LIFE

Гергана Грънчарова: Успешният предприемач трябва да умее да продава идеите и себе си като личност

10.12.2018
Varna Buddies 2019 Summer Edition

Гергана Грънчарова е успешен български предприемач. Тя е едва на 25 години, но през 2016 е номинирана за една от най-влиятелните жени в предприемаческата екосистема на България и отличена като един от успелите млади българи в класацията “30 под 30” на Forbes Bulgaria. В края на 2017 Гергана продава интелектуалната собственост на предишния си бизнес в чужбина и поетапно навлиза в гейминг индустрията, като съосновава едно от най-прогресивните български независими гейминг студиа “Incineration Productions”.

През 2015 година основаваш компанията LeadersPlay, която предлага обучения за деца и младежи в сферата на предприемачеството, финансовата грамотност и социалните умения, базирани на различни игрови елементи и методики. Какво те накара да замениш предишната си професия и да започнеш отново от нулата в съвсем различна насока?

Веднага след като завърших бакалавър, създадох първата си компания – “LeadersPlay”, в рамките на трите години от съществуването на компанията на българския пазар постигнахме изключително значими бизнес резултати, но с времето усещах, че правя всичко просто “защото трябва да се свърши”, между 10-14 часа дневно, 7 дни в седмицата. Развивах компанията, но не се чувствах щастлива в нея. Моят съдружник Юрий е запален геймър и с времето започна да ме провокира да разглеждам различни видео игри. Поетапно се запалих по някои жанрове и оттам започнах все по-често да се замислям за тази индустрия и да разглеждам пазара.

През ноември 2017 финализирахме договора за продажба на интелектуалната собственост на “LeadersPlay” с един международен холдинг и решението за навлизане в гейминг индустрията дойде от само себе си. Смятам, че това беше едно от най-добрите ми решения към този момент. В гейминг индустрията ми харесват няколко неща. Първо, високорискова е, обичам предизвикателствата и често ми е интересно докъде точно мога да стигна. Второ, разработката на видео игри е изключително креативен процес. Креативността свързвам със свободата. Свободата да сътвориш света на играта от нулата – причината за съществуването на този свят, съществата като вид и личност, които го обитават, мелодията, която му вдъхва живот, и не на последно място, свободата да продаваш крайния продукт без да се налага да си слагаш непрестанна цензура.

Какво се случва с дейността на LeadersPlay през 2018?

Фокусът ми е изцяло насочен към развитието на “Incineration Productions”, така че съм замразила всичко останало. В главата ми се въртят няколко дейности, свързани с “LeadersPlay”, но на този етап не виждам как биха могли да се случат преди края на 2019.

В свои води ли се чувстваш в екипа на Incineration Productions JSC? Какви са задълженията ти в компанията?

Определено не съм в свои води, но това е едно от нещата, които много ми харесват в “Incineration”. Всеки ден уча нови неща и опитвам нови похвати. Предизвикателно е. Иначе отговарям за изграждането на бранда на студиото, маркетинга и продажбите, създаването и управлението на всички бизнес стратегии и всичко друго, което трябва да се свърши, няма кой друг да го свърши и в някаква степен е в компетенциите ми (или поне бързо и лесно мога да се науча да го върша).

На 27 ноември започна и кикстартърът на първия ви проект Third Omen. Разкажи ни малко повече за самата играта – каква е цялостната история, светът, в който се развива действието, и произходът на героите в нея?

„Третото знамение“ (“Third Omen”) е фентъзи екшън-приключенска видеоигра, в която разказваме дълбока и наситена с емоционални обрати история, в която главната героиня трябва да премине през собственото си личностно унищожение с едничката цел да възвиси духа си. Създадена от Вселената като първообраз на човечеството, тя e поставена пред избора дали да отмъсти за злото, което са ѝ причинили, в името на това третото знамение да не се превърне в реалност, или да намери вътрешната сила да загърби миналото си и да започне отначало.

