Музика

Марк Гайгер и планът му за спасение на малките клубове

16.11.2020

Нека да си го кажем – от март насам ситуацията за малките музикални клубове е ужасна. Сметките изобщо не излизат, много от тях работят на загуба. Феновете са далеч от своите любими места или са в много ограничен брой. Артистите са отменили всички турнета. И това е в цял свят. Пандемията донесе опустошителен удар върху един от най-ключовите слоеве на музикалната екосистема – там, където изгряват бъдещите носители на Грами или ъндърграунд герои.

Един човек обаче смята, че може да спаси положенито в дългосрочен план. Неговото име е Марк Гайгер, вече бившият глобален лидер на гигантската компания за музикални таланти WME. Той е една от най-харизматичните фигури в съвременната музикална индустрия, винаги мислещ три хода напред, ранен поддръжник на интернет ефекта върху музиката и един от хората, помогнали за създаването на култовия фестивал Lollapalooza.

Гайгер споделя, че едно от любимите му неща е да отиде в клуб, да си изкара хубаво и да слуша страхотна група. Затова решава да се мобилизира, да събере пари и да спаси клубовете, които са най-засегнати в момента. Така създава и своята компания SaveLive.

Неговият план за SaveLive е да инвестира в десетки клубове в цялата страна, купувайки поне 51 процента от собствения капитал на тези фирми и да им помогне да се разширят в регионални сили, след като концертите се върнат с пълна пара. Което той не очаква до 2022 г., ако не и по-късно. SaveLive е с осигурен 75 милиона долара стартов капитал от първоначалния инвестиционен рунд, а Гайгер и вече води преговори с редица клубове.

Идеята му е да създаде мрежов ефект. На мен лично ми звучи като една голяма верига клубове, макар и запазващи най-ценното си – техния независими бранд и характер.

Клубовете са от особена важност за музикалната индустрия. Те не са просто място, на което се забавляваш и пиеш 2-3 бири. Те са мястото, на което откриваш нови банди, слушаш любимите си изпълнители и в много случаи – се случват неща, които няма как да видиш на голямото турне. Имат своя неописуем чар, романтика и характер. Но в последните месеци страдат изключително много. Просто е трудно да влезеш в „мазето“, в което си свикнал да ходиш, имайки предвид в каква ситуация живеем. Дори и да отидеш, от някой е решил да пропусне или има капацитетни мерки, което прави атмосферата тотално различна и по-коктейлна (нещо, което тотално не отива на повечето клубове за музика на живо).

През октомври „National Independent Venue Association“ в САЩ успя да набере 2 млн. долара дарения, организирайки онлайн фестивал, заедно с Youtube, в който се включиха Foo Fighters, Дейв Матюс, Британи Хауърд и др., свирейки от любимите си места. Малко по-късно „Live Music Society“ (новосъздадено НПО в САЩ) заяви, че ще раздаде над 2 млн. долара в следващите 2 години на клубове с капацитет до 250 души публика.

Снимка: Paul Leese/Flickr

Гайгер напуска WME след 17 години, в които се е доказал като един от визионерите в музиката. Сега е изправен пред нов тип предизвикателство – да направи SaveLive успешен проект. А за тази цел трябва да убеди критична маса собственици на клубове да подпишат договори, в които продават 51% от своята собственост. Това в други обстоятелства би било много трудна задача, дори звучи налудничаво и невъзможно. Но обстоятелствата са такива, че за не малко клубове това вече е единственият спасителен пояс. Има нещо малко плашещо във всичко това, защото в моята глава се появяват въпроси като „Колко независими ще останат тези клубове?“, „Не е ли извиване на пръсти това?“, „Може ли да провокира монополна/олигополна среда при клубовете, дори в пазар като американския?“. Но е факт – подобен тип проект ще спаси някои клубове, а всичко, което се питам аз е в сферата на спекулацията.

До голяма степен уязвимостта на независимите клубове се корени именно в тяхната независимост. Повечето работят на тънки маржове и имат ограничени финансови ресурси и запаси. Гайгер обяснява, че клубовете ще бъдат „партньори“ на SaveLive и като част от тази мрежа ще могат да бъдат договаряни много по-изгодни цени за продукти и услуги от различните доставчици, ще могат да се промотират по-мащабно нови събития и да се намират повече спонсори за тях. Гайгер вярва в силата на ъндърграунда. Вярва и че новите генерации имат жажда за откриване на музика и преживявания на живо.

Гайгер е един от мозъците зад популярния фестивал Lollapalooza. Започват със седем групи в line up-а, а сега можеш да видиш стотици в постера. Самият фестивал се провежда глобално, вече в 7 различни държави и до голяма степен следва еквивалентна логика за мрежов ефект, като тази, която SaveLive се опитва да постигне.

Икономиката на малките клубни сцени и прохождащи артисти има не само потенциал, но тя е необходима. Чисто културно. И някой ден, когато всичко отново се нормализира, артистите ще имат участия повече отвсякога (за да компенсират финансовите си загуби), а публиката ще е зажадняла за това чувство, в което попадаш на недодялана, но искрена в музиката си група, която те кара да си затвориш очите от удоволствие в някое влажно мазе. И нито един лайвстрийм не може да те докосне до това усещане. Не знам дали идеята на Гайгер ще се получи, дали е достатъчно етична и в кои страни е приложима, но е факт, че трябва да се гледат всички възможности за спасяване на клубовете, които обичаме.

Главна снимка: Unsplash / Andre Benz

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Под МостаЛегенди от Сиатъл - за музиката и наркотиците17.08.2020

Още от Под Моста

Сериали Зима 2021
Калоян ГуглевСериалите, които ще гледаме през тази зимаКино