Образование

Креативните дигитални професии на XXI-ви век, с които е полезно да сме на “ти”

30.09.2019

Не се съмнявайте, че стотици от познатите ни професии са прехвърлили хилядолетия и продължават да са все така актуални и до днес. Лекари, учители, архитекти и строители, занаятчии с различни умения са били нужни през вековете, трябват ни и днес. Други професии не са имали същия успех, но пък през новото хилядолетие ставаме свидетели на много възможности, предопределени от силно дигитализираната среда.

„Под Моста“ често ви разказва защо дигиталното образование е от значение в съвремието. Непонятни или поне странни за по-възрастните поколения, има професии, които изискват именно въпросните дигитални умения. И ако искаме да се реализираме успешно, то трябва да им обърнем сериозно внимание.

Разбира се, всяко дигитално умение може да бъде приложено в разнородни сфери. Все пак съществуват и такива професии, които трудно бихте разяснили на любимите си баба и дядо, създадени специално, за да обслужват дигиталния свят.

Следва списък с някои от най-разпространените от тях. Наименованията са използвани в оригинал на английски език, тъй като така са се наложили и в българския език.

Включете се в Образование 4.0

Digital Marketing специалист

Да започнем с една по-всеобхватна сфера – дигиталния маркетинг. Той включва всички маркетингови средства, които използват електроните устройства или интернет пространството. Съвременният бизнес набляга на дигитални канали като онлайн търсачки, социални медии, имейли и уебсайтове, за да се свърже с потенциалните си клиенти.

Каква всъщност е разликата между традиционния маркетинг и дигиталния? Отговорът е ясен – полето на изява. Сериозна разлика има и в зрителите, до които достигат рекламите. Дали са по телевизия или радио, или достъпни в интернет, процентът от потребители, до които достигат, е в пъти по-голям от реклама, залепена на някоя витрина. Необходими са сериозни знания на специалистите в дигиталния маркетинг – психология на потребителя, реклама в различните социални канали и др.

Communication Manager/ Social Media Manager/ E-mail Manager

След като споменахме маркетинговия специалист, няма как да пропуснем мениджърите, които са в основата на рекламата на продуктите, услугите и мисията на всяка компанията. Мениджър играе ролята на ръководител, а в нашия дигитализиран свят работата се усложнява с подходящ избор на канали за комуникация с потенциалните клиенти.

Сред задълженията на мениджъра е и разработването на съдържание, което да се разпространява чрез социални медии, уебсайтове, бюлетини и всякакви подходящи канали за връзка. Именно богатият избор на медии предопределя „разделянето“ на мениджъра по комуникации в различни роли – често отделни хора отговарят за имейл връзките и социалните медии.

SEO специалист /search engine optimization/

SEO е съкращение, което буквално означава  оптимизация на търсачките, или процесът на оптимизиране на уебсайтове, блогове и др. за увеличаване трафика на потребители в онлайн платформата ни. SEO включва извършване на определени промени в дизайна и съдържанието на уебсайта (текст или снимки), което прави дадения сайт по-привлекателен за търсачката.

Но какво искат търсачките от нас, за да показват онлайн магазина ни на предни позиции в Google? Искат единствено да осигурят най-доброто обслужване на своите потребители. А това означава, че показват първо най-висококачествените или поне най-продавани продукти, а също и тези, които отговарят на ключовите думи на търсенето.

Графичен дизайнер

Графичните дизайнери ни представят визуална информация, създадена на хартиен или дигитален носител. Чрез комбинация от думи и графика добрият дизайнер трябва да ни грабне с идеята си, но и съвсем точно да ни покаже какво съобщение ни изпраща.

В никакъв случай не си представяйте графичния дизайнер единствено като художник. Освен от графика, той трябва да разбира от шрифтове, форми, цветове, изображения, предпечатна подготовка, фотография, анимация, реклама и др. Много често дизайнерите си сътрудничат в екипи с други специалист, за да се улесни процесът на работа.

Но както и при мениджърите и маркетинговите специалисти (които често се преплитат с дизайнерите и са трудно разчленими едни от други), и тук с годините настъпват още и още разклонения на професията. Ето и няколко от многобройните подвидове: Art Director, Art Production Manager, Package Designer, Visual Image Developer, Logo Designer, Web Designer и др.

Продължава на следващата страница

1|2Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Под МостаОнлайн курсове ОТ българи ЗА българи30.08.2019

Още от Под Моста

Анна-Мария ПоповаДа избереш книга по корицата и да си струваЛитература