Азбуката на PC геймъра – част 1 (A-G)

21.10.2013

PCGABCP1
Предпочитаната платформа за гейминг в България, колкото и да не ви се вярва, все още е компютърът. Да, толкова назад сме от света. Голяма „вина“ за това имат както компютърните списания и клубове от преди години, така и безбожно лесният достъп до пиратско съдържание. Важното, в крайна сметка, са игрите – по тази причина през „Под моста“ ви предлага „азбуката“ на задължителните и значимите заглавия за компютър. Четенето на този материал обаче изисква разбирането на следните правила:

– Подбраните заглавия са или ексклузивни за дадената платформа, респективните им поредици са тръгнали от нея или се играят най-удобно на съответната;

– Този материал е по лично мнение на автора и ако не сте съгласни с нещо – изразете възмущението си чрез формата за коментари;

Е, след тези задължителни условности, започваме от там, където започва всяка азбука. А именно с буквичката:

A
Най-значима: Age of Empires
Първият Age в действителност комбинира геймплея на историческите походови стратегии от рода на Civilization и реалновремевите такива като WarCraft. На всичкото отгоре, отрочето на гейм-студиото на Microsoft (точно така) е първата комерсиална игра, която използва 16 картинки/спрайта/камери за движението на единиците по картата, което води до плавна анимация… и невероятна паника у ситните човечета, когато трябва да заобиколят нещо. Удивителната амалгама от реални исторически събития, системи за икономика и научен прогрес обаче, са това което превръща Age-a или което и да е от продълженията му в задължителна игра за всеки РС геймър.

Авторът препоръчва: Age of Empires II + експанжъна (има ги вече и в HD)

Най-зарибяваща: American McGee’s Alice
Родена в главата на дизайнера на първите 8 нива на DooM II, Алиса не просто не е същата, каквато я помним от детските книжки… Тя е в състояние на кома в лондонска лудница, след като семейството ѝ загива при пожар. В главата на нашата героиня обаче се развива едно (уж) последно приключение в Страната на чудесата. Този път Алиса е по-мрачна и се изправя срещу тиранията Кралицата на Сърцата с гол в ръката… касапски нож. Една от най-красивите игри за 2000 година, American McGee’s Alice и продължението ѝ от 2011 могат да ви прилепят за монитора с дни… Вярвайте ми!
Авторът препоръчва: за него: American McGee’s Alice, за нея: Alice: Madness Returns

Други заглавия, заслужаващи да бъдат споменати: Alone in the Dark, Advent Rising, Anna, Armies of Exigo, Arcanum: Of Steamworks & Magic Obscura, Anachronox, Aliens vs Predator, Amnesia: The Dark Descent, ArmA

B
Най-значими: Baldur’s Gate и Battlefield 1942

На човек не трябва да се налага да прави такива избори (Том Кланси)! Затова слагам и двете заглавия на „пиедестала“. Baldur’s Gate е епопеята на ролевите игри в компютърен вариант. В действителност е първата, която използва в изометрична перспектива („птичи поглед“ и леко под ъгъл) цялата система от правила на настолната Advanced Dungeons & Dragons. Историята е увлекателна, развива се в света Forgotten Realms и е писана не от кого да е, а от самия създател на въпросния. Ако търсите истинско и достоверно RPG, това е вашата игра. Наскоро дори я преиздадоха за модерни компютри. Колкото до Battlefield 1942 – в зората на лудницата около Втората световна война и стотиците шутъри по събитията от нея, тази игра промени представите за мултиплейър. Ако кажа, че Battlefield 1942 за РС геймъра бе това, което Halo беше за Xbox, няма да преувелича. Жалко само, че стана мултиплатформена.
Авторът препоръчва: първите части

Най-зарибяваща: Black & White
Ти си бог – космическо създание, което е безполезно до момента, в който някой няма нужда от него. Такава възможност се проявява още в интрото и в ръцете ти (доста буквално) бива поверена съдбата на едно сравнително примитивно племе. Те издигат храм в твоя чест, молят се за дъжд и дребни услуги. Искат обаче и да имаш физическа манифестация, която да могат да видят и пипнат. Затова имаш животно – което оформяш по свой образ и подобие, и можеш да караш да прави добри дела или пълни свинщини. Дали ще бъдеш добър или лош бог и как ще се справиш с другите племена по острова, на който си ситуиран – зависи изцяло от теб. Велика игра!
Авторът препоръчва: За непонасящите ръбата графика: Black & White 2

