Последен уикенд за срещи с Великите на фестивала ‘Master of Art’

28.04.2017

Фестивалът за документално кино ‘Master of Art’ е към края си. Ако все още не сте го посетили, то на 29 и 30 април имате последна възможност да гледате филми от неговата селекция, а ако вече сте се докоснали като зрител, е голяма вероятността да се интересувате от още заглавия. Ето кои седем да включите в своя план за събота и неделя.

„Добър ден за умиране“


Когато работата ти е страст, дори да представлява опасност за живота, не се отказваш от нея. Или такъв поне е изборът на военния фоторепортер Джейсън Хауи, който в продължение на 12 години документира живота по време на военните конфликти в Иран, Афганистан, Ливан и Колумбия. Преминавайки през редица премеждия, британецът оцелява на фронтовата линия, снимайки бомбардировки, ранени, както и ежедневието на войници и цивилни. За рисковете на професията, желанието да покажеш истината на света и последиците от войните върху дните ти след това разказва Хауи заедно със свои колеги и близки в 87-минутния филм, чиято направа отнема 5 години.

29 април, Кино „Люмиер Лидл“ – 18:15 ч.

„Бодзетто“


След присъствие в селекцията на Венеция през 2016 г. и още няколко фестивала филмът за италианския Уолт Дисни, както още го наричат, идва и у нас. Бруно Бодзетто е най-прочутият аниматор от Ботуша, който дълго отказва участие в подобен проект. Предоставената свобода тук се оказва печеливш ход, а резултатът е неусетно отминаващо време в компанията на сладкодумния творец. Симпатичният разказ, воден от самия Бодзетто, развежда из архивни и съвременни кадри на неговото семейство и домашни животни, къщата и работното място, и разкрива историята зад анимационните му филми и паметната номинация за „Оскар“ през 1991.

29 април, Кино „Одеон“ – 18:30 ч.

„Айрис“


Индивидуална, ярка, ексцентрична, с широк личен и професионален опит зад гърба си и все още активна дейност, Айрис Апфел притежава достатъчно качества, които я правят достойна за документален филм. На (не)преклонните 94 години интериорната дизайнерка продължава да бъде влиятелно име в модната индустрия и вдъхновител за мнозина не само с усета си за стил, но най-вече със запазения вкус към живота. Режисьорът на лентата Албърт Мейзълс напуска този свят през 2015 г., а „Айрис“ започва разпространение след смъртта му със своите 90 минути искреност, остроумие и креативност, за да разкаже за живота на тази необикновена икона.

29 април, Кино „Люмиер Лидл“ – 20 ч.

„С като Станли“

От италианската продукция научаваме за Станли Кубрик през гледната точка на неговия личен шофьор и най-вече добър приятел Емилио ДАлесандро. Двамата се запознават през 1971 г. и са неразделни близо 30 години, дори след оттеглянето на Д Алесандро от служебните си задължения на асистент. Дясната ръка на Кубрик разкрива радостта и трудностите от това да изпълняваш тази роля и показва спомени като ръкописи и аудиозаписи на режисьора. Според критици документалният филм успява да намери баланса на споделяне между фамилиарно и професионално, качества и недостатъци без да изпада в сантименталост или възхвала.

29 април, Кино ‘G8’ – 20:45 ч.; 30 април, Кино „Одеон“ – 21 ч.

„Йеронимус Бош“

Навършването на 5 века от смъртта на художника Йеронимус Бош се явява повод за изложба в холандския град Ден Бош, където артистът прекарва по-голяма част от живота си. За картините му са характерни множество детайли, обвити в мистерия, която група от петима специалисти се опитват да разбулят, проследявани от документалната камера докато пътуват през различни градове и музеи. Освен значенията на нарисуваното, изследователите целят още да открият кои от платната са дело на Бош, и кои – на негови роднини, които приживе асистират работата му, а след като той умира продължават да подписват платна с неговото име.

30 април, Кино ‘G8’ – 16:30 ч.

„88 MHz“

[vimeo id=“208032890″ width=“764″ height=“416″]

Актрисата Яна Титова тук е в режисьорския стол и разказва историята на Йордан Георгиев, незрящ радиожурналист, който от 2008 г. всяка седмица води рубриката си „Без Маски“ на честотата на радио Алма Матер. След като завършва средно образование в родната си Варна Йордан пристига в София, където завършва право и журналистика, последвани от магистратура в областта на културата. Към днешна дата има две книги, издадени от „Жанет 45“, в които са събрани интервютата му с български театрални актьори. Филмът има за цел да представи необикновената история на човек, виждащ изкуството със сърцето си, което го води отвъд физическите ограничения.

30 април, Кино ‘G8’ – 18:45 ч.

„Арт животът на Дейвид Линч“

В задушевната обстановка на личното си студио, изпълнено от материали и цигарен дим, режисьорът на „Туин Пийкс“ и „Мълхоланд Драйв“ ни допуска в личния си свят. Потапяме се в подробности около живота му от детството до началото на неговата кино кариера в продължение на час и половина, украсен от специфичното настроение, характерно за филмите на твореца. Докато той се труди върху платната научаваме за вдъхновението от мрачната Филаделфия и увлечението по рисуването, от което избира да се прехранва. Натрапчивите отражения на неспокойното въображение на Дейвид Линч се редуват с попадането му в красивите кадри на документалния оператор, който изгражда един цялостен портрет.

30 април, Кино „Одеон“ – 19:15 ч.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Деница Димитрова7 филма, които си струва да гледате на ‘Master of Art’ този уикенд22.04.2017

Още от Под Моста

Анна-Мария ПоповаЗа Graffiti и страстта към изкуството – интервю с художника Дамян НиколовLIFE