„Нощ в Лисабон“ на Ерих Мария Ремарк или „(Не)щастието е въпрос на степенуване“

26.04.2016

Познатият ни под името Шварц млад мъж и жена му Хелен са насилствено разделени по политически причини и живеят в пълно информационно затъмнение за статута на другия в продължение на 9 години – повече време, отколкото са съжителствали, преди Георг, братът на Хелен, нацист и член на Гестапо, да упражни съд без присъда върху шурея си, вкарвайки го в германски концлагер поради непреклонността на личните му убеждения.

Апостериори множество нехуманни унижения и жестоки изтезания, Шварц успява да се измъкне оттам полужив, като само надеждата за любовта на Хелен неутрализира травмата му.

Разказвачът сменя един бежански лагер с друг, защото не може да се завърне при любимата си заради това, на което е заприличала родината му, а мизерното му съществуване свидетелства за ерозията на всякаква справедливост и цивилизованост у тогавашните властимащи.

d12e5c1de6983af00734098b8b5a2f3e73ef7fcbb99dd37bdda4d822Надрутинното ежедневие, което води, принудителното бохемско скитане в търсене на покрив, а не дом, го тласка към меките брегове на един непресъхнал съпружески микрокосмос, който с нов интензитет, нов вкус и мирис, израства от пепелта на всичко, изгубено в огъня на страданието от раздялата, в мига, в който Шварц и Хелен все пак срещат погледи в една катедрала, единствен предполагащ безопасност топос.

Двамата съпрузи повторно изживяват влюбването, подсилено от опасността да не бъдат хванати; скритите им срещи и нощите на преоткрита плътска наслада притъпяват отвращението им от картината на грозната обществена ситуация и двамата решават да избягат в Швейцария, откъдето плануват да продължат с кораб от Лисабон към Америка.

Именно в Швейцария се случва така, че Шварц убива тираничния си роднина и верен слуга на Хитлерова Германия, превърнал живота и брака му в катастрофа, продължаваща с години. Убийството е под формата на самозащита и се случва в Мерцедеса, с който Георг е дошъл, за да погуби Шварц и да отвлече жена му, своята сестра, която докрай криворазбрано „покровителства“. Така, човешки живот, отнемал толкова много човешки животи, е принесен като молитва за успеха на начинанието им; молитва, която обаче им носи повече притеснение, отколкото  утеха.

По време на нелегалното си, почти „пилигримско“ пътешествие в търсене на обетована земя, двойката се сблъсква с един фактор, който не е нито вътрешен, нито външен, защото се отнася до здравето на силната и борбена Хелен. Враг, разяждащ по пряк за единия и косвен за другия начин и двамата, този път от същата страна на барикадата, заплашва да маркира терминала на споделените им блянове, единственият „сал за двама“ по пътя към спасението.

ADN-ZB Schweiz: Der Schriftsteller Erich Maria Remarque während seines Aufenthalts 1929 im Hotel Curhaus in Davos.
Ремарк, 1929 г.

Динамиката на сюжета, представен през първо лице единствено число, инжектира живот на изреченията и те сякаш треперят под пръстите;   писменият изказ е суров и спонтанен; като болен зъб, потопен в кадифе.

Трескавото и оголено излияние на Шварц е не просто прозорец, а врата към душата му, мистериозно открехната, кардиограмата на читателя, веднъж прекрачил отвъд, прескача с всяко прелистване на страницата. Описанията на вътрешния свят на героя и авторефлексиите му сочат, че нещастията, които е претърпял, всъщност са били пироните, изковали самоличността и характера му, че свободата си той съумява да оцени и открие сред веригите, защото има над какво да се извиси, и че слънцето на радостта топли най-силно в аскезата; а любовта побеждава страха, но само чрез скъпо платена цена, която, обаче, винаги може да бъде и по-безпощадна.

Това е роман за лекотата на тежестта или как волята нареди препятствията като стълба, слизаща надолу към смирението.

 

Автор: Стефани Гончарова

1|2Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Никол ПанковаЗа Нобеловата награда за литература, скандалите и носителите тази година17.10.2019

Още от Под Моста

Под МостаНад 200 деца в 7 града получиха безплатен урок по музика по време на „Rockschool на колела"Образование