Образование

Мирослав Стойчев: С „RockSchool на колела“ сбъднахме мечтите на десетки деца

03.10.2022

Наскоро ви разказахме за мобилната музикална академия на RockSchool. „Rockschool на колела“ е проект на фондация „Музика за България“ и най-голямата музикална школа в България Rockschool, а целта му е да адресира културната изолация и липсата на музикално обучение в по-малките градове. Екипът от квалифицирани преподаватели пътува до всяко едно от населените места, за да обучи напълно безплатно и да предаде любовта си към музиката на всички желаещи. Така децата и младежите се докосват до различни инструменти и се провокира тяхното любопитство към музиката, но и към културата и себеизразяването чрез изкуство. Над 200 деца и младежи се възползваха от възможността да получат безплатен урок по музикален инструмент като част от проекта „Rockschool на колела“. Уроците се проведоха през летните месеци в най-популярните публични пространства на градовете Самоков, Ботевград, Перник, Кюстендил, Елин Пелин, Дупница и Чепеларе

Мирослав Стойчев е преподавател по цигулка и един от обучителите, които се включиха в инициативата. Миро завършва Национална Музикална Академия “Панчо Владигеров” в класа на проф. Елисавета Казакова. От 2007 г. е част от оркестъра на Класик ФМ радио. Свирил е на една сцена с цигуларите: Найджъл Кенеди, Мидори Гото, Саша Рождественски, Шломо Минц, Веско Пантелеев-Ешкенази, Светлин Русев, китаристът Пепе Ромеро. От 2008 г. Миро е част от оркестъра Симфониета София. Със Симфониета София са гостували в най-големите зали в Европа. Сред тях са Victoria Hall – Женева, Tonhalle – Цюрих, Musikverein – Виена (Златната зала на музиката), Concertgebouw – Амстердам, Auditorio Nacional de Musica – Мадрид, Palau de La Musica – Барселона и много други.

Сега се срещаме с Миро, за да ни разкаже повече за своите впечатления от „RockSchool на колела“.

От какво се интересуват децата и младежите в по-малките населени места?

Децата са най-спонтанни и любопитни винаги. При вида на инструментите веднага се ориентираха и започваха да ги проучват един след друг. Те искат да опитат от всичко. Имаше много зареждащи моменти, например едно дете на 5-6 години в Кюстендил, което просто излъчваше музикалност. Справяше се много добре с пианото, бас китарата и цигулката. Когато свиреше на баса го правеше с такъв маниер, че все едно гледах някой от големите джаз басисти. Просто беше изумително. Оказа се, че взима уроци по инструмент и солфеж. Дано продължи да се развива все така устремено. 

Срещнахме и доста младежи. В днешния свят на информационни технологии младежите в по-малките населени места са също така добре информирани за случващото се в музикалния свят, както биха били  навсякъде другаде  по света. Може би са малко ощетени откъм разнообразие на събития, но пък бях изненадан как в Чепеларе са си създали младежка организация – Младежки център “Тийнейджърски дух” и тази година беше първото издание на фестивала, който те си организират и реализират. Под шапката на този фестивал беше и нашето гостуване в града. Разбрахме, че предната вечер са гостували популярни изпълнители от хип-хоп сцената, както и графити артисти, които са правили уъркшоп. Като цяло бях впечатлен много от това, което са успяли да реализират. Някои от тях също се включиха в нашите уроци и останаха доволни. Особено едно момче, което ми каза, че винаги е искало да пробва да свири на цигулка, но е нямало къде, понеже в Чепеларе няма учител по цигулка.

Какъв е ефектът от „RockSchool на колела“ и други подобни инициативи?  

Отново се сещам за гр. Кюстендил, където имаше едно детенце със специални потребности, с което повече се занимаваше колежката по пиано, но от майката на детето разбрах, че имат нужда точно от човек, като нея, който да занимава децата с музика, но не могат да намерят. Този час с пианото със сигурност беше за това дете един своеобразен  празник. 

Като цяло ми направи впечатление, че хората имат желание да се занимават с музика, а някои дори на прима виста доста добре се справиха, но просто няма кой да им помогне и да ги обучава. Това беше нашата роля с “Rockschool на колела”. Всеки, който желае да може да се докосне и да пробва да засвири на музикален инструмент. Предложихме им и нашата опция за онлайн дистанционно обучение, която толкова успешно развихме още в началото на пандемията и продължаваме да даваме уроци онлайн. Аз например в момента имам ученичка, която живее в Англия и никога не съм виждал на живо. 

Относно ефектът от “Rockschool на колела” през моята призма е, че сбъднахме мечтите на поне 20 човека, а на още 200 възбудихме и задоволихме любопитството. Върнахме детския дух и успяхме да накараме и най-възрастният ентусиаст да повярва, че може да научи нещо ново и че никога не е късно да започне.

На кого ти би искал да изнесеш безплатен урок по музика?

Без значение мястото бих дал безплатен урок на всеки, който има желание, но е в затруднено положение и не може да си позволи.

Какво носи музиката в живота на човека, който не се занимава професионално?

Заниманията с музикален инструмент носят удоволствие. Хората бягат за час от рутинното ежедневие и искат да се развлекат с музиката, която те самите възпроизвеждат, а и да се усъвършенстват.

Защо музиката трябва да пътува?

Музиката пътува още от Средновековието. Така е било и така ще бъде, защото музикантите искат да бъдат чути, а публиката иска да ги чуе.  Концертът е явление на взаимна обмяна на енергии  между изпълнители и публика, която обогатява и е уникална всеки път.

Полезна ли е музиката за децата?

Музиката е доказано полезна за развитието на всички видове организми от самото им зачеване. На който му е интересно може да потърси информация за “Моцарт ефекта”, за това как различните честоти влияят на материята, също и на психиката. 

Най-малкото, което човек може да получи от заниманията си  с музика е да стане по-организиран, по-отговорен. Развива емоционалната интилигентност и общата интелигентност. 

Редица експерименти доказват ползите от заниманията с музикален инструмент.

Може ли всеки да се научи да свири на музикален инструмент?

Аз смятам, че всеки може да се научи да свири на музикален инструмент, стига да има мотивацията.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Димитър Панайотов7 образователни приложения за вдъхновение на всеки ученик07.03.2022

Още от Под Моста

Под МостаФентъзи, илюстрация, приказка – изложба и дискусииLIFE