищни арпеджиа озвучават приближаването към фаталната сцена. Неизползваният досега инструмент предвещава какво ще се случи. Композицията, наречена “Light of the Seven”, разказва, че това не е просто насилствен акт от Церсей и не е просто пореден ход по шахматната дъска в борбата за власт. Това бе трагедия, породена от злоба и отчаяние. Както казват Бениоф и Вайс: композицията не придружава сцената, а я оформя, повече от всеки друг включен творчески елемент.

“Игра на тронове” е пред последния си сезон, но част от културното наследство, което ще остане е именно работата на Джавади. 44-годишният немско-ирански композитор утвърждава класата на сериала през 2011г. с основния саундтрак, който разказва за интригите, битките за власт, пари и оцеляване. И нека да си го признаем – всички сме си го тананикали, а много от нас дори са го слагали за мелодия на телефона (аз съм го правил). Оттогава, той създава обширен звуков пейзаж, потапящ ни умело в апокалиптичния рефрен: “Winter is coming”. Дори най-доблестните мелодии на Джавади носят полъха на зловещото.

В “Light of the Seven” композиторът използва прекъсващи акорди и в тези паузи се създава онова огромно чувство на нарастващо безпокойство. Наема също и църковен орган, за да ни препрати директно към миналите мъчения на Церсей, причинени от религиозния култ.

Photo Credit: Bret Hartman – © TM & © 2017 Twentieth Century Fox Film Corporation.  All Rights Reserved.

Феновете на Троновете очевидно оценяват високо композицията, имайки предвид, че след епизода, тя попада в Top 50 Viral в Spotify, изпреварвайки една камара популярни песни, което си е подвиг за 10-минутен елемент от сериал. Доказателство, че “Игра на тронове” превърна своя композитор в рок звезда.

Оркестралните композиции дълго време се съревновават с друга голяма мания на Джавади. Като тийнейджър в Дуисбург (Германия), той скача на концерти на Anthrax, свири разцепващи китари в група на име Antagonist и се кланя на китарни богове като Стив Вай и Ингви Малмстийн. В студиото на Джавади, в Санта Моника, има какво ли не, но голямата гордост на композитора е емблематичната 7-струнна електрическа китара в психедилични пламъци на Стив Вай от началото на 90-те.

В Рейнската област класическата музика, обаче, означава твърде много и се налага от ранна възраст. Основите се полагат още в детската градина, а самият Джавади си спомня как в едно от занятията са разглеждали Моцарт и разглеждали как действа контрапунктът.

В главата на Джавади има постоянен сблъсък между Еди Ван Хален и Бетовен. И именно това му помага да създава сложни мелодии, които се възприемат лесно и приятно от тълпата в същото време. И това можем да го видим не само в “Игра на тронове”, но и в “Западен свят” (Westworld) – още една изключителна продукция на HBO. В този сериал той използва много повече пиано, адаптирайки популярни поп и рок класики. Още в първия епизод Джавади хваща “Paint it back” на Ролинг Стоунс и я прекарва през призмата на William “Tell Overture” на Росини. Емоционална, стилна, сложна музика, поднесена така, че всеки да я абсорбира с лекота. Както казват сценаристите: “This is very Djawadi!”.

Няма как да не отбележим, че Джавади всъщност е протеже на Ханс Цимер. Работи като асистент за големия композитор, направил филмовата музика отделно изкуство и създал някои от най-емблематичните саундтраци. Още тогава Цимер разказва, че Джавади не е просто добър музикант, а друго ниво мозък в работата си. Композиторът на “Игра на тронове” и “Западен свят” посочва обаче, като най-голямо вдъхновение, своя баща, който е от ирански произход. И именно от него научава много за фолклора и звуците на Близкия Изток, които по-късно ще видим имплементирани в два от любимите ни сериали.

В сравнение с дори по-дългите игрални филми, работата по композирането на музика за сериали е в пъти в по-обемна. За справка: 8-те части на “Междузвездни войни” са общо малко над 18 часа. Това е по-малко от два сезона на “Игра на тронове”. Първият хитов сериал, за който работи Джавади е “Бягство от затвора” (Prison break), където един сезон има 24 епизода и сроковете са толкова кратки, че му се налага да пише 40-минутни музикални оформления на седмица, което е лудост. Но именно там се научава да пише музика бързо, което е безценно умение, когато работиш по сериали.

Photo Credit: Bret Hartman – © TM & © 2017 Twentieth Century Fox Film Corporation.  All Rights Reserved.

В “Игра на тронове” сроковете са по-адекватни, но процесите много по-сложни. Епизодите са и по-малко на сезон, а сроковете за един варират между седмици и месеци. Но изискванията и комплексността на всяко произведение изискват отново голям обем от работа, много критичност и много замесени музиканти. За музиката на “Бягство от затвора” се използват основно компютри в студио. В “Игра на тронове” Джавади пише музика и я изпраща, например, на оркестъра в Прага, за да се изпълнява. Амбициите са много по-големи.

Не само количеството на писане прави телевизията различно предизвикателство. Докато филмът има ясно начало, среда и край, то сериалът се разгръща през сезоните и годините и посоката му не винаги е ясна. Дори за неговите създатели, както е в случая на “Игра на тронове”. Това е голямо предизвикателство за Джавади – трябва да мисли 9 часа напред и да разгръща всяка сюжетна линия в главата си, в няколко варианта и възможности. От самото начало всяка мелодия, съпътстваща основен или второстепенен герой, трябва да е концептуално измислена, базирайки се на неговото развитие в сезона и на отношенията му с други основни персонажи.

Днес Джавади е баща на 5-годишни близнаци и носи дънки и сиви тениски. Звучи си много американо. И надали някогашният китарист на “Antagonist” е предполагал по какъв начин ще се сбъдне сценичната му мечта. През последните 3 години фенове от цял свят изкупуват билети за “Game of Thrones Live Concert Experience” – арена на снеговалеж (фалшив, разбира се), музиканти в туники и железен трон, който се върти на сцената. Там Джавади е в свои води – ръководи, свири на различни инструменти и създава едно екстравагантно шоу. И за разлика от студиото, чувството на сцената е друго – свитият стомах, неизвестността какво ще се случи вечерта.

Гледах изпълнение на живо от такъв концерт и погледът ми бе прикован от изпълнението, което Джавади прави на пиано именно на “Light of the Seven”. Сърцераздираща композиция, изпълнена на живо от своя създател. И както потребителката (а може би и потребител) Refinery29 пише: “The Hottest Person in Game of Thrones Is Not Jon Snow”, то ние може да приемем това за сериозна индикация, че “Игра на тронове” превърна своя композитор в рок звезда. Каквото той винаги е искал да бъде.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Алексия ПетроваШести сезон на ‘Game of Thrones’ – играта продължава, по-завладяваща отвсякога26.05.2016

Още от Под Моста

Калоян ГуглевНа кого е нужен руският сериал „Чернобил“?Кино