Образование

От университета до класната стая: изборът да станеш учител

11.11.2019

Кристина и изборът да излезеш от отъпканата пътека в търсене на своята мисия

Кристина Николова е възпитаник на програмата от випуск 2013-2015. Завършила е право в СУ, а като учител от „Заедно в час“ преподава английски език в с. Житница. Родена и израснала в София, Кристина отива да живее в селото, за да е по-близо до децата и техния начин на живот. На това, че трудно намира квартира и три месеца няма баня, тя отвръща с усмивка и взима като урок колко неща от ежедневието си приемаме за даденост.

„Битовата страна на нещата можеш да приемеш и като възможност за промяна на перспективата, която може да ти донесе много“, споделя тя.

Снимка: Кристина Николова

Кристина случайно попада на видео на учители от „Заедно в час“ и е впечатлена от чувството за мисия, което те показват. След двете години в програмата заедно с други възпитаници Кристина основава „Академия НИКЕ“ – организация, която обучава и подкрепя учители. 

Имах романтична представа за това какво е да бъдеш учител. В това да бъда учител по програмата на „Заедно в час“ видях възможност за излизане извън отъпканите пътеки. Живеейки в София и излизайки за малко на село при баба и дядо, ми беше ясно, че това не е съвсем действителността. И за мен беше възможност да се докосна до един друг живот.

С участието си в програмата Кристина открива предизвикателство за личностно израстване. Завършвайки право и с родители, които работят в тази сфера, знае много добре какво я очаква след университета. Но, докато е учител, в хода на работата с децата и най-вече на контакта с колегите, представата за това да си полезен на обществото се променя изцяло.

„Заедно в час“ ѝ дава възможност за проба в една професионална сфера, в която никога не си е представяла, че може да се включа заради обществения натиск. „Но това да работиш за достъп до качествено образование за всяко дете, наистина променя съдби.“

Снимка: Кристина Николова

„В малкото село един от големите проблеми на децата беше ограниченият кръгозор, въпреки че 90% от тях имаха и компютри, и смартфони, и достъп до интернет. Видях, че ако не се промени нещо в начина, по който се случва обучението в училище, обричаме изключително голяма част от младите хора на това да не разгърнат потенциала си.“

Високите нива на професионализъм, които демонстрира „Заедно в час“, чувството за общност, която ти дава предизвикателства, но и много съмишленици, я убеждава, че е на правилното място. И не само – дори след излизането си от училище като учител, Кристина продължава да работи за по-добро образование.

„Голямо предизвикателство е това да работя с учителите да експериментират повече със собствените си умения, да ги развиват и то в една творческа посока. Ползвам моя опит в училище и доброто познаване на нормативните уредби. Основните пречки не са в начина, по който е разписано законодателството, проблемът е как да бъде претворено в часовете.“

„Заедно в час“ Кристина определя като една авантюра, която може да ти даде страшно много. „Заедно в час“ е възможност да научиш повече за малките населени места, да си отговориш на много въпроси за народопсихологията ни и

да усетиш живота от един друг ъгъл.

„Това, което ми даде „Заедно в час“ е чувството за общност и работата с прекрасни и мотивирани хора, на които им пука. И всичко това е много вдъхновяващо. Почти няма корпоративна среда, която да ти предостави такова личностно израстване, подкрепа от една много сплотена общност и чувството за мисия. Чувството, че това, което правиш е полезно и за още някого.“

За „Заедно в час“ Кристина буквално казва, че ѝ отворя очите, донася ѝ увереност, че може да се справя с много трудни предизвикателства. „Заедно в час“ засилва убеждението ѝ, че работата с хора е нещо, което никъде никой не те учи. Това, че е била две години в едно малко населено място и е преживяла толкова неща, никой не може да го отнеме и премахне като опит и знания.

Много може да зависи от един учител от гледна точка на това, че влияе на съдби. Това е огромна сила и отговорност. Сигурна съм, че в предизвикателствата на ежедневието, всички учители си спомнят за тази отговорност.

1|2Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Под МостаОстават 10 дни да станете учител по програмата на "Заедно в час”04.04.2019

Още от Под Моста

Анна-Мария Попова„Как се пише?“ и говори уместно в днешно време: Интервю с Павлина ВърбановаLIFE