Наскоро ви разказахме за мобилната музикална академия на RockSchool. „Rockschool на колела“ е проект на фондация „Музика за България“ и най-голямата музикална школа в България Rockschool, а целта му е да адресира културната изолация и липсата на музикално обучение в по-малките градове. Екипът от квалифицирани преподаватели пътува до всяко едно от населените места, за да обучи напълно безплатно и да предаде любовта си към музиката на всички желаещи. Така децата и младежите се докосват до различни инструменти и се провокира тяхното любопитство към музиката, но и към културата и себеизразяването чрез изкуство. Над 200 деца и младежи се възползваха от възможността да получат безплатен урок по музикален инструмент като част от проекта „Rockschool на колела“. Уроците се проведоха през летните месеци в най-популярните публични пространства на градовете Самоков, Ботевград, Перник, Кюстендил, Елин Пелин, Дупница и Чепеларе.
Мирослав Стойчев е преподавател по цигулка и един от обучителите, които се включиха в инициативата. Миро завършва Национална Музикална Академия “Панчо Владигеров” в класа на проф. Елисавета Казакова. От 2007 г. е част от оркестъра на Класик ФМ радио. Свирил е на една сцена с цигуларите: Найджъл Кенеди, Мидори Гото, Саша Рождественски, Шломо Минц, Веско Пантелеев-Ешкенази, Светлин Русев, китаристът Пепе Ромеро. От 2008 г. Миро е част от оркестъра Симфониета София. Със Симфониета София са гостували в най-големите зали в Европа. Сред тях са Victoria Hall – Женева, Tonhalle – Цюрих, Musikverein – Виена (Златната зала на музиката), Concertgebouw – Амстердам, Auditorio Nacional de Musica – Мадрид, Palau de La Musica – Барселона и много други.
Сега се срещаме с Миро, за да ни разкаже повече за своите впечатления от „RockSchool на колела“.
От какво се интересуват децата и младежите в по-малките населени места?
Децата са най-спонтанни и любопитни винаги. При вида на инструментите веднага се ориентираха и започваха да ги проучват един след друг. Те искат да опитат от всичко. Имаше много зареждащи моменти, например едно дете на 5-6 години в Кюстендил, което просто излъчваше музикалност. Справяше се много добре с пианото, бас китарата и цигулката. Когато свиреше на баса го правеше с такъв маниер, че все едно гледах някой от големите джаз басисти. Просто беше изумително. Оказа се, че взима уроци по инструмент и солфеж. Дано продължи да се развива все така устремено.

Срещнахме и доста младежи. В днешния свят на информационни технологии младежите в по-малките населени места са също така добре информирани за случващото се в музикалния свят, както биха били навсякъде другаде по света. Може би са малко ощетени откъм разнообразие на събития, но пък бях изненадан как в Чепеларе са си създали младежка организация – Младежки център “Тийнейджърски дух” и тази година беше първото издание на фестивала, който те си организират и реализират. Под шапката на този фестивал беше и нашето гостуване в града. Разбрахме, че предната вечер са гостували популярни изпълнители от хип-хоп сцената, както и графити артисти, които са правили уъркшоп. Като цяло бях впечатлен много от това, което са успяли да реализират. Някои от тях също се включиха в нашите уроци и останаха доволни. Особено едно момче, което ми каза, че винаги е искало да пробва да свири на цигулка, но е нямало къде, понеже в Чепеларе няма учител по цигулка.
Какъв е ефектът от „RockSchool на колела“ и други подобни инициативи?
Отново се сещам за гр. Кюстендил, където имаше едно детенце със специални потребности, с което повече се занимаваше колежката по пиано, но от майката на детето разбрах, че имат нужда точно от човек, като нея, който да занимава децата с музика, но не могат да намерят. Този час с пианото със сигурност беше за това дете един своеобразен празник.
Като цяло ми направи впечатление, че хората имат желание да се занимават с музика, а някои дори на прима виста доста добре се справиха, но просто няма кой да им помогне и да ги обучава. Това беше нашата роля с “Rockschool на колела”. Всеки, който желае да може да се докосне и да пробва да засвири на музикален инструмент. Предложихме им и нашата опция за онлайн дистанционно обучение, която толкова успешно развихме още в началото на пандемията и продължаваме да даваме уроци онлайн. Аз например в момента имам ученичка, която живее в Англия и никога не съм виждал на живо.

Относно ефектът от “Rockschool на колела” през моята призма е, че сбъднахме мечтите на поне 20 човека, а на още 200 възбудихме и задоволихме любопитството. Върнахме детския дух и успяхме да накараме и най-възрастният ентусиаст да повярва, че може да научи нещо ново и че никога не е късно да започне.
На кого ти би искал да изнесеш безплатен урок по музика?
Без значение мястото бих дал безплатен урок на всеки, който има желание, но е в затруднено положение и не може да си позволи.
Какво носи музиката в живота на човека, който не се занимава професионално?
Заниманията с музикален инструмент носят удоволствие. Хората бягат за час от рутинното ежедневие и искат да се развлекат с музиката, която те самите възпроизвеждат, а и да се усъвършенстват.
Защо музиката трябва да пътува?
Музиката пътува още от Средновековието. Така е било и така ще бъде, защото музикантите искат да бъдат чути, а публиката иска да ги чуе. Концертът е явление на взаимна обмяна на енергии между изпълнители и публика, която обогатява и е уникална всеки път.
Полезна ли е музиката за децата?
Музиката е доказано полезна за развитието на всички видове организми от самото им зачеване. На който му е интересно може да потърси информация за “Моцарт ефекта”, за това как различните честоти влияят на материята, също и на психиката.
Най-малкото, което човек може да получи от заниманията си с музика е да стане по-организиран, по-отговорен. Развива емоционалната интилигентност и общата интелигентност.
Редица експерименти доказват ползите от заниманията с музикален инструмент.
Може ли всеки да се научи да свири на музикален инструмент?
Аз смятам, че всеки може да се научи да свири на музикален инструмент, стига да има мотивацията.