Образование

От университета до класната стая: изборът да станеш учител

11.11.2019

Историите на трима участници, избрали „Заедно в час“ веднага след университета

Завършват психология, маркетинг и право, но и тримата работят като учители.  Понякога избират България пред Шотландия, друг път – учителската общност пред корпоративната среда, а трети – предизвикателствата в класната стая пред тези в съда. Ако ги попитате какво за тях е „Заедно в час“, и тримата ще отговорят – общност от съмишленици и истинска мисия. Едва ли учениците им ще си спомнят кой е написал учебника по история, но тях ще помнят със сигурност.

И тримата избират „Заедно в час“ като възможност за развитие след университета. Но защо – разберете от историите на Даниела Динчева, Иван Драгомиров и Кристина Николова.

Научете още какви предимства, ползи и възможности за развитие дава „Заедно в час“ на завършващи студенти и кандидатствайте за програмата тук.


Даниела и как образованието в чужбина променя перспективата, за да си по-полезен на образованието в България

Даниела Динчева е учител втора година по английски език в 90 СУ в София. Завършила е психология в Глазгоуския университет, където участва в два проекта, свързани с преподаване и работа с деца. Даниела е работила като стажант научен асистент в проекти, свързани с детска психология. Всичко това я насочва към идеята за „Заедно в час“. Започва да се интересува повече за самата организация и опита на други учители. Това, което научава, я впечатлява не просто като работа, а като програма, която развива у теб личностни качества.

Даниела Динчева

Образованието в България винаги е било вълнуваща тема за Даниела. По време на следването ѝ в Шотландия има възможност да научи повече и за това как ние учим и за начина, по който това може да бъде най-ефективно за нас. Тогава идва идеята за професия в образованието, тъй като винаги е вярвала, че

ключът към успеха на едно общество е инвестицията в образованието, защото образованието е двигателят на промяната.

Макар да има възможността да продължи образованието си във Великобритания, Даниела изпитва нуждата да работи в сфера, в която иска да се развива. Решава, че „Заедно в час“ е точно такава чудесна възможност.

В момента, в който осъзнах, че искам да се развивам в сферата на образованието, си казах, че ако това е така, то искам да се случва в България. Ако моята работа има някакъв обществен принос, то бих искала да е тук. Смятам, че тук има много възможности за промяна и развитие, и това е една отваряща се сцена за млади хора и професионалисти, които искат да се развиват в тази област.

Идеята за предоставяне на качествено образование за всяко дете за Даниела има най-голяма добавена стойност, когато го прави на място, което е значимо за нея. По време на следването в университета и замисляйки се повече за това какво представлява учителската професия и какъв ефект може да има върху децата, тя осъзнава, че тази професия може да бъде много по-интересна, динамична и забавна, отколкото е изглеждала в училище.

„Независимо колко беше трудно първоначално, чувствах изключително трудно това да изнеса един урок пред непознати деца, в момента, в който го направих и влязох в класната стая, видях лицата им колко бяха заинтригувани. Тогава усетих, че това е невероятно нещо, което можеш да правиш всеки ден. Зарядът, с който си тръгваш, след като си работил с децата, след като си успял по някакъв начин да ги запалиш, все още се съмнявам, че има други професии, които биха могли да го донесат.

Като асистент учител в училище в Шотландия Даниела вижда разликите в образованието и някои възможности, които можем да развием и тук.

Кандидатствайте за „Заедно в час“ и станете част от промяната

„Не трябва да забравяме, че в училище на първо място даваме възможност на децата да се изградят като личности, като хора, които са мислещи и ангажирани с това, което се случва на тях и на околните, които имат позиция и могат да изразяват чувствата си и да бъдат част от един екип.“

Трудно ѝ е да посочи само една причина защо да кандидатстваш за програмата, но най-силното, което открива е, че можеш да срещнеш съмишленици. Колкото и трудна да бъде задачата ти, ако искаш да се развиваш като учител и да допринасяш за нашата образователна система, да дадеш възможност на всяко едно дете да има добър старт в живота си, „Заедно в час“ е мястото, на което ще откриеш подкрепа.

„Огромният плюс на „Заедно в час“ е, че не просто те учи как да бъдеш учител, а е наистина лидерска програма, която те учи как да развиваш умения у себе си. Фокусът е не само върху резултатите ти в училище, но и върху уменията, които развиваш. А за това нямаш ограничения. Въпросът е да откриеш това, което те пали и твоите силни страни. Подкрепа е думата, която обединява това защо някой би кандидатствал да бъде учител в „Заедно в час“.“


Иван, хуморът и забавният маркетинг подход в класната стая

Иван Драгомиров е едва на 24 години и вече е учител втора година в СУ „Христо Ботев”, Козлодуй. Завършва маркетинг в Стопанска академия „Д.А.Ценов“-Свищов, а преди „Заедно в час“ се занимава с графичен дизайн, фотография, видеообработка и маркетинг. В момента, в който вижда видео на „Заедно в час“ с учител, който разказва за работата си в часовете по английски език, решава, че класната стая е неговото място. Никога не се е колебал, макар всичко около него да са изненадани от избора му.

„Самото желание да обясниш едно и също нещо по няколко различни начина на различни хора, явно е моето и доста добре пасва на характера ми. Аз много обичам хумора, а децата учат най-лесно в спокойна и забавна среда. Затова всичко се случи естествено и много бързо. Минавайки през лятната академия и летния институт, не усещаш кога влизаш в класна и това ти харесва.“

Сред предимствата на „Заедно в час“ Иван отбелязва голямата доза увереност, която носи програмата.

Ние минаваме много интензивно обучение, по време на което постоянно имаш подкрепа. Първите две седмици бях в културен шок, защото никога не бях работил с толкова малки деца. Толкова малки деца бях виждал само на картинка. Но, когато влезеш в класната стая и видиш всички тези вперени погледи в теб, които очакват да се случва нещо, трябва да им го дадеш.

Снимка: Мистър Ди

Часовете в училище Иван и до днешен не приема като работа, а като възможност да бъде до децата по забавен и интересен начин. Именно така решава и да запаметява всички преживявания в училище с фейсбук страница – Мистър Ди, в която създава мемета, вдъхновени от преживяванията им заедно. Създавайки тези спомени и успявайки да ги запазят заедно, това да бъдеш учител приема коренно различен облик – забавен и динамичен.

„В работата си с децата винаги запазвам спокойствие, не е лесно, но това е начинът. Те усещат всяка твоя емоция. Вярват ти, а това доверие се изгражда много бързо, защото те самите имат нужда от него. Аз използвам много хумор в часовете си и не се страхувам и те да го използват.“

За Иван децата са малки снопчета енергия, които, ако видят, че на теб ти има нещо, веднага се притичват на помощ. Самият факт, че едно дете идва от нищото, просто за да те гушне, те зарежда. И докато първата година разчита на тях, за да се вдъхновява, през втората е открил грижата за себе си – спортува, храни се здравословно и медитира, а в класната стая влиза под мотото, че е дзен.

Това, което му носи програмата, е коренна промяна. Иван се чувства уверен и лидер, не просто в класната стая, но и в общуването си с нови хора. Да бъдеш учител, е постоянен процес на изграждане и „Заедно в час“ е чудесна възможност за това.

Продължава на следващата страница

1|2Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Под МостаЗаедно в образованието и „Заедно в час“ за успеха на всяко училище19.03.2019

Още от Под Моста

Анна-Мария ПоповаДа избереш книга по корицата и да си струваЛитература