Path of Exile – Достойният наследник на Diablo II?

23.10.2013

Трудно е да се говори обективно за игра, в която си прекарал над седемстотин часа през последните 6 месеца. Но позволете ми да ви представя едно истинско геймърско бижу, което се надявам да успеете да оцените по достойнство.

PathOfExile_Act3_2Path of Exile е създадена от екипа на студиото Grinding Gear Games, основано през 2006 година в Оукланд, Нова Зеландия. Всеки от членовете на сравнително малкия екип притежава обширни познания върху гейм дизайн, програмиране и всичко друго необходимо за създаването на една игра, но това са технически подробности. По-важното общо нещо между уважаемите господа и дами от GGG е тяхната страст към онлайн ролевите игри.

Няма какво да се лъжем, целта на проекта, наречен Path of Exile, от самото му началото е да се създаде игра, която да бъде достоен наследник на безсмъртния титан сред ARPG игрите – Diablo II. Ако досега не сте попадали на инфо за това какво представлява играта, можете спокойно да си представите именно втората част на Blizz-ардското отроче. С тази разлика обаче, че графичният енджин е осъвременен, добавена е физика, а и новозеландците бъкат от оригинални идеи и иновации, което допринася за страхотния ѝ чар и я прави изключително завладяваща.

Path_of_Exile_Screenshot_86Започваме с лошата новина – играта е само онлайн! За жалост няма офлайн режим и такъв най-вероятно няма и да бъде въведен, което обаче с нищо не отнема от удоволствието. Единствения минус е, че не можете да занесете лаптопа при баба на село и да правите рънове за предмети докато ядете от мекиците ѝ. Опа, отплеснах се! Добрата новина е, че играта е напълно безплатна, като разбира се я има опцията да подкрепите дизайнерите чрез микротранзакции под формата на ваучери с игрови точки, които може да използвате за да промените външния вид на героя си по ваш вкус. И не – по никакъв начин не може да се закупи нещо, което да ви даде преднина пред останалите играчи, тоест за разлика от повечето free-to-play игри, тази не следва порочната практика pay-to-win.

След главното меню, играта ви посреща с познатото избиране на клас герой, като имате избор между седем варианта, единият, от които е заключен докато не превъртите играта за първи път. След това избирате, подобно на LoL, реалма (сървъра) и лигата (режимът на игра), в които желаете да започнете (или продължите) своето приключение. Режимите биват два вида като единият е Standart (известен сред верните Diablo фенове като Softcore), а другият – Hardcore, където обаче, за разлика от играта на Blizzard, ако героят ви загине, не умира завинаги, а просто бива прехвърлен в Стандартната лига.

1Играта започва с това как вашият виртуален образ и подобие бива изхвърлен на брега на света на играта, наречен Рейкласт след корабокрушение. От там си проправяте път до малък лагер, наречен Lioneye’s Watch. Оттам нататък историята ви подхваща и отвежда из различни местности, в които преследвате изпълняването на куестове, поставени ви от членовете на различни лагери, на които попадате. Като цяло, концепцията следва традиционния ARPG метод на линеен прогрес. Сторито е разделена на три акта на края на всеки от които ви очаква епична битка с голяма boss гадинка. Докато изпълнявате задачите си, ще срещнете многообразие от опоненти – вариращи от обладани от зли духови животни, през странни и непознати чудовища, до хора, провеждащи ужасяващи експерименти върху други себеподобни.

И тъй като историята далеч не е най-силната страна на Path of Exile, я пропускам и директно преминавам към най-важното – геймплеят!

С напредването из историята и света, вашият герой добива опит чрез убиването на различните същества, обитаващи Рейкласт. Качвате нива на опитност като максималното е 100-но. За всеки вдигнат „левел“ получавате по една точка, която да разпределите из гигантското дърво на уменията си, както и бонуси към кръвта/маната и другите основни статистики (strength, intelligence, dexterity). „Дървото“ е общо за всички класове, като наброява доста повече от 100 умения, така че изборът ви на build ще е всичко друго, но не и ограничен. С всеки пач цифрата постепенно се увеличава, заради което не се осмелявам да ви дам точна бройка.