Пишем историята на играта по начин, който силно да ангажира играчите и да ги накара да се замислят над случващото се в историята и истинността му. Караме ги да си задават въпроси от типа на „Какво ще се случи, ако знаците са били разчетени погрешно и тепърва предстои да се сбъдне предсказанието? А ако се окаже, че именно главната героиня е въплъщение на истинското зло?“.

Освен силно провокативната история на “Third Omen”, ми прави впечатление, че художественият стил на играта определено хваща окото, дори на хора, които не се интересуват от гейминг. Играчите имат възможността да се потопят в един тъмен, мрачен свят, който е наситен с неизвестност и ужасяващи същества. Редуват се плашещи, напрегнати, съдбоносни и завладяващи моменти. Няма човек от екипа ни, освен мен, който да не е израснал в света на видеоигрите. Напоследък все по-често обаче виждаме как големи и наложени на пазара студиа потъпкват основните си ценности и започват да правят игри единствено и само заради парите, които потенциално ще изкарат – без да се интересуват от това какво качество ще предложат на потребителите си. Ние искаме да избягаме от това. Вярвам, че когато вложим частичка от себе си и инвестираме малко по-голям набор от ресурси, резултатите няма да закъснеят.

Ако бях инвеститор, с какво щеше да ме убедиш да вложа парите си точно във вашия проект? Какво ви различава от всички останали?

Макар и продажбите да са една от най-големите ми страсти, особено частта в тях да убедиш човека отсреща, че има нужда точно от твоето предложение, когато говорим за привличане на инвестиция, целенасочено отказвам да се възползвам от натрупаните си умения. Вярвам дълбоко, че човек винаги може да си намери пари, когато има нужда от тях, но това да срещнеш правилния човек отсреща е значително по-трудно. Предприемачът е този, който избира инвеститора, а не обратното и аз се интересувам най-вече от пътя, ценностите и визията на съответния инвеститор за развитието на компанията Х. В крайна сметка трябва да си паснем като хора.

Едва 14-годишна ти вече знаеш, че искаш да управляваш свой собствен бизнес, стремейки се да променяш живота на хората към по-добро. Още тогава започваш да правиш и първите си стъпки в маркетинга и продажбите. Съжаляваш ли, че си започнала да работиш в такава ранна възраст?

Абсолютно не. Това беше мое еднолично решение, което впоследствие родителите ми подкрепиха. Винаги съм вярвала, че един успешен предприемач, трябва да умее да продава себе си като личност и идеите си. На колкото по-ранна възраст, човек се сблъска с реалността и започне да общува с различни типове хора, толкова по-лесно, ще му бъде да започне да ги разбира и да си направи необходимите заключения.

Кое беше предизвикателството, което изигра най-важна роля в изграждането ти като личност?

Превъртам десетки истории в главата си и честно казано не бих могла да се спра само на една и да кажа “това беше”. Пътят на предприемача е изключително труден, дори понякога брутален, като емоционално влакче на ужасите, но аз истински вярвам, че предприемачите са хората, които работят упорито и целенасочено и сбъдват промяната. Те са тези, които създават иновациите и карат света да се движи напред, превръщайки го в по-добро място за живеене. Цената на сбъдване на тази промяна обаче е наистина висока. Според мен основата на това какъв човек си, ценностите и цялостната ти визия за живота ти помагат да си избереш посока и да се доизградиш като личност. Предизвикателствата само тестват докъде си стигнал с процеса.

Изглежда имаш страст към стартъп кoмпаниите. Можем ли да очакваме още иновативни проекти от теб в близко бъдеще или в момента фокусът ти е върху Incineration Productions JSC?

Чувствам, че в момента се намирам на най-правилното за мен място и не мога да си представя да сменя фокуса и посоката си в следващите 6-7 години. Едно от най-ценните умения, според мен, за всеки предприемач обаче си остава възможността да измерваш резултати. Така че стигне ли се до смяна на бизнеса, най-вероятно, ще бъде с причина и за по-добро.


Автор: Деница Събева

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Димитър ПанайотовVarna Buddies – морски хора, морски идеали10.07.2019

Още от Под Моста

Момчил РусевКакво се случи в българската музика през първата половина на 2019?Музика