Музикалните списания в България – хроника на една предизвестена смърт

29.09.2015
Заедно в час

11700800_987593681273174_4569067673244971955_n-2

Аудиторията в България все по-малко се информира за музика чрез печатни издания. В различни сайтове, блогове, приложения могат да се открият богати архиви от песни и албуми, информация за нови изпълнители, ревюта, репортажи от концерти. Списанията за музика все повече отстъпват пред електронните, а останалата вярна на хартиените медии аудитория вече не е достатъчна, за да генерира достатъчно печалби и рекламодатели. Ако по света музикалните списания продължават да излизат и да имат колекционерска стойност за определени читатели, то в България те са възприемани като скъпо удоволствие и аудиторията им критично намалява.

От 2000 г. насам музикалните списания в България драстично намаляват. Музикалната периодика в момента се изчерпва с няколко вестника за народна музика и издания към музикални дружества или асоциации. Изчезват списанията за популярна музика, които обхващат различни стилове и са по-достъпни за масовата аудитория. Революционно с идеите си е сп. „Ритъм“, което излиза в периода 1988-2007. През 90-те закратко се появяват няколко списания предимно за рок музика – „Хаос“, „Меридиан рок-шоу“, „Рок булевард“, но след две до три години изчезват от пазара. След 2000 г. започват да излизат „Rolling Stone“ и „Metal Hammer“, съответно по американски и по английски лиценз, и българското „Про-Рок“. Днес тези издания вече не съществуват, а за „Про-Рок“ е въпрос на време да прекрати дейността си.

430x534

„Ритъм“ – „музиката завинаги“

Началото на иконичното за България музикално списание „Ритъм“ е поставено през 1985 г. Историята, предадена от Ивайло Кицов (главен редактор през 2002-2007), гласи, че в лудницата на Четвърти километър писателят Чавдар Чендов и първият главен редактор на изданието Стефан Станчев измислят заедно концепцията за българско специализирано списание за музика.

Изданието усилено се опитва да напасне облика си според нуждите на пазара, предпочитанията на читателите и промените в музикалната индустрия. През 2007 г., малко след 100-тния си брой и малко преди да навърши 20 години, сп. „Ритъм“ внезапно спира да излиза, поради ред причини – състоянието на печатните издания по света, продукцията в България, лошата рекламна политика, състоянието на шоубизнеса и на музикалната сцена, изменящият се вкус на аудиторията, интернет. Според Кицов изданието така и не попада на добри рекламодатели през последната година, което се оказва ключов момент за финансирането. Музикалните компании също не съдействат за развитието и популяризирането на „Ритъм“.

Предизвикателството, с което „Ритъм“ не успява да се справи, е интернет. Списанието подготвя свой сайт, който така и не е пуснат поради финансови причини. Липсата на онлайн присъствие е пречка пред развитието на списанието – със своите интерактивност и мултимедийност сайтът улеснява двустранната комуникация с читателите, привлича нови почитатели, помага за разпространението на съдържанието. През 2007 г. сп. „Ритъм“ престава да излиза. Една част от авторите основават сайта за музика ‘My Sound’, където част от стила и концепцията се запазват, както и рубриката „Голямата уста“. Последният главен редактор на списанието Ивайло Кицов споделя в интервю, че „завръщането на „Ритъм“ е въпрос на време, просто всичко трябва да бъде изчислено максимално добре“ – за да се докаже мотото „музиката завинаги“.

Rolling Stone“ – трибуна на рок музиката

qvor_zahari_baharovi_rolling_stoneОт 47 години насам едно име успешно обединява интереса, любопитството, страстта към музиката с кино, политика, икономика и се е превърнало в символ на музикалната индустрията, в самостоятелна и утвърдена институция със сериозна тежест – списание „Rolling Stone“. Българското издание, за съжаление, няма същата славна история като американското и родните меломани имаха щастието да се сдобият с едва 21 броя, два от които двойни. „Rolling Stone“ започва да излиза в България през есента на 2009 г. с първоначален тираж 30 000 бройки и цена от 5 лева. Главният редактор Анелия Илиева съставя екип от български автори (предимно от списание „Ритъм“). Превес вземат преводните материали, но тези на родните автори по нищо не отстъпват като качество, стил и интерес. През 2011 г. изданието слага на корицата си българи – братята Явор и Захари Бахарови, което може да се приеме като достатъчен показател за ентусиазма и борбеността, с които българският екип прави списанието.

Августовският брой с Ейми Уайнхаус на корицата обаче се оказва последен: „С огромно съжаление ви съобщаваме, че списание „Rolling Stone“ прекратява излизането си на български език. В продължение на две години целият екип на изданието работи с огромно желание и вложи много труд, енергия и професионализъм, за да създаде продукт, който отговаря на високите стандарти на световната марка. Поради неблагоприятния икономически климат в България, издателите прецениха, че не могат да продължат издаването на списанието. Надяваме се скоро да настъпят по-добри времена за целия медиен пазар в страната ни“, посочва в съобщението Анелия Илиева.

Продължава на следващата страница

1|2Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon

Боян СимеоновОт Боро до Бороугоден27.08.2015

Още от Под Моста

Под МостаИталианското трио Il Volo се завръща в България през септемвриМузика