Музика

Марк Гайгер и планът му за спасение на малките клубове

16.11.2020

Нека да си го кажем – от март насам ситуацията за малките музикални клубове е ужасна. Сметките изобщо не излизат, много от тях работят на загуба. Феновете са далеч от своите любими места или са в много ограничен брой. Артистите са отменили всички турнета. И това е в цял свят. Пандемията донесе опустошителен удар върху един от най-ключовите слоеве на музикалната екосистема – там, където изгряват бъдещите носители на Грами или ъндърграунд герои.

Един човек обаче смята, че може да спаси положенито в дългосрочен план. Неговото име е Марк Гайгер, вече бившият глобален лидер на гигантската компания за музикални таланти WME. Той е една от най-харизматичните фигури в съвременната музикална индустрия, винаги мислещ три хода напред, ранен поддръжник на интернет ефекта върху музиката и един от хората, помогнали за създаването на култовия фестивал Lollapalooza.

Гайгер споделя, че едно от любимите му неща е да отиде в клуб, да си изкара хубаво и да слуша страхотна група. Затова решава да се мобилизира, да събере пари и да спаси клубовете, които са най-засегнати в момента. Така създава и своята компания SaveLive.

Неговият план за SaveLive е да инвестира в десетки клубове в цялата страна, купувайки поне 51 процента от собствения капитал на тези фирми и да им помогне да се разширят в регионални сили, след като концертите се върнат с пълна пара. Което той не очаква до 2022 г., ако не и по-късно. SaveLive е с осигурен 75 милиона долара стартов капитал от първоначалния инвестиционен рунд, а Гайгер и вече води преговори с редица клубове.

Идеята му е да създаде мрежов ефект. На мен лично ми звучи като една голяма верига клубове, макар и запазващи най-ценното си – техния независими бранд и характер.

Клубовете са от особена важност за музикалната индустрия. Те не са просто място, на което се забавляваш и пиеш 2-3 бири. Те са мястото, на което откриваш нови банди, слушаш любимите си изпълнители и в много случаи – се случват неща, които няма как да видиш на голямото турне. Имат своя неописуем чар, романтика и характер. Но в последните месеци страдат изключително много. Просто е трудно да влезеш в „мазето“, в което си свикнал да ходиш, имайки предвид в каква ситуация живеем. Дори и да отидеш, от някой е решил да пропусне или има капацитетни мерки, което прави атмосферата тотално различна и по-коктейлна (нещо, което тотално не отива на повечето клубове за музика на живо).

През октомври „National Independent Venue Association“ в САЩ успя да набере 2 млн. долара дарения, организирайки онлайн фестивал, заедно с Youtube, в който се включиха Foo Fighters, Дейв Матюс, Британи Хауърд и др., свирейки от любимите си места. Малко по-късно „Live Music Society“ (новосъздадено НПО в САЩ) заяви, че ще раздаде над 2 млн. долара в следващите 2 години на клубове с капацитет до 250 души публика.

Снимка: Paul Leese/Flickr

Гайгер напуска WME след 17 години, в които се е доказал като един от визионерите в музиката. Сега е изправен пред нов тип предизвикателство – да направи SaveLive успешен проект. А за тази цел трябва да убеди критична маса собственици на клубове да подпишат договори, в които продават 51% от своята собственост. Това в други обстоятелства би било много трудна задача, дори звучи налудничаво и невъзможно. Но обстоятелствата са такива, че за не малко клубове това вече е единственият спасителен пояс. Има нещо малко плашещо във всичко това, защото в моята глава се появяват въпроси като „Колко независими ще останат тези клубове?“, „Не е ли извиване на пръсти това?“, „Може ли да провокира монополна/олигополна среда при клубовете, дори в пазар като американския?“. Но е факт – подобен тип проект ще спаси някои клубове, а всичко, което се питам аз е в сферата на спекулацията.

До голяма степен уязвимостта на независимите клубове се корени именно в тяхната независимост. Повечето работят на тънки маржове и имат ограничени финансови ресурси и запаси. Гайгер обяснява, че клубовете ще бъдат „партньори“ на SaveLive и като част от тази мрежа ще могат да бъдат договаряни много по-изгодни цени за продукти и услуги от различните доставчици, ще могат да се промотират по-мащабно нови събития и да се намират повече спонсори за тях. Гайгер вярва в силата на ъндърграунда. Вярва и че новите генерации имат жажда за откриване на музика и преживявания на живо.

Гайгер е един от мозъците зад популярния фестивал Lollapalooza. Започват със седем групи в line up-а, а сега можеш да видиш стотици в постера. Самият фестивал се провежда глобално, вече в 7 различни държави и до голяма степен следва еквивалентна логика за мрежов ефект, като тази, която SaveLive се опитва да постигне.

Икономиката на малките клубни сцени и прохождащи артисти има не само потенциал, но тя е необходима. Чисто културно. И някой ден, когато всичко отново се нормализира, артистите ще имат участия повече отвсякога (за да компенсират финансовите си загуби), а публиката ще е зажадняла за това чувство, в което попадаш на недодялана, но искрена в музиката си група, която те кара да си затвориш очите от удоволствие в някое влажно мазе. И нито един лайвстрийм не може да те докосне до това усещане. Не знам дали идеята на Гайгер ще се получи, дали е достатъчно етична и в кои страни е приложима, но е факт, че трябва да се гледат всички възможности за спасяване на клубовете, които обичаме.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Под МостаВъзроденият спомен за Честър Бенингтън от Grey Daze07.07.2020

Още от Под Моста

Карина НиколоваСемейство Адамс: Шантавата история на едни анти-героиКино