Други заглавия, заслужаващи да бъдат споменати: Bard’s Tale, Blade Of Darkness, Broken Sword, Blood II

C

Най-значима: Civilization
За едноименния продукт на Сид Майер може да се напише много. По-добре е обаче, подобно на Матрицата – да се види! Защото колкото и думи да се използват, геният не може да бъде побран в няколко реда текст. Без Civ може би нямаше да има нито реалновремеви, нито каквито и да е стратегии – макар това да не е първата игра от жанра (M.U.L.E. от 1983 е пионер), нито идеята да е напълно на Майер (копира настолна игра със същото име), е такъв комерсиален успех, че през 1991 почти няма човек с компютър, който да не е превел поне една от цивилизациите в играта до космическата епоха.
Авторът препоръчва: Civilization II и III

Най-зарибяваща (и не по-малко значима): Counter-Strike
Започнала като изключително популярен още с бетата си мод за Half-Life, тази игра буквално покори света. Схемата е проста – игра на „стражари и апаши“, като едните са терористи, а другите – контра-терористи. Установената от турнирите (електронните спортове се развиха благодарение на C-S) схема е в отбори по петима. Ако не сте играли или поне пробвали която и да е от версиите (да, версии, не части) на Counter-Strike, вие не сте РС геймър. Вървете да четете нещо друго, или поправете грешката си… веднага!
Авторът цъка: Counter-Strike: Global Offensive

Други заглавия, заслужаващи да бъдат споменати: Crysis, Commandos, Carmageddon, Command & Conquer, Commander Keen

D

(Бел. авт: Гнусно! Това е първата буква, за която решение се взима неимоверно трудно. Приемете, че всяко едно от заглавията, дори тези в „други“ си заслужават)

Най-значими (и много зарибяващи): DooM и DiablO
DooM е играта, променила представата за електронните развлечения и довела до еволюцията на индустрията, на която сме свидетели днес. Не ми вярвате? Макар да не е първия шутър, нито да има кой знае каква история, DooM въвежда мултиплейъра, модовете, онлайн разпространението, редица технологии за осветление и текстуриране, да не говорим че почти еднолично (заедно с Mortal Kombat) води до създаването на рейтинговия борд (ESRB). Какво повече ви трябва? С DiablO-то (наричано още „дебило“) случаят е подобен – копира популярната през 80-те години игра Rogue, но внася толкова иновации, в комбинация с толкова зарибяващ геймплей, че до ден днешен има хора, които играят втората част…
Авторът е прекарал стотици часове с: DooM II, DiablO II: Lord of Destruction

Красавицата и киперпънкът: Drakan: Order of the Flame и Deus Ex
Във времената, когато Кака Лара (ама Крофт, не Вучкова) владееше мониторите и сърцата, се появи една друга мацка. Тя имаше стегнат задник, огромни.. очи, въртеше умело меча и… яздеше дракон. Повече няма да кажа – намерете си играта и също като мен се влюбете в Рин и Арок(х). Ако имате локална мрежа, пробвайте и мултиплейъра – въздушният мариз с дракони е абсолютен душевен оргазъм! Колкото до Deus Ex, ех… неслучайно първата част стана игра на годината. Защото тази игра те запраща в един жив киперпънк свят (подобен на тези в „Blade Runner“ и „Ghost in the Shell“) и те оставя да избереш СВОЯ стил на игра. Всяка от мисиите може да се мине по десетки различни начини, а изборите които правиш, имат реални последствия, от които в края на играта ще ти падне ченето. Ако държиш на графиката – Human Revolution се доближава доста до това описание.
Авторът обожава: Drakan: Order of the Flame, Deus Ex: Human Revolution

Други заглавия, заслужаващи да бъдат инсталирани: DotA, Duke Nukem , Dragon Age, Delta Force, Darwinia, Descent, Dragon’s Lair, Dungeon Keeper, Dungeon Siege

