Бибрутално космическо приключение с „Warframe“

16.07.2013

Преди да се напише каквото и било за тази игра, трябва да се отбележи, че към момента на писане на тази статия тя е все още в отворена бета, което значи, че сегашната версия може да бъде подложена на много промени, които значително да изменят геимплейът, визията и стила на играта.

Какво е Warframe? Warfame е online free to play (f2p) шутър от трето лице, с rpg-елементи, сътворен от компанията Digital Extremes, позната ни повече със своите творби като Unreal, Unreal Tournament,UT 2003;2004,Dark Sector, Bioshock 1 за PS3, Bioshock 2 и Darkness 2.

Warframe1Играта се развива във футуристичен свят, базиран на Слънчевата система, който е станал бойно поле на четирите фракции на играта:
Corpus – търговска организация, базирана на и използваща роботи, за да охраняват и контролират търговските линии из Слънчевата система;
Grineer – доминантната човешка фракция в Слънчевата система, представляваща деградирали и генетично увредено индивиди;
Infested
– група от мутирали в следствие на контакт с неизвестен вирус форми на живот – хора и животни; и, накрая,
Tenno
, в чиято роля влизаме ние. Генетично подобрени супервойници-нинджи, оборудвани с бойни костюми, наречени frame-ове („рама“), Tenno са древна част от човечеството, криогенно запазени след древна опустошителна война на Земята, която Grineer-ите печелят. След неизвестно колко хиляди години Tenno войните биват събуждани от своя древен сън, като заварват Слънчевата система разделена между другите три фракции.

Геймплей:

Играчът започва с кратка тренировъчна мисия, запознаваща го с основните функции на костюма му и неговите оръжия, които се делят на 3 основни категории: Главно, пистолет и за близък бой, от които може да се носи по едно за всяка мисия. След приключването на първата мисия ви се дава избор между 3 класа „рами“ от 12-те налични в момента : Excalibur – „балансиран“ тип, клонящ към близък бой, Loki – стелт клас, чийто основен плюс е свободата на действие, която ви дава, и Mag, който набляга предимно на контролиране на бойното поле, както и да нанася немалко щети. Без значение кой клас изберете, получавате стандартни оръжия – пистолет, автомат и меч.

Самата игра представлява изпълняване на мисии с до 4 човека co-op, разпръснати из Слънчевата система, под ръководството на Lotus, като всяка изпълнена мисия отключва следваща. Мисиите варират от това да избиете до крак всички врагове на картата, да унищожите реактора на кораб или миньорска апаратура в някоя минна станция, до крадене на данни, освобождаване на пленник или защитаване на даден обект (криогенна капсула или реактор) за определено време, като картите за мисиите биват генерирани отделно за всяка мисия, подобно на Diablo 3. На по-късен етап Lotus може да добави друга цел към мисията от гореспоменатите.

warframe4

Освен тези стандартни мисии, има и два други типа: Мисии тип „Тревога“, които възникват на случаен принцип някъде из Слънчевата система и дават повече кредити и, ако сте късметлии, редки предмети, и такива тип „Покушение“, познати ни като Boss-ове. Наградите в зависимост от типа мисия могат да варират между кредити (основната парична единица в играта), модове, планове за предмети или какво?

Основната прогресия в играта и RPG-елементът се крият в трупането на опит. Опит трупат както рамата която ползвате, така и оръжията, с които се биете, в съответствие с това колко ги ползвате. Така например, ако ползвате повече Сканата (основната сабя), ще трупате повече опит с нея, отколкото с пистолета или автомата. След като вдигнете ранг на дадено оръжие или рама (максимум от 30), оръжието ще получи 1 точка енергиен капацитет за модове за всеки вдигнат ранк, които, с изключение на 4 за всеки клас, представляват пасивни подобрения към даденото оръжие или рама. Всеки мод има енергийна цена, ниво, полярност (намаля или повишава цената на мода с 50%, в зависимост от това в какъв слот е сложен) и ниво (което повишава както бонуса, така и цената на мода). Модовете и ресурсите се добиват като дроп от враговете във всички мисии. Всяка рама има 4 умения, които са под формата на модове на рамата и придават основните игрови разлики между различните класове. Така например рамата Rhino става недосегаема за кратък период от време, Nix може да накара всички врагове в една стая да се сбият и да ви игнорират напълно, докато не остане последният, или Ember, която може да изпепели почти всичко за отрицателно време. Пасивните умения на оръжията подобряват или добавят свойства към тях като проницаемост на броня, увеличаване на скоростта на презареждане и т.н. Тези са основният начин за развиване на героя ви, докато не събере достатъчно модове, за да подобрите наличните ви в момента (което става на система на сливане на модове), подобряване на оръжие или рама чрез катализатор/реактор (което фактически променя количеството мод точки за ранк от 1 на 2) или купуване на ново оръжие, рама или малки хвърчащи роботчета. Сдобиването с нови оръжия и рами става чрез намиране на чертежи от босове или мисии тип „Тревога“ с допълнителна награда, които след това, с необходимите ресурси, кредити и време, превръщате в предмети.