2Уменията обаче далеч не са единственият компонент на ‘’построяването‘‘ на вашия герой. След като решите в каква посока ще се движете из дървото на уменията, следващата Ви цел е набавянето на подходящи оръжия и брони, за да се екипирате както и намирането на някои от самите умения. Пояснявам последното – системата на уменията в Path of Exile силно наподобява тази използвана в Sacred, като в същото време въвежда някои нововъведения. Повечето магии, от които ще имате реална полза, получавате най-често след изпълнение на определени задачи или дори може да ги намерите под формата на плячка (loot) след като светите маслото на някой враг.

Уменията са разделени на два вида: основни и поддържащи. Ролята на вторите е да допълва или изменя функциите на първите. Това става посредством познатите дупки (sockets) в екипировката ви, в които поставяте различни скъпоценни камъни с магически свойства.

Третия етап от изграждането на героя се състои в намирането на подходящата екипировка за стила на игра, който практикувате. И тук играта държи високо ниво, тъй като имате достатъчно богат избор. Предметите в играта, разбира се, се делят на няколко вида: обикновени, магически, редки и уникални. Въпреки името им обаче, уникалните предмети не винаги са най-добрият избор, тъй като тяхната роля е да предоставят на играчите допълнителни опции в играта, които иначе би били невъзможни само с използването на редки предмети.

ClipboardБитките в играта са много динамични, което оставя чувство на задоволство у играча. Няма да имате усещането, че цъкате безмозъчно с мишката до отказ на някое от копчетата. Бойната система изисква голяма доза тактическо мислене, позициониране и внимание от страна на играча. Иначе рускувате да станете жертва на комбинация от лоши обстоятелства, което е изключително често явление в света на Path of Exile. Играта си придава вид на изключително лесна. В голяма част от времето ще имате чувството, че нищо не може да Ви се опре и в момента, в който спрете да внимавате ще се озовете пред Ressurect екрана.

Тези резки покачвания в трудността и непредвидимостта ѝ може да издразнят по-кежуъл геймърите, но за по-опитните играчи това по-скоро ще поддържа интереса им. За запалените почитатели на ARPG игрите и особено любителите на Hardcore играта, Path of Exile предоставя едно ново ниво на трудност и предизвикателство в играта. Въпреки, че има още безброй неща, които могат да се споменат за геймплея, ще спра дотук. Ако проявявате интерес към жанра, така или иначе ще си изтеглите играта и ще се насладите на останалите изненади.

Но нека все пак кажем няколко думи за визуалното и звуковото оформление…

newitemframeТъй като проектът не е финансиран от мултимилионери с безграничен бюджет, а от дарения на геймъри, играта няма феноменална графика или някакви бомбастични ефекти, а арт-дизайнът е доста мрачен и откровено готически. Не очаквайте лековатата cartoon-стил шарения, която владее в последните години online RPG игрите. Не очаквайте също така и пейзажи, които да Ви спират дъха. Дизайнерите са съсредоточили всичките си усилия върху подобряване и изпипване на геймплея, без да наблягат прекалено на визуалните фойерверки. Саундтракът на играта е доста добър, но едва ли ще бъде запомнена с него. Звуците са на място и ненатрапчиви, като досега не съм срещал нещо дотолкова дразнещо, че да ме накара да спра аудиото.

Като цяло играта е страхотна и по скромното лично мнение на автора, надминава дори вездесъщото Diablo II! Създадена за и ориентирана главно към ценителите на жанра, Path of Exile съвсем спокойно може да ви прикове пред мониторите за цели нощи в продължение на месеци. Оценка няма да дам, тъй като съм твърде пристра́стен, нека тази преценка всеки да си направи сам за себе си.

Автор: Константин Маринов

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Диян КаролевАзбуката на PC геймъра - част 1 (A-G)21.10.2013

Още от Под Моста

Деница Димитрова„О, ти, която и да си…“: спускане в сърцето на ВазовТеатър