Музикалните списания в България – хроника на една предизвестена смърт

29.09.2015

Сп. „Rolling Stone“ не оцелява дълго в България заради липсата на реклама, поради тясната си специализация, всестранните интереси на българската аудитория, малка част от която би се заинтригувала от подобно списание със задълбочени музикални и социални теми и то от световно ниво. То продължава да бъде най-популярното и актуално специализирано музикално списание с десетки чуждестранни издания по цял свят. Американското издание все още е безспорен лидер и авторитет в музкалната индустрия – патент, който, за съжаление, не успява да се наложи в България.

„Metal Hammer“ – „Библията на метъла“

metal-hammer-bulgaria-cover-issue-1Списание „Metal Hammer“ е месечно хеви метъл издание, създадено във Великобритания през 1986 г. В България се появява през 2012 г. – момент, в който на пазара няма друго специализирано издание за музика, освен сп. „Про-Рок“. Списанието с главен редактор Стоян Цонев публикува интервюта с някои от най-големите имена на тежката музика, статии, ревюта на албуми, концертни репортажи, снимки и разнообразни рубрики. „Metal Hammer“ е насочено към конкретна таргет аудитория, а именно почитателите на хеви метъла, т.е. списанието има строго определен кръг читатели, което е рисков фактор за новопоявило се издание на нестабилния медиен пазар в България по това време.

Нередовният и спорадичен контакт с публиката в социалните мрежи, както и нередовното излизане на списанието води до загуба на читатели. Неведнъж отделни броеве са публикувани през интервал от 2-3 месеца по различни причини като смяна на издателството, промени в състава на екипа и др. Последният засега брой 14 на сп. „Metal Hammer“ в България излиза на 29 март 2014 г. Няма официална информация дали списанието прекратява окончателно съществуването си, нито кога ще излезе следващият брой и дали ще има такъв.

Музикалните списания в България обхващат всякакви стилове, преминават през много промени, но общото помежду им е, че или се задържат за много малко време на пазара, или тези, които успяват да се наложат за по-дълго, в един момент изчезват внезапно. Тяхното развитие зависи от много фактори. Музикалните предпочитания на аудиторията са решаващи за избора дали да се закупи дадено специализирано списание. Интернет все повече изземва функциите на списанията, заради безплатния си и неограничен достъп до разнообразна информация, песни, цели албуми. От друга страна, рекламодателите търсят списания с голям тираж и аудитория, а поради тясната специализираност на музикалните, техните читатели са малка и постоянна група. Съответно рекламодателите не проявяват толкова голям интерес към тях, което води до финансова нестабилност, тъй като рекламата е основен източник на приходи.

l8gV6yAVIX20081110172737

Списанията „Ритъм“, „Про-Рок“, „Rolling Stone“ и „Metal Hammer“ се отличават с качество на съдържанието, интересни теми, задълбочени текстове, модерна визия. Въпреки това те не успяват да се преборят с неблагоприятните условия в страната, а именно отслабналия интерес към печатните издания като цяло, масовата употреба на интернет за безплатно информиране и слушане на музика, недобра рекламна политика. Въпрос на време е и сп. „Про-Рок“ да прекрати излизането си и пазарната ниша за музикални списания да остане празна, докато този тип издания продължават да се развиват в други страни по целия свят. Заради нарастващото значение на интернет и липсата на реклама музикалните списания в България постепенно изчезват.

Очаквайте продължение: каква е съдбата на „Про-Рок“ – единственото списание за рок и метъл музика на българския пазар в момента?

1|2Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Боян СимеоновОт бездомен до Грами. Кратка история на живота на Anderson .Paak.26.09.2019

Още от Под Моста

българската музика през септември
Момчил РусевКакво се случи в българската музика през септември?Музика