Образование, което равнопоставя – дигитално обучение за деца със специални нужди

Споровете за технологиите и дигитализацията на образованието са безброй, но едно не може да се отрече – тази промяна влияе драстично и то положително върху възможностите за образование на деца със специални нужди. Това е и една от най-забележителните промени в образованието в последните десет години – истинска революция за учащите с увреждания.

Докато преди деца със специални нужди страдаха от липса на мотивация и ниско самочувствие, изправени пред редица предизвикателства, днес технологиите им помагат да се чувстват не просто равни, а едно с всички деца. Всъщност технологиите дават възможност на ученици със специални потребности да се изявяват не само в клас, но и сред обществото, да развиват социални умения и да създават приятелства.

Дигиталното образование е настояще и бъдеще за деца със зрителни увреждания, слухови увреждания, дислексия, поведенчески проблеми, аутизъм и други.

Различни инструменти и приложения, създадени специално за тях, дават достъп на подрастващи, които нямат възможност да посещават училище, до всякакви образователни дейности, точно както на учениците в клас. Те са разработени, така че да улесняват достъпа на учениците с увреждания до материали, да обменят идеи и да участват в различни образователни дейности. Уроците са интерактивни, поднесени по забавен начин и съобразени с индивидуалния ритъм на учене на всяко дете.

Всичко, което е необходимо, е добра интернет връзка. И тъй като темата е обширна и развиваща се с всеки изминал ден, ще опитаме да обърнем внимание на някои основни приложения в помощ на децата.

Напредък в образованието за учащи със зрителни увреждания

Докато Брайловата азбука бележи ненадминат успех за развитието и грамотността на всички незрящи още през XIX век, новите компютърни технологии (т.нар. AT- Assistive Technology – помощна технология) включват движение, слухови апарати и визуални помощни средства. Днес практически всеки, независимо от вида увреждане, има възможност да взаимодейства ефективно с компютър.

С новите технологии човек с увредено зрение възприема съдържанието чрез вибрации, които усеща под върховете на пръстите, когато се плъзгат по специална прозрачна релефна решетка (представете си таблет). Допълнителната информация, която е необходима за по-добро разбиране, достига до децата чрез звуци и различни гласове. Релефната решетка осигурява отлична ориентация на иначе плоския сензорен екран и в същото време укрепва фините двигателни умения на потребителя.

Целта е да се облекчи и обогати ученето за незрящите или хора с увредено зрение, като в същото време то е поднесено по най-забавен начин, който развива творческите им умения. Да видят света с очите на своите връстници и да стоят на един чин – дори и виртуално всичко това е възможно днес!

Няколко приложения, които можете да използвате са: NVDA екранен четец – безплатно приложение, което улеснява човек с увредено зрение да използва устройство, просто като слуша всичко, което се случва на екрана. WebbIE – браузър за незрящи хора, който извлича текст и го преобразува в звук. Има вграден четец за RSS, с което улеснява четенето на новини и набавянето на информация за хора с увредено зрения.

Развитие на образованието за деца със слухови увреждания

Липсата или загубата на слуха могат да повлияят на напредъка в ученето на детето, особено в способността му да практикува и разбира на говорим език. Несъмнено най-ефективните форми на преподаване за деца със слухови увреждания са силно визуални, а не разчитат на писменост или звук. Учениците вече могат да се наслаждават на интерактивни умни дъски, за да обясняват, демонстрират и споделят работата си. Създаване на презентации или видеа е чудесен начин за презентиране на наученото, както и за усвояване на материала.

Помощните системи за слушане могат да се използват за подобряване на обхвата и ефективността на слуховите апарати и кохлеарните имплантанти или за деца, които не се нуждаят от тези инструменти, но все пак се нуждаят от помощ при слушането. Помощните системи за слушане използват микрофон, тип предавателна технология и устройство за улавяне и привеждане на звука до ухото – те също са част от т.нар. помощна технология.

Звуковите системи са чудесен избор за класните стаи, които трябва да помогнат за подобряване на слушането на всички деца в класа. Тези системи са от полза не само за децата, които имат загуба на слуха, но и тези, които имат други проблеми, като проблеми с говора, нарушения на централната слухова система, нарушения на артикулацията и забавяне развитието. Освен това, звуковите системи могат да се използват за ученици, които изучават английски като втори език.

Няколко примера за добри приложения за целта са: TapTap – приложение, което кара телефона ви да вибрира мига на екрана, за да привлече вниманието ви към съседни звуци; DragonDiction – когато някой човек говори, това приложение транскрибира думите на човека, който не чува. Макар че не е перфектен, той обикновено дава достатъчно информация, за да подобри разбирането на разговора; Vox Sciences – транскрибира гласови съобщения в текст и ги доставя на мобилния телефон под формата на SMS или имейл.

Продължава на следващата страница

Страници 1 2

Емилия Найденова

е на 25 и е завършила специалност Българска филология в СУ „Свети Климент Охридски”. Интересува се от литература, култура, театър. Зад името й стои автор на две стихосбирки, млад мечтател, събирач на истории. Обожава да чете и пише поезия. Извън сайта работи като уеб мастър и учител по английски на малки деца.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to