Фотоизложбата “Zeitgeist” от Сергей Борисов в София

03.07.2018

Познат като „летописецът на московските и санктпетербургските ъндърграуд сцени“, Сергей Александрович Борисов прославя Русия и заслужено се превръща в един от най-прочутите фотографи от края на XX и началото на XXI век.

През годините творбите му гостуват в различни държави от целия свят, а в периода 30 юни – 22 юли фотографската му изложба “Zeitgeist” може да бъде посетена в Националната художествена галерия „Квадрат 500“ в София. Името на инсталацията представлява философски термин, който означава „духът на времето”. Сергей Борисов не може да се определи като документален фотограф, тъй като винаги е използвал различни жанрове: портрет, голо тяло, студийна и пейзажна фотография.

В началото на 80-те години на миналия век той е един от първите, който използва голото тяло като символ на опозицията на комунистическия режим, след това голотата в неговите фотографии се превръща в образ на свободата, а в наши дни олицетворява бунта. По това време създаденото от него „Студио 50А“, където той снима всевъзможни интересни лица от артисти до дипломати, бързо става средище на бохемите в руската столица и по-важното: пространство, свободно от ограничения и задръжки за творческите търсения на Борисов и останалите артисти.

Макар и по-голямата част от фотографиите му да са режисирани, те представят метафоричнo разнообразни нагласи и емоционални състояния: от поетични и възвишени такива до иронични изражения и гротескни сцени. Винаги индивидът – „новият човек“, „героят на времето“ – е основен интерес за Борисов. Свръхчувствителността му спрямо процесите, които протичат в руското общество рязко проличава в кадрите му:  относно рухването на СССР („Руснаците идват“, 1985), появата на новото „Пепси-поколение“ („Самота“, 1993) или изгрялата селфи култура („Селфи с Путин“, 2014). Фотографът има око за симбиозните отношения между субекта и заобикалящата го среда. Озаглавява творбите си с кратки имена, което му дава възможност да предаде допълнителни значения. Често използва пейзажи за фон във фотографията си, като основно се концентрира върху архитектурата и панорамите на Москва. Небето като образ също представлява важна част от алтернативната рамка на Борисов, а то от своя страна служи за предаване на метафорично значение.

“Zeitgeist” не е ретроспективна изложба в тесния смисъл на думата, тъй като фотографиите на Сергей Борисов, независимо от времето, в което са заснети, притежават голяма доза актуалност дори и през 2018.


Автор: Деница Събева

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Под МостаIrfan с концерт във Варна18.03.2016

Още от Под Моста

Боян СимеоновКак отидох в Исландия с палатка, но спах в колатаLIFE