Образование

Училище 365 и дигитално образование за най-малките – интервю с Тодор Георгиев

24.01.2019
Заедно в час

Една от популярните платформи, която много училища вече избират и въвеждат, е „Училище 365”. Тя е разработена от „Уеб сървисис“ ЕООД и се предлага съвместно с Виваком, като е базирана на Office 365 for Education. От нея могат да се възползват директори, учители и ученици. В платформата се качват учебници и помагала, правят се тестове и домашни чрез мобилно устройство, има възможност за обработване на всякакви електронни документи. Цялата информация се съхранява в облак. Повече за съвместните проекти на Уеб Сървисис и Vivacom, ни разказва г-н Тодор Георгиев.

Емилия Найденова: Здравейте, г-н Георгиев – можете ли да разкажете повече за платформата „Училище 365“? Какви са нейните принципи и как функционира тя?

Тодор Георгиев: „Училище 365“ е проект базиран на дългодишния опит в сферата на ИКТ технологиите в българското образование.

Целта е да създадем платформа, която да интегрира бизнес процесите в българските училища с облачните платформи на световните компании. Внедряваме решението с помощта на наш партньор – Виваком, защото качествената интернет свързаност и създаването на защитена онлайн среда са ключови за използването на платформата. Тя обединява в едно:

  • Образователна облачна платформа – безплатна за българското образование
  • Хранилище за документи. Създаване и споделяне. Комуникация и сътрудничество.
  • Виртуална класна стая
  • Тестова система за изпитване и домашна работа
  • Електронно учебно съдържание –  безплатно за българското образование
  • Хиляди разработени електронни учебни материали по различни предмети и класове.
  • Електронен дневник – за който искаме малко такса за годишна поддръжка
  • Съобразен с изискванията на МОН
  • Генериране на различни справки
  • Бързо и лесно генериране на различни справки към РУО и НЕИСПУО
  • Висококачествена интернет връзка и възможност за осигуряване на устройства – таблети и лаптопи
  • И не на последно много обучения за учители за работа с платформата.

ЕН: Как решихте да се занимавате със софтуер за образование в страна, в която тези технологии не са особено популярни в училищната среда?

Снимка: Училище 365

ТГ: Информационните технологии в образованието се ползват доста масово от учители, просто децата предвид интернет бума са по-напред от тях.  Ние последното десетилетие сме обучили над 40 000 български учители. А за тези потребители е необходим и софтуер.

ЕН: Геймификацията е доказано ефективен съвременен метод за образование. По какъв начин се прилага тя обаче в момента в България и как виждате нейното бъдеще?

ТГ: Геймификацията е бъдещето на образованието. Децата от 2-годишни са на смарт устройство и отивайки в училище искат да видят своята среда. Ние от 2003 година създаваме сайта www.dechica.com.  Преди 15 години децата, като станеха на 10-12 години казваха няма да го посещаваме вече, а вече таргет групата ни е от 6-годишни.

Нашият екип разработва учебна програма с Майнкрафт.  Игрова среда позната на децата. Ето и един пример как се ползва по химия.

Химия и опазване на околна среда с  Майнкрафт

Клубът предлага възможност на ученици от 5 до 7 клас да задълбочат знанията си по химия и околна среда с помощта на образователната версия на Майнкрафт. Децата ще могат да конструират химични елементи и различни техни изотопи от протони, неутрони и електрони, ще могат да правят химични съединения и реакции, ще анализират състава на различни вещества в играта и ще обогатят игровия си опит с помощта на съединения, които липсват в играта, но имат интересни приложения като сухия лед например.

Децата ще могат да конструират структурни формули на различни химични елементи в Майнкрафт, ще измислят игри и мисии, по време на изпълнението на които ще решават химични задачи.  Учебният материал е съобразен с изучаването в 7 клас, но заради игровия характер изявени деца от 5 и 6 клас с интереси по предмета Човекът и природата биха се справили лесно с материала и биха научили част от учебното съдържание за 7 клас и по-рано заради занимателния характер на Майнкрафт.

