Образование

Лятната академия на „Заедно в час“ и новите учители – Виолета и Николай

21.08.2019

За девета поредна година „Заедно в час“ организира безплатна Лятна академия за ученици от I до XII клас. Тази година академията се проведе от 29 юли до 15 август в 125 СУ „Боян Пенев” в кв. Младост и 90 СУ „Ген. Хосе де сан Мартин” в кв. Люлин.

Часовете по време на академията са водени от новите мотивирани учители в програмата на „Заедно в час“Те са специалисти в различни учебни дисциплини и са обучени по международния модел „Преподавай като лидер“, създаден с фокус върху успеха на всеки ученик.

Представяме ви двама от учителите, с които се срещнахме по време на Лятната академия на „Заедно в час“ в техните часове по физическа култура и спорт и предприемачество – Виолета Божилова и Николай Иванчев.

Защо движението е важно, кои са качествата на добрия мениджър и на какво още са готови да научат своите ученици, четете тук:

Денят започва със щафетни игри

Разкажи ни малко за себе си – с какво се занимаваше преди да се впуснеш в приключението, наречено „Заедно в час“, и как взе решението да бъдеш учител?

Виолета: Казвам се Виолета Божилова и съм на 25 години. Родена съм в китното градче Дряново. През целия ми живот съм се занимавала със спорт. Средното си образование завърших с профил джудо и се занимавам с бойни изкуства – джудо, самбо и сумо, както като състезател, така и като треньор.

Това доведе и до бакалавърската ми степен – треньор по джудо в НСА „Васил Левски“. В моето семейство учителската професия е на пиедестал. Майка ми и баща ми са учители в родния ми град. Мъжът ми също е завършил учителски профил в НСА „Васил Левски“. След като работих с деца в залата по джудо, реших, че искам да помагам на още повече деца с различни казуси. Реших да запиша магистърска степен в НСА „Васил Левски“ с профил учител по физическо възпитание и спорт.

За фондацията „Заедно в час“ разбрах случайно, като видях, че ще имат среща в Пловдив. Идеята на посещението ми беше да ми дадат координати на деца, които имат желание да тренират джудо, но нямат финансовата възможност. По време на събеседването ми стана много интересно за подходите, които използват „Заедно в час“, и реших да се впусна в приключението за подбор, което имат. Беше наистина вълнуващо и когато разбрах, че са се спрели на мен като кадър бях изключително развълнувана. Много колеги от випуска ми в „Заедно в час“ ме питаха защо след като имам диплома съм в програмата. Отговорът за мен беше много лесен. Защото

имаме еднакви ценности и гледаме в една и съща посока.

В часа по физическа култура и спорт с Виолета всички ученици се включват в игрите

Наблюдавахме твой час и се замислих, че е време точно хора като теб да влязат в салоните и да обърнат представата за часовете по физкултура. На теб какво ти носи движението и каква е твоята мисия? На какво искаш да научиш своите ученици?

ВБ: Благодаря ти! За мен физическото възпитание е удоволствие. Час, в който трябва да научаваме нови неща, но и да разпускаме. В него децата да виждат колко хубаво е човек да е активен и да зародя любов към спорта в тях.

Много обичам да ги разнообразявам с различни типове игри, които развиват и четивната грамотност.

Децата винаги виждат, когато се стараеш да им подготвяш нови предизвикателства, за да им е по-интересно. За мен движението е начин на живот. В града, в който живея в момента, имаме клуб по джудо. От малка съм по спортните съоръжения и баща ми ми е дал тази любов към активното спортуване. 

Как премина лятната академия? Разкажи ни своите впечатления.

ВБ: Лятната академия беше едно приключение. За мен беше много вълнуващо, тъй като бях и класен ръководител. Също така подготвих първия си спортен празник и работих с много активен клас, който пое и ангажимент да направи училищен вестник. 

Да достигнеш до децата и да те карат да се чувстваш удобно в обувките на учител е страхотно.

Използвахме ритуал за поздрав в началото и края на часа, който беше изцяло базиран на философията на джудо. По този начин те ме уважаваха и се гордееха с мен. Това чувство те кара да си значим и да продължаваш да работиш, като учител (ментор).

Кои са твоите вдъхновения да си част от промяната в образованието?

ВБ: Лична отговорност и вдъхновение за мен е да оставя нещо след себе си, което да помогне на децата да се справят с трудностите в живота. Спортът ми е дал много и искам да предам посланията си на деца, които имат нужда.      

Какво може да даде един учител на учениците, което те не могат да открият в интернет?

