Най-нови технологии в хардуера и тенденции за разработка на безопасни екрани

Колкото по-трудно става да откъснем очи от смартфони, телевизори, таблети или компютри, толкова повече нараства безпокойството от синята светлина, излъчвана от техните екрани, за която се смята, че уврежда ретината и оказва значително влияние върху съня. Но когато гледаме към бъдещето на технологиите, един от най-важните фактори несъмнено са дисплеите.

Електронните гиганти превръщат кризата в нова възможност, бързо заявявайки, че най-новите им продукти имат “безопасни” екрани. Така например Philips представи нова технология за своите компютърни екрани, наречена “SoftBlue”, за която се твърди, че е по-лека за ретината и не я уврежда. Други марки като Asus и BenQ, както и американската фирма ViewSonic, също се възползваха от “безопасните” екрани като нова опорна точка за своите продажби.

Но в контекста на дигиталното образование, развитието на технологиите в хардуера и екраните е не само изключително важно, но и безкрайно необходимо. Няма как да се стремим към дигитализация на образованието, преди да осигурим безопасна дигитална среда за нашите деца. А това определено включва както софтуерна безопасност, засягаща повишаването на персонализирането преживяване и интерактивността, така и хардуерна, засягаща най-новите тенденции в средствата, с които работим.

Пазете се от прекомерна “консумация”

Всички знаем, че синята светлина, излъчвана от мониторите, която е близка до ултравиолетовата светлина, е особено вредна за очите.

Въпреки това, учените казват, че за да се разбере колко вредна е тя, трябва да бъде взета в пропорция, “тъй като интензитетът на светлината, произвеждан от нашите екрани, все още е относително слаб в сравнение със слънчевата светлина”.

“Реалният проблем е прекомерното потребление”, предупреждават специалисти по ретинови заболявания, предупреждавайки хората да не прекарват повече от шест часа пред екрана. Очите на децата са най-уязвими, тъй като техните ретини ще бъдат изложени повече от 40 или 50 години на тази светлина.

Възможно ли е гледането в монитор да подобри зрението?

Разбира се, и тук не липсва друго мнение. Въпреки потенциалните проблеми с очите, причинени от взирането в екрана твърде често и за продължително време, редица изследвания, цитирани от National Geographic, показват, че някои употреби на екрана могат да бъдат от полза за очите.

По-конкретно изследванията доказват, че играенето на компютърни игри може да подобри зрението. Това е така, защото компютърните игри дават възможност на потребителите да подобрят чувствителността си към контраста. Контрастната чувствителност е особено важна за дейности като шофиране в лоша видимост, в мъгла или през нощта.

Нарушената контрастна чувствителност е свързана с нарушена способност на окото да възприема правилно цветовете и да различава ярките и по-бледите компоненти на изображението.

Времето на новите екрани – персонализация и интерактивност

Новите екрани създават интуитивно, приятелско потребителско преживяване, което ни улеснява да намерим това, което търсим.

Основната промяна в екраните, която се случва в последните години е смяната на старите монитори с нови по-големи, плоски екрани. Монитори с ултра тънки рамки или без такива, които създават футуристично изглеждащи пространства, са още една тенденция в момента.

Но освен тях популярност набират и заоблените екрани. Извитите екрани са удобни както за офис, така и за образователни цели, защото са чудесно решение за презентиране.

 

Сензорните екрани пък несъмнено са част от развитието на дигиталното образование! Работните повърхности със сензорен екран ще дадат възможност за промяна дори в начините на проверяване на знания и усвояване на материала.

Друга тенденция в екраните е жестовият контрол, който се очаква да е сериозна крачка напред в технологиите. Екраните, контролирани от жестове, са по-ергономични, тъй като, за разлика от сензорния екран, няма нужда да седите на бюро пред екран на нивото на очите или да гледате надолу към сензорен екран, който е на нивото на ръцете.

Разбира се и мониторите, в които се взираме с часове, започват да се влияят от виртуалната и обогатена реалност. Виртуалната реалност има да извърви дълъг път преди да бъде част от комерсиалното потребление, но продукти като Facebook Oculus Rift стават все по-широко достъпни. Тенденциите за момента не предвиждат виртуалните екрани да заменят настолните, но вече съществуват концепции, които предвиждат участието им в традиционни роли на монитор.

В близкото бъдеще иновациите в екраните предвиждат употребата на прозрачни дисплеи, за които почти всеки прозорец, стъклена маса или повърхност може да се превърне в екран, особено подходящ за аудитории от рода на тези в училище. Безжичните връзки също са част от недалечното бъдеще, като в началото ще ги откриваме във възможността за безжична връзка между различни устройства и безжично зареждане.

Кои от тези промени очаквате с най-голямо нетърпение?

Емилия Найденова

е на 25 и е завършила специалност Българска филология в СУ „Свети Климент Охридски”. Интересува се от литература, култура, театър. Зад името й стои автор на две стихосбирки, млад мечтател, събирач на истории. Обожава да чете и пише поезия. Извън сайта работи като уеб мастър и учител по английски на малки деца.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to