warframepublic0003

Микро трансакции:

Както всяка f2p игра, и тази има своите микро-трансакции, но специално в тази те са изключително либерални. Паричната единица, с която се извършват, се нарича платина, като минимумът от 75 платина е 3,99 € (грубо 8 лв.), а при регистрацията на нов акаунт ви дават 50 безплатно. С платина можете да купите готовите оръжия и рами, може да увеличите слотовете си в т.н. Arsenal за рами (20 плат.) или оръжия (12 плат. за 2 слота), купуване на готов реактор/катализатор, допълнителни цветове за оцветяване на брони и оръжия, алтернативни шапки, скинове и т.н. Важното да се отбележи е, че с почти всичко в тази игра може да се сдобиете, без да платите и стотинка. Изключение правят само слотовете и 1 скин, всичко останало можете да фермите на воля.

Впечатления и критика:

Като инсталирах играта за първи път, честно казано, не знаех какво да очаквам: бях гледал преди време някакво ревю в Youtube за нея, което смътно помнех, а приятел ми предложи да я видим. След около 2-3 часа игра обаче захвърлих дребния скептицизъм и почнах да се наслаждавам. Играта вървеше плавно, нямаше особено големи насичания (предвид че съм с 5-годишен компютър), съвместната игра с приятеля ми тръгна без особени проблеми и изглеждаше сравнително добре. Усещането от оръжията беше автентично – добър откат, добра физика на близкия бой. Самите мисии в начало не бяха нещо особено и бяха приятни. На 4-тата мисия се срещнахме за първи път с Infested, което вече промени представата ни за играта като цяло. Много врагове бият през щитове и броня, изсмукват щитовете и енергията и ви оставят без енергия, за да ползвате умения, и нанасят много стънове. Работата стана дебела.

warframe3

Прогресията в играта е добра дотолкова че, играчът може да си създаде предизвикателство като играе сам или в екип до четирима. Макар че не всички boss-ове са завършени напълно, тези като „Чакалът“ са интересни и наистина могат да поизпотят група от нови играчи. Наградите, които се получават от boss-ове, са ресурси и по-рядко планове. Количеството време и ресурси вложени в създаването на новите оръжия от плановете не е нито твърде много, нито твърде малко, а задоволството, когато предметът е готов, е голямо, особено ако това е нова рама, за която при напълно налични ресурси и без платина са ви нужни близо 4 дена да сглобите.

Критиките към играта са основно технически. Когато играете мисия с 4 човека например, имате host, като ако той има лоша връзка, създава латентност за всички останали. Латентността може да е толкова голяма, че да изпълните цялата мисия, без да може да ви удари реално враг, въпреки че анимациите ви атакуват. Ако host-ът излезе от играта или връзката с него се разпадне (което все пак се случва рядко), играта мигрира към някой от останалите играчи, което понякога може да рестартира цялата мисия или дори boss.

Балансът на рамите е другият голям проблем в момента. Рамата Trinity например може сама да се справи с почти всеки boss в играта. Рами като Ashe, Volt, Ember на моменти са изключително слаби поради дизайна на техните умения. Nix и Trinity в парти просто отнемат абсолютно всякаква тръпка от мисията.

Warframes_-_Suit_01

От друга страна обаче играта се обновява почти ежеседмично. Ако има някакъв проблем с неа, за който няма решение във форумите, той бива отстранен изключително бързо от разработчиците. Рекордът на разработчиците за отстраняване на нов проблем е 3 часа от поста във форум. Самите разработчици четат и се интересуват за мнението и идеите на играчите.

Макар че все още играта е далеч от завършване, този нешлифован камък има потенциал да стане голям хит във f2p средите. С нова икономическа и кланова система, която би трябвало да заработи от update 8 и да насърчава играенето в малки групи, подобрение на един от boss-овете в следващите update-ти, нови рами, PvP-система, Warframe е изключително любопитно заглавие, което си заслужава да се опита, ако не сега, то със сигурност, когато излезе.

Автор: Пресиян Атанасов.

 

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Анна-Мария ПоповаЕдна културна нощна програма в Морската столица15.05.2019

Още от Под Моста

Анна-Мария ПоповаЗа по-добри градски пространства – интервю със създателите на ПОдЛЕЗНОLIFE