Една от популярните платформи, която много училища вече избират и въвеждат, е „Училище 365”. Тя е разработена от „Уеб сървисис“ ЕООД и се предлага съвместно с Виваком, като е базирана на Office 365 for Education. От нея могат да се възползват директори, учители и ученици. В платформата се качват учебници и помагала, правят се тестове и домашни чрез мобилно устройство, има възможност за обработване на всякакви електронни документи. Цялата информация се съхранява в облак. Повече за съвместните проекти на Уеб Сървисис и Vivacom, ни разказва г-н Тодор Георгиев.
Емилия Найденова: Здравейте, г-н Георгиев – можете ли да разкажете повече за платформата „Училище 365“? Какви са нейните принципи и как функционира тя?
Снимка: Училище 365
Тодор Георгиев: „Училище 365“ е проект базиран на дългодишния опит в сферата на ИКТ технологиите в българското образование.
Целта е да създадем платформа, която да интегрира бизнес процесите в българските училища с облачните платформи на световните компании. Внедряваме решението с помощта на наш партньор – Виваком, защото качествената интернет свързаност и създаването на защитена онлайн среда са ключови за използването на платформата. Тя обединява в едно:
- Образователна облачна платформа – безплатна за българското образование
- Хранилище за документи. Създаване и споделяне. Комуникация и сътрудничество.
- Виртуална класна стая
- Тестова система за изпитване и домашна работа
- Електронно учебно съдържание – безплатно за българското образование
- Хиляди разработени електронни учебни материали по различни предмети и класове.
- Електронен дневник – за който искаме малко такса за годишна поддръжка
- Съобразен с изискванията на МОН
- Генериране на различни справки
- Бързо и лесно генериране на различни справки към РУО и НЕИСПУО
- Висококачествена интернет връзка и възможност за осигуряване на устройства – таблети и лаптопи
- И не на последно много обучения за учители за работа с платформата.
ЕН: Как решихте да се занимавате със софтуер за образование в страна, в която тези технологии не са особено популярни в училищната среда?

ТГ: Информационните технологии в образованието се ползват доста масово от учители, просто децата предвид интернет бума са по-напред от тях. Ние последното десетилетие сме обучили над 40 000 български учители. А за тези потребители е необходим и софтуер.
ЕН: Геймификацията е доказано ефективен съвременен метод за образование. По какъв начин се прилага тя обаче в момента в България и как виждате нейното бъдеще?
ТГ: Геймификацията е бъдещето на образованието. Децата от 2-годишни са на смарт устройство и отивайки в училище искат да видят своята среда. Ние от 2003 година създаваме сайта www.dechica.com. Преди 15 години децата, като станеха на 10-12 години казваха няма да го посещаваме вече, а вече таргет групата ни е от 6-годишни.
Снимка: Училище 365
Нашият екип разработва учебна програма с Майнкрафт. Игрова среда позната на децата. Ето и един пример как се ползва по химия.
Химия и опазване на околна среда с Майнкрафт
Клубът предлага възможност на ученици от 5 до 7 клас да задълбочат знанията си по химия и околна среда с помощта на образователната версия на Майнкрафт. Децата ще могат да конструират химични елементи и различни техни изотопи от протони, неутрони и електрони, ще могат да правят химични съединения и реакции, ще анализират състава на различни вещества в играта и ще обогатят игровия си опит с помощта на съединения, които липсват в играта, но имат интересни приложения като сухия лед например.
Децата ще могат да конструират структурни формули на различни химични елементи в Майнкрафт, ще измислят игри и мисии, по време на изпълнението на които ще решават химични задачи. Учебният материал е съобразен с изучаването в 7 клас, но заради игровия характер изявени деца от 5 и 6 клас с интереси по предмета Човекът и природата биха се справили лесно с материала и биха научили част от учебното съдържание за 7 клас и по-рано заради занимателния характер на Майнкрафт.

ЕН: Вие сте правили, съвместно с „Виваком“, проектът „Умни дечица“ – може ли да ни разкажете повече за него?
ТГ: „Умни дечица“ е образователното уеб приложение за деца в предучилищна и начална училищна възраст, разработено в два варианта: за детски градини и за вкъщи.
Тази иновативна технология за обучение, разработена от български екип, е без еквивалент на световния пазар. Целта е детето по забавен и интерактивен начин чрез игри, текст и аудио да придобие знания и умения в различни области, като се учи и на отговорност.
С екипа на „Виваком“ внедрихме платформата в над 200 детски градини. Голямо предизвикателство, което продължава и в момента. Не бях очаквал да видя учители от детски градини, които за пръв път пипаха тъч интерфейс /таблети, предоставени от Виваком/. За да е успешен проектът осигурихме на цената на интернет таксата:
- Таблети
- Софтуерна платформа
- Интернет свързаност
- Обучение на учителите за работа със всичко това.

ЕН: Не срещате ли предразсъдъци от страна на учители и родители относно новите технологии, включително игри, използвани за обучение на деца?
ТГ: Битува мнение, че има масова съпротива от страна учителите, при работа с новите технологии. В началото беше така, но в момента не повече от 10 % и то предимно не поради страх от промени. Като под премени се разбира не само IT технологии. Това е ситуация, която се коригира с много обучения и пак обучения. Съвместният ни проект с VIVACOM е обучил над 1500 учителя на умения, необходими за преподавателя в дигиталната ера.
ЕН: Със сигурност децата приемат много бързо и ефективно новите технологии в образованието. За тях това е нещо интуитивно и забавно. Но как стои въпросът с учителите? Знаем, че в България имаме огромен проблем със застаряващите учители. Не можем да ги упрекваме, но много от тях, най-вече в по-малките населени места, не използват дигитални технологии или ако го правят – това е на много повърхностно ниво. Какъв е вашият опит в тази насока и как бихме могли да се справим и накараме учителите активно да използват съвременни технологии в час?
ТГ: Всеки човек ползва технологията до толкова доколкото му е необходима.
Моментната снимка е, че учителите са затрупвани с все повече хартиени справки и защо човек цял живот писал с химикал да си създава стрес да пише на клавиатура 😊
Селските училища се справят доста успешно със процеса на дигитализация. Има навсякъде интернет и който учител има желание си създава електронно учебно съдържание. Както и по-възрастните, които пък масово имат лаптопи, за да си комутират със децата в града или чужбина.
Има един процес на учители от големи училища, включая и софийски, които отказват да ползват компютър, тъй като не им се плаща за това. Но това са не повече от 5 % 😊
Но решението е обучение и пак обучения.
Какво е училището на бъдещето, как го виждате?
Училището на бъдещето няма да бъде толкова ИТ. Просто децата ще идват със своите устройства със 5G свързаност. А училището ще осигурява социалната среда за общуване.
Децата ще стават все по вглъбени в своите онлайн мрежи. Както и технологията ще осигурява всякакви подпомагащи ученето електронни уроци. Но училището ще бъде по-скоро място за възпитание и създаване на умения. Иначе видео мултимедийни уроци може да се гледат и в къщи.
Коя е най-голямата промяна, която трябва да се случи в образованието у нас?
Ами на първо място МОН да изгради централизирана информационна система, която да прекрати бюрократичния хаос в образователната система. Да се проведат реални конкурси при избора на директори. И не на последно място да се създаде ясен процес на финансиране за създаване на иновации от умеещите учители.
