„Бомба със закъснител“ или как се слага край на една ера

Бомба със закъснение
  • "Бомба със закъснение"
  • Режисьор: Джей Роуч
  • Сценарист: Чарлс Рандолф
  • Главни актьори: Марго Роби, Никол Кидман, Шарлийз Терон, Джон Литгоу, Кейт Маккинън
  • Година: 2019
  • Оценка от IMDB: 6.7
14.01.2020

Преди #MeToo движението да се оформи официално заради обвиненията срещу Харви Уайнстийн, друга група жени надигат глас срещу статуквото на работното си място. През 2016 г. редица служителки на телевизионния канал Fox News се оплакват от изпълнителния директор Роджър Ейлс, обвинявайки го в сексуален тормоз, а медийният скандал променя живота на всички замесени.

Няколко години по-късно историята е вече част от сериала „Решаващият глас“, който проследява Ейлс през годините, а броени месеци след това „Бомба със закъснител“ вече е тук, за да представи гледната точка на повече герои, оказали се в окото на бурята.

Филмът на Джей Роуч поставя в главните роли силното трио Шарлийз Терон, Никол Кидман и Марго Роби, а в комбинация с актуалната тематика на сюжета и един от сценаристите на „Големият залог“ (с „Оскар“ от 2016 г.) си осигурява място сред най-обсъжданите заглавия този сезон. Феминизмът заема значимо място дотолкова, колкото във филма се говори за сексуализирането на жените в ефира и злоупотребата с властта, която мъжете от по-висока позиция използват, за да ги подчинят на собствените си желания.

След първи напрегнат и втори динамичен трейлър, в който чуваме и “Bad Guy” на Били Айлиш, от „Бомба със закъснител“ бихме очаквали по-скоро сатира с дори известен комичен тон. Ако имате подобни предположения, по-добре ги оставете пред киносалона. Действителните случаи, разгледани във филма, всъщност нямат забавна страна, от която могат да се погледнат. Встрани от реалните телевизионни записи, използвани в „Бомба със закъснител“, допълнително документално усещане придават и моментите с признания на истински жертви на Роджър Ейлс.

В художествения аспект на филма техните образи са обобщени от героинята на Марго Роби Кейла Посписил. Тя е единственият измислен персонаж сред основните, олицетворение на момичетата, които плащат цената на издигането пред камера и последиците от това. С нейно участие са някои от най-запомнящите се моменти в лентата, когато ставаме свидетели на емоциите, които остават скрити, но преследват жертвите на сексуален тормоз. Роби пресъздава това с нужните дози плахост и амбиция, но най-вече уязвимост и чувство за вина.

Вътрешният конфликт е най-видим тук при Мегън Кели, с чийто образ Шарлийз Терон се справя забележително. Едно от най-популярните лица на канала се въздържа от свидетелстване срещу своя шеф доста време преди да признае за личния си опит с Ейлс. Някои от критиките на щатските медии към „Бомба със закъснител“ са, че филмът представя идеализирана версия на водещата, пренебрегвайки някои нейни гафове. Освен като личност пред професионална и морална дилема, в отношенията със семейството е разкрита и човешката ѝ страна. Чудесната работа на гримьорите си личи в изумителната прилика с Кели, а Терон успява да усвои нейния глас и поведение, макар че това вероятно ще направи впечатление най-вече на американските зрители.

Другата основна женска фигура в сюжета е журналистът Гретчен Карлсън, изиграна с достойнство и стоицизъм от Никол Кидман. Телевизионната водеща се превръща в основния двигател срещу изпълнителния директор на Fox News, повдигайки първа обвинения срещу него. За съжаление, нейният образ има най-малко екранно време, а яркото изпълнение на Кидман ни кара да искаме още от нейната героиня.

Подобно на „Решаващият глас“, „Бомба със закъснител“ се въздържа да представи Роджър Ейлс като едностранчив злодей. В тази сложна роля влиза почти неузнаваем Джон Литгоу, за да направи едно от най-добрите изпълнения във филма. Сюжетът ни среща с още действителни лица, сред които няколко водещи във Fox News, Рупърт Мърдок (Малкълм МакДауъл), адвокатът на Ейлс – Сюзън Естрич (Алисън Джейни), както и вторият измислен образ след този на Кейла – Джес Кар, продуцент, чиито разбирания тайно противоречат на ценностите във Fox, а в него Кейт МакКинън добавя от комедийния си почерк.

Старанието на „Бомба със закъснител“ да представи няколко истории от различни страни обаче не му оставя възможност да задълбочи малко повече нито една от тях. Сценарият борави с голям брой образи и солидно количество информация, което е похвално в рисуването на цялостна картина, но не и в изграждането на емоционална връзка между зрители и герои. А за разлика от икономическата тематика в „Големият залог“, тук човешкият фактор е от по-голямо значение. В най-важните си моменти все пак филмът успява да разтърси, засягайки директно наболелия проблем заедно с противоречията около него

„Бомба със закъснител“ превръща в най-силния си коз актьорските изпълнения и посланието, което изпъква най-вече в последните сцени. Макар да е филм, в чиято основа стои сексуален тормоз, героите в него са представени не като жертви или страхливци, а сложни образи, които успяват да овладеят ситуацията рано или късно. С показването на история, която носи след себе си промяна, „Бомба със закъснител“ е значима за нашето съвремие лента с призив за повече гласност и единност, които само заедно могат да предотвратят още зли практики. 

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Деница Димитрова„Кралицата на пустинята” и нейната безплътна корона11.09.2016

Още от Под Моста

Деница Димитрова„Мисис Америка“ е наелектризиращ сблъсък на интереси в неустоима картина на 70-теКино