E

Най-значима, най-зарибяваща и още много най: The Elder Scrolls
Може би единствената поредица, от която всяка следваща игра става все по-добра, по-красива и по-популярна. Дори да не сте се докоснали още до Skyrim, със сигурност сте чували за него. Всяка игра от поредицата ви хвърля в обувките на безименен затворник, който в първите 30-тина минути игра или успява да избяга от подземието, в което е заключен или бива амнистиран. От там нататък, сте оставени да правите каквото пожелаете в един огромен свят. Всъщност, Arena – първата част, е „виновна“ за това да има отворени светове в игрите. Също така, особено при The Elder Scrolls е, че за разлика от другите ролеви игри, в тази не поставяте точки на уменията си – те се развиват в зависимост от това колко ги ползвате.
Авторът харесва Skyrim, но предпочита: Oblivion

Други заглавия, заслужаващи споменаване: Empire Earth, Enclave

F

Култовата: Fallout
“War… War never changes”! С тези думи, изречени мрачно от актьора Рон Пърлман, започва всяка игра от поредицата. Фабулата ни пренася в един антиутопичен и пост-ядрен свят, в който единствените оцелели са избраните да прекарат периода на радиационен полуразпад в едно от 101 подземни убежища. Нашият герой, както се сещате, е един от тези „щастливци“ и му предстои да открие че Америка се е превърнала в едно много, много кофти място. Играта е RPG със специално разработената за него система S.P.E.C.I.A.L. Атмосферата много напомня на тази от филма „Лудия Макс“, дори някои от броните са копие на тази на героя на Мел Гибсън. Останалото е много хумор, абсурдни ситуации и невероятно запленяващ свят.
Авторът препоръчва на новаците: Fallout 3 и Fallout: New Vegas

За футболните маниаци: FIFA
Дори аз, който (срам и позор) не разбирам и грам от футбол, съм се разцепвал от игра с някои части от поредицата. В действителност, каквото и да е състоянието ѝ в наши дни, от самото си начало (1993), FIFA-та е различна от останалите спортни игри на тема футбол. Тя е първата, която предлага гледна точка отстрани на терена, наподобявайки мачовете по телевизията. Също така е единствената, която има право да ползва истинските имена на футболисти и клубове, заради лиценза от международната асоциация. Удивително лесна за усвояване и много, много зарибяваща, почти всяка част от поредицата заслужава място на харда ви.
Авторът е вкарвал най-много голове на: FIFA 98 World Cup, FIFA 2002, FIFA 06, FIFA 12

Други заглавия, заслужаващи да бъдат споменати: дезертьорът Far Cry

G

Най-значими: Gothic и Grim Fandango
Gothic е култ сам по себе си – всъщност, поне за мен, първата игра си беше жив Elder Scrolls, ама в друг свят и от трето лице. Възможностите са почти безкрайни, светът е отворен, а историята е една от най-запленяващите изобщо. Вие сте затворник, пратен в затворена под купол от силово поле миньорска колония, с куриерска мисия. Всичко обаче се оплесква за нула време и в края на краищата разплитате заговор, предотвратявате нашествие на демони и освобождавате себе си и другите затворници. Как? Ще разберете, като си пуснете играта. Grim Fandango присъства тук, защото е първият триизмерен куест. Като такъв, е меко казано труден за управление, но е едно от най-добрите произведения на LucasArts. За да го докажа, ето една извадка от упътването: „В тази игра всички, които пушат, са мъртви. Замислете се над това“.
Авторът препоръчва: Gothic II: Night of the Raven и Grim Fandango

Най-зарибяваща: Giants: Citizen Kabuto
Играта е един от малкото успешни миксове между различни жанрове. Ако трябва да я определя, ще е нещо от сорта на: „екшън-адвенчър-шутър от трето лице с елементи на FPS, реалновремева стратегия, аркада и симулатор на воден джет“. Поемате последователно ролите на един от „мекарините“ – странни създания, напомнящи пехотинеца от DooM, принцесата на нимфите Делфи (която е гола от кръста нагоре) и гигантския звяр Кабуто. Геймплеят с всеки от тях е коренно различен и може да се каже, че са три игри в една. Това всичкото е подплатено с дебилни задачи и нечовешки кретенски хумор. Няма, а едва ли и ще има втора подобна игра!
Авторът я препоръчва с две ръце!

Други заглавия, заслужаващи споменаване: Gabriel Knight

Хммм… Това беше първата част от „азбуката“. Очаквайте останалите през следващите няколко дни. Надяваме се, че ви допада идеята, като очакваме вашите мнения, допълнения и възражения!

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Александър КълбовПиратите в гейм индустрията26.02.2017

Още от Под Моста

Момчил РусевБългарската музика през 2021: ДебютитеМузика