Умни дечица за детски градини

ЕН: Вие сте правили, съвместно с „Виваком“, проектът „Умни дечица“ – може ли да ни разкажете повече за него?

ТГ: „Умни дечица“ е образователното уеб приложение за деца в предучилищна и начална училищна възраст, разработено в два варианта:  за детски градини и за вкъщи.

Тази иновативна технология за обучение, разработена от български екип, е без еквивалент на световния пазар. Целта е детето по забавен и интерактивен начин чрез игри, текст и аудио да придобие знания и умения в различни области, като се учи и на отговорност.

С екипа на „Виваком“ внедрихме платформата в над 200 детски градини.  Голямо предизвикателство, което продължава и в момента. Не бях очаквал да видя учители от детски градини, които за пръв път пипаха тъч интерфейс /таблети, предоставени от Виваком/. За да е успешен проектът осигурихме на цената на интернет таксата:

  • Таблети
  • Софтуерна платформа
  • Интернет свързаност
  • Обучение на учителите за работа със всичко това.

ЕН: Не срещате ли предразсъдъци от страна на учители и родители относно новите технологии, включително игри, използвани за обучение на деца?

ТГ: Битува мнение, че има масова съпротива от страна учителите, при работа с новите технологии. В началото беше така, но в момента не повече от 10 % и то предимно не поради страх от промени. Като под премени се разбира не само IT технологии. Това е ситуация, която се коригира с много обучения и пак обучения. Съвместният ни проект с VIVACOM е обучил над 1500 учителя на умения, необходими за преподавателя в дигиталната ера.

ЕН: Със сигурност децата приемат много бързо и ефективно новите технологии в образованието. За тях това е нещо интуитивно и забавно. Но как стои въпросът с учителите? Знаем, че в България имаме огромен проблем със застаряващите учители. Не можем да ги упрекваме, но много от тях, най-вече в по-малките населени места, не използват дигитални технологии или ако го правят – това е на много повърхностно ниво. Какъв е вашият опит в тази насока и как бихме могли да се справим и накараме учителите активно да използват съвременни технологии в час?

ТГ: Всеки човек ползва технологията до толкова доколкото му е необходима.

Моментната снимка е, че учителите са затрупвани с все повече хартиени справки и защо човек цял живот писал с химикал да си създава стрес да пише на клавиатура 😊

Селските училища се справят доста успешно със процеса на дигитализация. Има навсякъде интернет и който учител има желание си създава електронно учебно съдържание. Както и по-възрастните, които пък масово имат лаптопи, за да си комутират със децата в града или чужбина. 

Има един процес на учители от големи училища, включая и софийски, които отказват да ползват компютър, тъй като не им се плаща за това. Но това са не повече от 5 % 😊

Но решението е обучение и пак обучения.

Какво е училището на бъдещето, как го виждате?

Училището на бъдещето няма да бъде толкова ИТ. Просто децата ще идват със своите устройства със 5G свързаност. А училището ще осигурява социалната среда за общуване. 

Децата ще стават все по вглъбени в своите онлайн мрежи. Както и технологията ще осигурява всякакви подпомагащи ученето електронни уроци. Но училището ще бъде по-скоро място за възпитание и създаване на умения. Иначе видео мултимедийни  уроци може да се гледат и в къщи.

Коя е най-голямата промяна, която трябва да се случи в образованието у нас?

Ами на първо място МОН да изгради централизирана информационна система, която да прекрати бюрократичния хаос в образователната система. Да се проведат реални конкурси при избора на директори. И не на последно място да се създаде  ясен процес  на финансиране за създаване на  иновации от умеещите учители.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Емилия Найденова4 страхотни български сайта за образование21.09.2018

Още от Под Моста

Карина НиколоваХишам Матар – анатомията на две хубави книгиЛитература