Пиратите в гейм индустрията

Хибридната формула

Като успешен пример за прилагане на хибридния модел можем да вземем MMORPG заглавието Guild Wars 2. Създадена от компанията ArenaNet и разпространявана от NCSoft, играта се нарежда сред най-популярните от своя клас с над 5 000 000 продадени копия към август 2015 г. Основната парична единица в нейния свят (наречен Тирия) е и най-често използваната в гейм индустрията, а именно – виртуално злато. Чрез него играчите могат да прогресират в стотици игрови направления, като например закупуване на екипировка за героите си, сдобиване с редки предмети, получаване на специални умения, извършване на услуги от други играчи и т.н. Най-честите начини за набавянето му са изпълняване на мисии, продаване на спечелени или намерени предмети и достигане на определени постижения, награждавани от играта. Описано по най-прост начин – притежаването на повече злато води до снабдяването с по-добра екипировка, която от своя страна осигурява не само по-добро виртуално преживяване, но и по-висок (макар и също виртуален) престиж.

В същото време съществуват предмети, които могат да бъдат закупени единствено със скъпоценни камъни – парична единица, получавана единствено чрез обмяната й от реални пари. Транзакцията се извършва чрез закупуването на ваучери от лицензирани магазини или директно заплащане чрез дебитна или кредитна карта в онлайн магазина на играта. Логично, наличието на подобни лимитирани предмети и услуги би създало угнетяваща бездна между играчите, които могат да си ги позволят, и тези (най-вече във възрастова група 16-25 г.), които са без постоянен доход и не са способни – или просто не желаят – да се облагодетелстват с тях. За подобни потребители се използва терминът gold spender и на тях се гледа с лошо око в гейминг средите – главно заради лесното им и бързо издигане по сила над останалите, които не биха могли да са им адекватна конкуреция, дори да отделят цялото си ежедневие на подобряване на героите си.

Guild Wars има много просто и същевременно елегантно решение. Всеки играч е способен свободно да обменя изкараното от него злато за скъпоценни камъни. И обратното. С други думи – при достатъчно упоритост и желание всеки е изправен пред равни възможности за пълноценно гейминг преживяване, което не лишава играчите от никакви привилегии. Така всеки може да избира начина, по който да прогресира в играта. При наличие на достатъчно свободно време и желание играчите, които не разполагат с възможността да инвестират допълнително пари в този виртуален свят, стават напълно конкурентноспособни на тези, които решават да поемат по „краткия път“.

Какво отношение има това към печалбите на компанията? В Guild Wars, както и в редица други заглавия, съществуват немалко играчи, които търгуват с виртуални валути на черно. Най-често ще получите съобщение на личния ви канал, съдържащо линк, който препраща към сайт за нелегално закупуване на злато или скъпоценни камъни на нераглементирани от играта тарифи. При достатъчно навъртяни игрови часове и завидна доза късмет, средностатистическият играч в Diablo III, например, може да си докарва доходи от няколкостотин долара на месец от продажбата на виртуални предмети, спечелени от героите му. Това не само подкопава гейминг индустрията и създателите на съответната игра в частност, но и създава предпоставка за възникване на дисбаланса, упоменат по-рано в частта за флаш игрите. Но политиката на валутна обмяна в Guild Wars 2 дава изненадващ отпор на търговците на черно и то в лицето на… самите играчи. Играта демонстрира едни от най-високите нива на докладване на подобен род нарушения, извършвани от неговата общност. Потребителите са снабдени с лесна за употреба и балансирано изградена платформа, която не изисква от тях да инвестират допълнително в закупения продукт, без по този начин да ги лишава от пълноценното им преживяване. Следователно нуждата от толериране – и подкрепяне – на нелегални канали е сведена до абсолютен минимум.

За финал от ArenaNet са предприели още една стъпка при изготвянето на продукта си. Както повечето MMORPG заглавия, и тук със закупуването на оригиналната игра клиентът получава уникален код, чрез който да активира акаунта си. Разбира се, подобни кодове могат да бъдат генерирани от хакери, но остават неуловими единствено на пиратски сървъри. Каквито Guild Wars не притежава. Така се гарантира първоначалната инвестиция, чрез която по-късно играчът получава достъп до цялото последвало съдържание, което не изисква задължителното закупуване на платените експанжъни. Чудесен баланс между приходи за компанията и професионално обслужване на клиентите. В същото време играта може да бъде свалена напълно безплатно от официалната страница на компанията. От вас се иска единствено да си закупите код.

 

Решение

И ето как стигаме до ключовата дума, която би могла да разбие този порочен кръг – избор. Вместо да бъде залъгван чрез маркетингови компании и впоследствие притискан за допълнително заплащане,  играчът трябва да получи възможност да избира по кой начин да се наслади на добавеното съдържание в дадено заглавие. MMORPG и MOBA игрите са започнали да прибягват все по-често именно към този метод. Балансирани транзакции на реалните и виртуални валути, които апелират към всяка класа и джоб, предоставят широко поле за действие и избор и привличат значително повече потенциални клиенти. Доволни клиенти.

Страници 1 2 3 4

Александър Кълбов

е на 25, изучава журналистика във ФЖМК към СУ „Св. Климент Охридски“. Съумява да понатрупа известен опит в редакциите на „Труд“, „24 часа“ и „Bulgariautre”, макар тайничко да мечтае някой ден да види името си на страниците на National Geographic и Playboy. В момента работи като редактор и маркетингов експерт.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to