Bioshock Infinite или защо игрите са изкуство

02.06.2013

bioshock-infinite_cover

Трудно е да се говори за явление от типа на Биошок. Гениално изпипаната история и уникалната и завладяваща атмосфера определено отличават заглавието от другите продукти на пазара. Етикетът шутър от първо лице като че ли не е подходящ. С повдигането на зрели теми и вниманието към преживяванията на главния герой, играта по-скоро може да се нарече интерактивно философско есе.

Действието се развива през 1912 г. в измисления град Колумбия – гордостта на технологичното изложение в Чикаго през 1908 г. Играта е пропита с теми, популярни в Щатите в края на 19-ти и началото на 20-ти век. Американската изключителност, мотивът Американа, Християнската религия, расизмът и расовата сегрегация, работническите бунтове, технологичния прогрес по отношение на биоексперименти – с всичко това ще се сблъскате, докато изследвате света на Биошок. Но това не би трябвало да учудва феновете на Кен Ливайн и Irrational Games. Тези пичове открай време се стремят да се разграничат от широкомащабните игри с огромен бюджет, още от създаването на Looking Glass Studios. Именно това прави тази игра специална – тя се отличава. В центъра на удоволствието не е насилието, а сблъскването с един различен свят, чиито устои са изградени върху други идеали – различни от тези на главния герой и, вероятно, за самия играч.

В Bioshock Infinite ще поемете управлението на Букър де Уит – бодигард, работил за агенцията Пинкъртън, занимавала се с охраняването на президента на Съединените Щати. Преследван от проблеми от миналото, главният герой се пропива и задлъжнява, а за да се отърве от лихварите е принуден да отиде до летящия град, от който трябва да придвижи едно момиче до Ню Йорк. И тук вече си проличава старанието на Irrational Games.

bio_2

Елизабет е вдъхновена от AI спътници като Аликс Ванс от Half-Life 2. Девойката е коронното постижение на модерните игрови разработчици, без преувеличение. Каквото погледнете, тя ще си взаимодейства с него. Написана е така, че винаги да наблюдава или влияе по някакъв начин на околната си среда. Неусетно бариерата на съмнения пада и вие ще забравите, че Елизабет е няколко реда код – благодарение както на феноменалния сценарий, така и на малките неща. Помирисване на цвете, вглеждане в картина, коментар по отношение на музиката или обстановката в даден момент – всичко това превръща Елизабет в истински човек със своята история, преплетена с тази на Букър.

В графично отношение играта е зашеметяваща. Въпреки че нейната красота не се дължи на реализма, има видима крачка напред от времето на оригиналния Bioshock, който излезе през далечната 2007-ма. Това е възможно благодарение на модифицирана версия на Unreal Engine 3. В играта ще се насладите на огромни открити пространства, многобройни врагове и ефекти от мащаба на Холивудски екшън. Добре сте дошли в 21-ви век с Ambient Occlusion, Post Processing, Motion Blur, multithreading и други съвременни възможности на многоядрените процесори и днешните видео карти. Графиката е силно стилизирана. Невероятен е контрастът с тъмните тесни коридори в подводния Рапчър и наситеното синьо небе, зелена трева и пищните залези на носещия се над земята Колумбия. Играта изглежда прилично на Плейстейшън 3, но собствениците на мощни компютри ще могат да се насладят на заглавието в цялото му величие. Всичката тази красота обаче не прави сама по себе си стойностна игра, на което за съжаление ни научи Crysis 3.

bio_1

И тук идва моментът на музиката. Повечето игри разчитат на грамотно съставен саундтрак. Infinite обаче не се задоволява само с това.  Кавърите, алтернативните аранжименти и импровизациите, които ще чуете,  са истинска наслада за ухото. Всичко се връзва невероятно добре с обстановката и подчертава емоциите на ситуацията. Самите песни са приятни за слушане и извън играта, а в някои случаи дори повече от оригиналите. Малко игри отделят подобно внимание на аудио оформлението си (Spec Ops: The Line). Актьорите Трой Бейкър и Кортни Дрейпър, които озвучават Букър и Елизабет, се справят блестящо, макар че ролята на Бейкър на моменти граничи с минималистичното. Другите епизодични герои, като Комсток, Дейзи Фицрой и Джеремая Финк, също изпълняват задачите си убедително. За съжаление, Дрейпър приключва кариерата си като актриса с Infinite, за да изучава право.

bio_3

В ядрото си Bioshock Infinite е FPS (First Person Shooter). Букър може да носи две оръжия, а като бивш правителствен агент,  може да борави с пистолети, пушки, карабини, примитивни автомати, тежки картечници и каквото друго има под ръка. Подобно на първия Bioshock, има специални способности – Vigors, с които може да зашеметява, запалва или изблъсква враговете си. Те изискват соли за употребата си. Този модел работи от времето на ранните ролеви игри(Ultimа поредицата), но от скоро се използва и в шутъри, с известен успех. Букър може да облича и специална екипировка, която му дава пасивни умения или увеличава дадени показатели.

bio_4

Елизабет се отличава от стандартните AI спътници с това, че е полезна. По време на сблъсъците остава на заден план и играчът не е принуден да я пази. В напрегнати ситуации тя хвърля аптечки, куршуми и изобщо каквито полезни неща намери, а в тихите моменти подхвърля пари, с които се купуват подобрени умения или провизии. Също така отключва заключени врати и следва играча безрезервно, където и да отиде, без да и се налага да й се напомня. Гарантирам ви, че след всичко това неизбежно ще се привържете към Елизабет.

В тандем ще унищожавате малки армии от различни врагове, всеки със своите особености – както по земя, така и в небето. Внасянето на т. нар. вертикални битки значително раздвижват играта, когато наземните стълкновения омръзнат. С помощта на специална кука Букър се спуска по релси във въздуха, на които се развиват високи скорости, което позволява да се направят изненадващи атаки. Често ще ви се налага постоянно да сте в движение, за да избегнете преждевременна смърт.

bio_5

Bioshock Infinite не е игра в традиционния смисъл на думата. Тя е преживяване. От момента, в който стъпите на кейчето на фара, до самия край. А какъв край само. Невиждан досега сценарий в историята на компютърните игри. Понякога стига само пътуването до края, за да е удовлетворен човек. Тук дори и завършекът на пътя ще ви накара да се замислите какво знаете за света и за себе си всъщност. Това е лична история, която неусетно се превръща и във ваша. И няма да я забравите скоро.

Оценка: 10/10

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Под МостаРазговор с португалския илюстратор Луиш Переш за чудните рисувани цветове01.08.2018

Още от Под Моста

Под МостаНад 200 деца в 7 града получиха безплатен урок по музика по време на „Rockschool на колела"Образование