Обложките на Pink Floyd – среща на сюрреализъм и психеделия (втора част)

21.07.2014

1Now there’s a look in your eyes, like black holes in the sky.
Shine on you crazy diamond.
(Shine On You Crazy Diamond – Wish You Were Here, 1975)

Виж още: Обложките на Флойд – част едно!

Ако The Wall е най-известният албум на Pink Floyd, то Wish You Were Here (1975) вероятно е един от най-добрите им. Корицата на албума, отново дело на Торгерсън, е вдъхновена от идеята, че хората прикриват истинските си чувства, за да не се изгорят. Снимката е направена в студиото на Уорнър Брос в Лос Анджелис с двама каскадьори/бизнесмени, като единият е облечен с огнеупорен, а отгоре с истински костюм и перука. При заснемането на кадъра обаче вятърът духа в грешната посока и пламъците отиват право в лицето на каскадьора и изгарят мустака му. Двамата бизнесмени сменят местата си и по-късно снимката е обърната. Задната корица на албума изобразява един безличен „Floyd продавач”, който продава душата си в пустинята (по думите на Торгерсън). Липсата на китки и глезени обозначава присъствието му като „празен костюм”. Част от албума (включително и Shine On You Crazy Diamond) е посветена на липсващия член на групата Сид Барет, който напуска през 1968 г. заради психични проблеми. Всички картини напомнят за отсъствието в една или друга форма. Горящият мъж отсъства метафорично – твърде уплашен да присъства, за да не се изгори.

2

You better stay home
And do as you’re told
Get out of the road if you want to grow old.
(Sheep – Animals, 1977)

Виж още: 10 КЪСОМЕТРАЖНИ ФИЛМА, НАМЕРИЛИ ЖИВОТ КАТО МУЗИКАЛНИ ВИДЕОКЛИПОВЕ (I ЧАСТ)

Веднага щом албумът Animals (1977) е завършен, започва работата по обложката. Hipgnosis предлагат три идеи, една от които е малко дете, което влиза в спалнята на родителите си, докато те правят секс: „съвкупляват се като животни!” Крайната идея всъщност идва от Уотърс – той избира гледката от електростанция Батерси в Лондон за обложка на Animals. Групата наема немската фабрика Ballon Fabrik (която конструира и дирижаблите на Led Zeppelin) и австралийския художник Джефри Шоу да направи 9-метровия балон, пълен с хелий и познат като прасето Алги. Алги става известен с това, че се откъсва от въжето и излита, за да достигне чак до Кент. След като успяват най-накрая да го снимат, образът му е наложен върху стара снимка на станцията. Така обложката всъщност представлява фотоколаж, а Торгерсън отново наслагва необичаен елемент върху пейзаж, създавайки илюзията за халюцинация, за видение на грамадно летящо прасе над студения и мрачен Лондон.

Storm_WetBeds_36/37 001

A soul in tension – that’s learning to fly
Condition grounded but determined to try.
(Learning To Fly – A Momentary Lapse of Reason, 1987)

Когато работи по обложката за A Momentary Lapse of Reason (1987) на Pink Floyd, Сторм е запитан защо нарежда стотици кревати (по-точно 800) по морския бряг, вместо да постави един и след това да го размножи на компютър. Той отговаря: „Защото ми позволяват да го правя”. Чрез необичайната и меланхолична картина Сторм изобразява едновременно настроението на албума, заглавието и текста. Идеята с река от болнични легла на плажа е вдъхновена от фраза от песента Yet Another Movie (The sun that burned a fiery red/ The vision of an empty bed) и символизира остатъци от отношения, които се изпаряват, оставяйки само ехо. На обложката в небето се вижда и делтапланер, който е препратка към друго тяхно парче – Learning To Fly. Правейки постоянни асоциации с други свои песни и албуми, Pink Floyd създават цяла своя вселена от образи, идеи и мотиви, която поглъща и сама се превръща в психеделичен наркотик.

Продължава на следващата страница

1|2Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon

Анна-Мария ПоповаПоследно сбогом с Мари от Roxette11.12.2019

Още от Под Моста

Момчил РусевМанагуа, Виена и Пловдив: историята на група HeptagramМузика