В зависимост от това дали предпочитате независими продукции, или касови хитове, го познавате като Бейтман или пък като Батман. А ако сте му голям фен – и като доста повече. Но Крисчън Бейл е повече от митичните персонажи, които е изиграл, и от усилията, които е положил, за да превърне и самите си превъплъщения в митични.
Зад големия актьор стои още по-голям човек. За повечето хора Бейл е срамежлива антизнаменитост, която ревностно държи личния си живот далеч от обективите на папараците. „Жълтата” псевдожурналистика, която те използват, не им дава нужната информация за неговата личност. Но за тези, които използват алтернативни достоверни средства, за да следят живота и кариерата на своя кумир, Бейл е извор на вдъхновение и модел за подражание. Човек, извършил безброй актове на благотворителност спрямо деца, семейства и цели градове. Семеен мъж с категорични принципи и разбирания за личното си пространство, който нито веднъж не е провокирал болезнено типичните за Холивуд спекулации около интимния му живот.
И най-вече върховен професионалист, тотално отдаден на това, което прави. Малко са големите режисьори в Холивуд, които не са работили с Бейл по един или друг проект, и нито един от тях не е останал с нищо по-малко от фантастични впечатления за работната му етика. Като човек, който е страхотен почитател на Бейл от години, съм изследвал и изгледал цялата му филмография от новото хилядолетие, както и по-значимите му проекти от по-далечното минало. Съставянето на класация с най-добрите му роли беше амбициозен проект, но дали е успешен или не, ще прецените Вие. Трябва да подчертая, че съм се постарал тук да взимам предвид конкретните превъплъщения на актьора. Филмите са крайни артистични продукти на своите режисьори, а това е класация за най-добрите представяния на Крисчън Бейл. Да започваме.
5. ‘Out of the Furnace’/”Вън от пещта” (2013) & ‘American Hustle’/”Американска схема” (2013) – Трудността в съставянето на класацията се проявява още тук. Реших да поставя двете роли на Бейл от края на 2013 година на едно място, тъй като двата филма излязоха в диапазон от около 2-3 месеца. И двете ленти са режисирани от мъже, номинирани за „Оскар”. И в двата случая Бейл е обкръжен от страхотни актьори. Но по някакъв начин тези две роли са коренно противоположни във всяко едно отношение, с изключение на едно – и двете са първокласни изпълнения.
Ролята на Бейл във „Вън от пещта” се отличава с типичните за по-голямата част от кариерата му характеристики – меланхоличност, отдаденост и интензивност. Репликите не изобилстват – режисьорът Скот Купър разчита на неподражаемата способност на Бейл да въплъти тежестта на няколкоминутен монолог в един-единствен свой поглед. И получава чудесни резултати. Въпреки присъствието на имена като Уди Харелсън, Форест Уитакър и Кейси Афлек, „Вън от пещта” е категорично филм на Крисчън Бейл. Успехът на лентата зависи от тежестта на неговото превъплъщение и получава положителен знак именно заради него.
Противно на това, ролята на Бейл е само част от перфектно наредения пъзел, на който се дължи големия успех на „Американска схема” от миналата година. Тук качеството на филма се дължи на много повече фактори, но това не спира Бейл да се представи на максимално високо ниво. Изискваните от персонажа на Ървинг Розенфелд качества са противоположните на споменатите по-горе – в „Американска схема” Бейл е дебел, шумен, парадира с присъствието си и рядко млъква. Номинацията му за „Оскар” беше напълно заслужена – но ако можеше да се вземат предвид едновременно ролите му в „Американска схема” и „Вън от пещта”, то вероятно щеше да се получи едно от най-пълните актьорски представяния в историята на киното. Затова и двете роли заемат петото място в тази класация.
4. ‘Rescue Dawn’/„Зората на спасението” (2006) – Както вече споменах по-горе, в кариерата си Бейл е работил с много от най-големите режисьори на своето време – Спилбърг, Нолан, Скот, Имю, Ръсел, Малик. Името на немския титан Вернер Херцог със сигурност трябва да присъства в този списък. Франсоа Трюфо е наричал Херцог „най-важния жив филмов режисьор” и филмографията му наистина може да говори сама за себе си.
В „Зората на спасението” Херцог адаптира истинската история на американския пилот Дитър Денглър, свален във виетнамската джунгла и държан дълго време в затворнически лагер преди невероятното си бягство и завръщането си у дома. Немският режисьор заявява, че е имал само един актьор предвид за главната роля и то доста преди големия комерсиален успех на „Батман в началото” – Крисчън Бейл. С типично отдаденото представяне на Бейл – отслабнал, пребит, но несломим – и автентичната режисура на Херцог „Зората на спасението” получава гръмки похвали от критическите кръгове и доста награди по церемонии и фестивали, посветени на независимото кино. Много от тях са именно за ролята на Бейл, който прожектира в образа си американска самоувереност и вяра в живота до самия край. Актьорът признава, че доброволно е ял буболечки в джунглата по време на снимките на филма, за да постигне максимална автентичност на превъплъщението си и филма като цяло.
Продължава на следващата страница
1|2