VIVACOM подкрепи 13 регионални социални и културни проекта

VIVACOM е сред най-социално отговорните големи компании в България, благодарение на които редица проекти в културата, изкуството, както и социални такива, стават реалност. Една от най-добрите инициативи на телекомуникационната компания е “VIVACOM Регионален гранд“. Тази година тя се проведе за 3-та поредна година, като 13 проекта спечелиха безвъзмездно финансиране за дейността си.

Проектите бяха свързани с театър за деца с увреждания, менторска програма за младежи в Социалната чайна във Варна (за която сме ви разказвали), спасяването на кестените в Северна България, опазване на българския фолклор, работилници и творчески ателиета за най-малките, изрисуване с мотивиращи цитати на мост в Сандански и много други.

Ние от Под моста присъствахме за първи път на това събитие и бяхме много приятно изненадани от неформалната и емоционална обстановка, в която се случи всичко. Личеше си, че не става въпрос за поредното корпоративно събитие с много медиен шум и с цел реклама. И организаторите, и журито говореха със страст и чувство, че това, което правят е смислено.

Онова, което беше най-хубаво обаче, бяха самите проекти. До един чудесни и пълни с идея. Те са основно на малки организации от цяла България, съставени от предимно млади хора, които развиват различна социална, културна и образователна дейност. Хареса ни това, че проектите са направени не, за да спечелят поредния грант, а за реални стъпки към развитие, предимно насочени към деца.

Защо е важно?

Казано честно – и ние като подобен некомерсиален проект с кауза – няма как да не оценим поощряването на подобно ниво. Често присъстваме на корпоративни събития, но рядко смятаме за нужно да ги отразим. Този път го правим, защото чувстваме, че има смисъл. Макар да сме изцяло странични наблюдатели, много добре осъзнаваме колко е трудно осъществяването на подобни каузи, мотивирани от ентусиазъм и добрина, най-вече извън София. Затова и сме щастливи, когато виждаме, че компании като VIVACOM осъществяват все повече социални и корпоративно отговорни дейности.

В България  част от фирмите все още приемат подобна отговорност за ненужна, а някои хора – за платена зависимост. Истината обаче няма как да е по-далеч от това. Защото на Запад всякакви проекти, които са с кауза, обикновено не са бизнес и не могат да се финансира сами. В Европа, САЩ и останалия развит свят филантропията, меценатството и корпоративната отговорност са нещо не само обичайно и задължително за големите компании, но и много продуктивно. Това е модел, който съществува от десетилетия и благодарение на което се случват множество проекти, които иначе никога не биха могли да станат реалност.

Затова и почти всички големи компании отделят огромни бюджети, с които подпомагат такива дейности. Ситуацията е печеливша за всички, защото от една страна фирмите получават добро реноме, а от друга – хората развиват дейности, които пък помагат на обществото. А когато обществото е добре, значи и бизнес средата е добра и инвестициите се възвръщат многократно.

Това е дългосрочен начин на мислене – мислене за устойчиво развитие в бъдеще, а не за моментна печалба тук и сега. Заради това и се радваме, че в последните години такива неща започват да се случват и у нас. Все още обаче трябва много да работим по този въпрос, най-вече по отношение на манталитет и мироглед, за да достигнем нивата на развитите страни.

Малко статистика

Връчването на чековете на проектите се случи днес, на 1-ви март, в A Hub София. Общата сума, отпусната за реализацията на проектите в третото издание, е 60 000 лв., а максималният грант за проект е 5000 лв. Освен финалистите, тази година още два проекта, кандидатствали за подкрепа в програмата, получиха специални награди от VIVACOM извън първоначално обявения бюджет.

В третото издание на VIVACOM Регионален грант са кандидатствали 329 проекта на граждански организации от 27 области в страната като 59 от тях са посветени на общности в села. Над 200 от проектите са на юридически лица с нестопанска цел в обществена полза, 80 на читалища, а 26 от училищни настоятелства и настоятелства на детски градини. Най-много са предложенията от областите София град, Пловдив, Варна, Бургас, Враца, Хасково и Стара Загора.

В журито, оценило проектите, бяха Мария Чернева (журналист, БНТ), Ива Дойчинова (радио журналист), Жаклин Вагенщайн (създател на кино-литературния фестивал Синелибри и управляващ директор на издателство „Колибри“), Иван Кънчев (един от създателите на Сдружение „Българска история“), и Надя Шабани (директор, Български център за нестопанско право). Три са основните критерия, по които те са определили победителите в надпреварата за грантовете: общодостъпна полза от реализирането на инициативата или решаването на проблем за конкретна общност от хора, въвличане на местната общност и новаторство.

Повече информация за инициативата можете да намерите тук.

 

Димитър Панайотов

е на 25 и е завършил “Журналистика” в СУ „Климент Охридски”. Той е основател и главен редактор на “Под Моста”. Интересува се от литература, култура, кино, фотография, дигитален маркетинг и качествена журналистика.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to