Начална снимка: Gage Skidmore||Flickr CC BY-SA 2.0
Представите на масовата публика са такива, че Кристен Стюарт се оказва сред най-подценените актриси на своето поколение. Всъщност всеки, който смята, че „тя не може да играе“, просто не е гледал достатъчно филми с нея.
След поредицата „Здрач“, където актрисата започва да се снима едва 17-годишна, тя избира възможността да развие таланта си в независими филми пред това да осребри и подхранва звезден статут с нови блокбъстъри. За съжаление, ролята на вглъбената и печална Бела Суон продължава да хвърля сянка в съзнанието на мнозина, когато се сещат за възможностите на Стюарт.
След края на екранизациите по романите на Стефани Майър, а дори и преди тях, Кристен залага на разнообразие от жанрове и образи. Сред най-добрите изпълнения във филмографията ѝ можем да открием травмиран тийнейджър, проститутка, рок звезда, кино легенда от 60-те години, като актрисата продължава да приема предизвикателства – последното от което е ролята на принцеса Даяна в бъдещия проект на Пабло Ларен „Спенсър“. Преди да дойде време за него обръщаме внимание на най-добрите изпълнения от кариерата на Кристен Стюарт, които доказват нейния талант.
“Speak” (2004)

Две години след пробива си в „Паник стая“ редом до Джоди Фостър 13-годишната актриса се снима в екранизация по едноименния роман на Лори Холс Андерсън „Говори“. В него Мелинда Сордино започва новата учебна година, но травма от изминалото лято ѝ пречи да общува със съучениците си. Макар и в главна роля, заради мълчаливата си героиня Кристен има само няколко реплики, но това ѝ дава възможност да покаже актьорския си талант с невербален език. Именно в отсъствието на диалог си проличава способността ѝ да разкаже история с израженията си, а впечатляващата за своята възраст зрялост пред камера проличава в нюансирания портрет, който Стюарт успява да изгради.
“Welcome To The Rileys” (2010)
Когато излиза „Добре дошли при семейство Райли“, Кристен вече е световноизвестна с две заглавия от поредицата „Здрач“. За разлика от едноизмерната роля на невинната Бела Суон, в независимия филм на Джейк Скот тя изненадва като окаяната 16-годишна стрийптизьорка и проститутка Малъри. Непокорната и преждевременно пораснала тийнеджърка разкрива друга страна от таланта на Стюарт, която се впуска безстрашно в образа на момиче, изгубило пътя си. Изпълнението на Кристен не отстъпва на тези от ветераните Джеймс Гандолфино и Мелиса Лио – съпрузи с дългогодишен брак, които губят дъщеря си при нещастен случай, но се опитват да дадат нов шанс на своята връзка, взимайки под своето крило Малъри.
“The Runaways” (2010)
През същата година Стюарт може да се похвали с още едно амплоа, този път на действителна личност – рок иконата Джоан Джет. За ролята си в биографичния “The Runaways” тя се подготвя с помощта на самата изпълнителка, а резултатът е наелектризиращ. При трансформацията си освен типичната прическа, момчешка стойка и дрезгавина в гласа, Кристен въплъщава съвършено жестовете и излъчването на Джоан, като се потапя изцяло в образа на упорития и несломим музикант. Въпреки че на моменти филмът се опитва да възвеличи живота на рок звездите, със своята героиня Стюарт показва тяхната мрачна и ранима страна. 19-годишната тогава актриса показва и музикалните си умения, като изпълнява няколко песни от филма.
“Clouds of Sils Maria” (2014)
Нови висоти в кариерата си Кристен Стюарт достига с лентата на френския режисьор Оливие Асаяс „Облаците на Силс Мария“. Сюжетът разказва за актриса на средна възраст, изпълнявана от Жулиет Бинош, която се бори със собствените си несигурности, докато взаимоотношенията с нейната лична асистентка се усложняват. В ролята на Валънтайн – вярната, неспокойна и вечно свързана с устройствата си служителка, Кристен е не само достоверна, но и успява да създаде сложен образ, под чиято кожа се крие повече, отколкото първоначално виждаме. В мистериозната драма погледите и мълчаливите моменти на Стюарт отново са натоварени със значение, но този път биват подобаващо оценени. За поддържащата си игра тя печели престижната награда „Сезар“, превръщайки се в първата американска актриса, получила отличието, което се смята за френския еквивалент на „Оскар“.
“Personal Shopper” (2016)
Парньорството с Асаяс продължава със следващия му филм – мистериозния психологически трилър „Личен купувач“, получил полюсни реакции от публика и критика. Мненията обаче се обединяват около това, че в главната роля Кристен Стюарт прави поредно изпълнение, което приковава вниманието. Тук тя играе Морийн – жена, която прави покупки за гардероба на знаменитости, а сюжетът проследява живота ѝ след скорошната смърт на нейния брат близнак. Призрачните елементи на историята стават метафора за преодоляването на скръбта, като Стюарт успешно предава съспенса и кара публиката лесно да се идентифицира с човешкия елемент в свръхестествената драма.
“Seberg” (2019)
В следващия биографичен филм, в който участва, Кристен се превъплъщава в иконата на френската нова вълна Джийн Сибърг. Набелязана за мишена от ФБР заради подкрепата си към правата на чернокожите, през 60-те тя е подложена на непоносим натиск, разгледан и в „Сибърг“. Стюарт успява да изгради дълбочина върху нарастващото чувство на параноя, страх, тъга и гняв за сметка на драматични изблици, смятат от Hollywood Reporter след премиерата на заглавието във Венеция през 2019 г. Лентата, за която все още се надяваме да стигне до екраните у нас, получава смесени отзиви, но играта на Кристен е сред най-силните страни на продукцията и се нарежда на 10-то място сред най-добрите изпълнения за годината според Time.