Най-иновативните училища в света – разходка из впечатляващи класни стаи

Иновациите в технологиите могат да се изразяват в множество неща от въвеждането на нови технологии и образователни методи, уроци на открито, разчупване на формата и промяна в парадигмата до участие на обществото и много, много други. Но най-важната задача на училището остава не способността за преминаване на изпити, а адаптивността в настоящия свят.

Факт е, че нашата образователна система е изградена върху пре-индустриалната идеология – класни стаи, учебни предмети, звънци и изпити. Но всички знаем, че тя всъщност отразява малка част от реалния живот. Съществуват обаче и държавни, модерни училища, които добре съчетават значимостта на традиционното обучение и иновациите.

Затова ще се разходим из пет от най-иновативните училища в света:

Училището в куб – гимназия Ørestad, Копенхаген, Дания

Гимназия Ørestad  е гигантска класна стая, в която 358 ученици учат в просторен стъклен куб, за да се избегне традиционното обучение в тази му форма. Чрез насърчаване на учениците да си сътрудничат в широко отворени пространства, училището се надява децата да бъдат подготвени да мислят гъвкаво по различни теми по-късно в живота си.

“Искаме да предоставим обучение, в което учениците правят проучвания и работят заедно за решаване на реални проблеми”, казва директорът Allan Kjær Andersen. “Искаме да бъдем отворено училище, което е във връзка с външния свят”.

Откритите пространства, които са декорирани с еднакви “барабани” за по-спокойна учебна среда, насърчават учениците да поемат активна роля в собственото си образование. Децата се разделят на групи и образуват импровизирани класни стаи, понякога с учители, които да ги ръководят.

“Не е достатъчно да им дадете знания, трябва да им покажете как да превърнат знанието в действие”, казва Андерсън. “Това е много важно за нас и мисля, че е важно за съвременните училища”.

Училище в реалния свят – Big Picture Learning, Провидънс, Роуд Айлънд

Училището Big Picture Leaning разрушава стените между образованието и реалния свят. Създадено още през 1995 година, неговата основна мисия е да постави учениците в центъра на тяхното собствено обучение. От самото начало на своето образование учениците тук научват, че творческите им желания трябва да са на първо място. За да помогнат на тези желания, учениците работят с ментори, които са специалисти в сферите, в които учениците искат да работят някой ден.

Всички ученици завършват стаж, а проектите им са свързани с техните интереси и уменията, които менторите им могат да им предадат, независимо дали това включване стартиране на бизнес, ремонт на коли или изучаване на правото и неговите закони.

През 2001 г. фондацията на Бил и Мелинда Гейтс обяви Big Picture Learning за тяхното любимо среднообразователно училище в Америка и че САЩ се нуждаят от повече такива места.

Училището, което мисли различно – Steve Jobs School, Амстердам, Холандия

Както подсказва името на това иновативно място в Холандия, училището на името на Стийв Джобс отхвърля напълно конвенционалната образователна система. Морис де Хонд, основателят на училището, споделя,  че всеки ученик започва с индивидуален план за развитие, който се оценява и пренастройва на всеки шест седмици от самото дете,  неговите родители и от неговия треньор. (Училището не използва думата “учители”).

На децата се предлагат различни нови предизвикателства, свързани с личното им обучение и моменти на насоки. Всички ученици от 4-и до 12-и клас получават индивидуални таблети, които са изцяло заредени с приложения за индивидуално обучение.  Целта е децата да разработят свое собствено образование. Не цялото обучение се извършва дигитално – социалните умения тук се усъвършенстват чрез развиване на проекти с другите деца.

Сред 10-те обещания, които училищата дават на всяко дете, може би най-важният е “Ние ви обещаваме винаги да използвате най-новите технологии, за да ви подготвим за утрешния свят”.

Училище, построено като офис – училище Carpe Diem, Айкен, Охайо

Училището Carpe Diem в Охайо изглежда повече като офис сграда отколкото като място, в което има ученици. В основната стая, известна като Учебния център, са разположени 300 кабинки (по една за всеки ученик). Тези обособени пространства разполагат с компютър, който ръководи ученика по време на неговото обучение.

Създателите на това иновативно училище споделят, че по този начин персонализират образованието. Всеки ученик започва с разбиране на неговите нужди и след това обучението му е адаптирано спрямо тях, за да се постигнат максимално добри резултати. Водеща е идеята за отговаряне на нуждите на ученика. Ако учениците имат проблеми с онлайн обучението, те могат да се обърнат към учител, който да им помогне.

Държавното чилище работи с ученици от 3 до 12 клас из САЩ и често превъзхожда останалите държавни училища в дадения окръг. Успехът тук се измерва спрямо успеха на учениците. Най-важно за Carpe Diem е възможностите, които предоставя, да са полезни за адаптивността на децата в реалния свят.

Училището, което събужда състрадание и креативност – Синьото училище, Ню Йорк

Креативността е царят в Синьото училище в Ню Йорк, което стартира преди 12 години като място за игра. Усещайки различия в начините, по които функционират училищата, групата, която създава училището се стреми да приложи своята любов и разбиране в развитието на образованието.

Като част от учебната програма децата от втори до осми клас се запознават с начини за рециклиране, учат се как да създават 3D модели на Ню Йорк и да поправят домашните уреди. Проблемите от реалния свят изучават с помощта на флаш карти.

Тази система на “динамично обучение” варира от 2 до 8 години. Независимо от възрастта им, децата се учат, че създаването и прилагането на нови идеи е критичен набор от умения.

“Изследванията показват, че насърчаването и изричното преподаване на социални и интелектуални умения в училище води до по-висока адаптивност,  способността за съвместно решаване на проблеми и иновативност, които са толкова изисквани от нашия бързо променящ се свят,” споделят създателите на Синьото училище.

Емилия Найденова

е на 25 и е завършила специалност Българска филология в СУ „Свети Климент Охридски”. Интересува се от литература, култура, театър. Зад името й стои автор на две стихосбирки, млад мечтател, събирач на истории. Обожава да чете и пише поезия. Извън сайта работи като уеб мастър и учител по английски на малки деца.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to