ВБ: Най-важното, което може да даде един учител, това са неговите преживявания. Разбира се, нашата любов и вяра в тях също. Ние за тях сме приятели и модели за подражание. Учим ги да  комуникират с уважение към другите и как да мислят критично. 

Много често ние използваме в часовете си интернет да изследваме нещо. Телефонът е енциклопедия в джоба. Дори и аз в час по физическо възпитание и спорт използвах клип на Леброн Джеймс, за да проучат децата дрибъла в баскетболната игра.

Разкажи ни за училищния вестник, който подготвяте заедно с учениците.

ВБ: Училищният вестник беше много вълнуващо приключение. За първа година ученици взеха инициативата за направата му. Участниците бяха от 7-ми клас, като се разделиха на фотографи и журналисти. Трябваше да интервюират всички класове и учители, като имаше и специално интервю за директора и заместник-директора. Също така и за първа година в лятна академия имаше и заместник-директор.

Най-хубавото е, че децата искат да направят вестник и в собственото си училище. В него има и специално интервю с капитана на „Звездния отбор“ учители по баскетбол, които участваха в надпреварата с ученици 8-12 клас. Аз също участвах в „Звездния отбор“ и усещането беше уникално.


В часа по предприемачество на Николай Иванчев

Николай, разкажи ни малко за себе си – с какво се занимаваше преди да се впуснеш в приключението, наречено „Заедно в час“ и как взе решението да бъдеш учител?

Николай Иванчев: Преди да се включа в „Заедно в час“ бях мениджър. Работата ми беше интересна, но нещо липсваше. Имаше една празнина в мен, която не разбирах как да запълня. Срещнах се с много хора, пътувах, занимавах се с благотворителност. Но… нещо все ми липсваше. Срещнах хора, които имат голям потенциал, но им липсваше образование. Не е имало кой да им даде нужната подкрепа да се развиват. Тогава попаднах на една публикация на „Заедно в час“ в социалните мрежи.

Знам за фондацията от много години, но тогава, като я видях тази публикация, и нещо в мен трепна. Реших, че искам да дам нещо от себе си на децата. Да предам това, което мога, и да им дам подкрепа, за да се развиват. Тази празнина в момента е запълнена, защото това е моето място.

Наблюдавахме твой час по предприемачество, в който обсъждахте качествата на добрия мениджър. А кои са качествата, които трябва да притежава добрият учител, и към какво ще се стремиш?

НИ: Тук ще си позволя да цитирам мой колега и асистент-координатор Анди. Той ни казваше: „Ние преди всичко сме хора”. За да бъдеш учител, трябва да си Човек. Да можеш да уважаваш другите и да гориш в работата си.

Децата са чисти по душа, имат си техните мъки и желания.

Ние, учителите, сме хората, които трябва да изградим тези деца като личности. Не да ги научим просто какво е синус и косинус, а освен тези неща и как да са личности. Как да бъдат хора, добри и уважаващи другия. Да знаят защо трябва да учат и защо образованието е важно за тяхното развитие.

Как премина лятната академия? Разкажи ни своите впечатления.

НИ: Лятната академия свърши, но аз оставих частица от себе си тук. Научих много неща. Според мен всеки един учител трябва да премине през летния институт и лятната академия на „Заедно в час“. Това беше за мен невероятно преживяване. Срещнах се с много хора, които ще останат мои приятели. Научих се да искам мнение от колегите си и да търся обратните връзки за това как се справям и какво трябва да променя. Тук искам да благодаря на целия екип на „Заедно в час“, които бяха до нас през цялото време, и на моята координаторка Злати, която през цялото време ме подкрепяше, учеше и напътстваше.

Кои са твоите вдъхновения да си част от промяната в образованието?

НИ: Определено в лятната академия оставих и стария метод на преподаване. Вдъхнових се от желанието на толкова много хора, които срещнах в академията да променят образованието. Ние сме хора с общи цели и стремежи, обединени от една обща идея. Откраднах си много знания от колегите от предните кохорти и ще ги използвам при моите ученици.

Всички ние знаем, че е нужно подходът в образованието да е различен. Моята цел за тези 2 години е да науча учениците да не се отказват от препятствията, които ще срещнат по пътя си. Мечтата ми е след тези 2 години в училище да продължа да работя за промяната в образованието, да предавам моите знания на другите бъдещи учители, да ги вдъхновявам за тази промяна и да съм част от нея.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Емилия НайденоваМариян Иванов, учител от „Заедно в час“ – за щастието да си учител21.03.2019

Още от Под Моста

Под Моста„Операция „Жълти стотинки“ събира средства за олимпийските отбори по природни наукиLIFE