2 в 1: „Джак Райън” и „Аз, Франкенщайн”

05.02.2014


mon-ayyyПрез зимните месеци Холивуд неизбежно навлиза в своя сезон на наградите и по кината в цял свят се изреждат множество заглавия от най-високо качество. Проблемът, който възниква в резултат от това привидно положително явление, е жанровото еднообразие, което поставя на изпитание търпението на средностатистическия зрител.
Film Title: It's ComplicatedВижте още: Ревюто ни за „У дома през август“ с Мерил Стрийп и Джулия Робъртс

Филми по действителни случаи и исторически събития, с участието на най-изтъкнатите актьори в света, внимателно пристъпват по тънката нишка между комедия и драма, за да хвърлят във възторг експерти и академици с високоинтелектуалния си артистичен продукт и да заявят претенциите си към златни статуетки със същото безсрамие, с което летните блокбъстъри заявяват своите претенции към милионите долари на масата зрители.

Вижте още: Ревютата ни за „Американска схема“ с Крисчън Бейл и „Вълкът от Уолстрийт“ с Леонардо Ди Каприо

От толкова много истински и неистински истории, човешки драми, любовни перипетии и изтънчен хумор, на човек (най-вече на мъжа) в един момент просто му писва, сваля си „Отмъстителите” на компютъра и гали сетивата си в продължение на 140 минути с фантастичната вихрушка от експлозии, зрелища, хумор, напрежение и Скарлет Йохансон. Такава алтернатива са длъжни да предоставят и студията в киносалоните – не от някакъв възвишен творчески дълг към зрителя, а просто заради отличната възможност да направят добри пари. Е, през месец януари този път се издъниха с гръм и трясък.

michaelbaysplosionsАлтернатива на любовните драми, семейните истории и 3-часовите биографични филми (колкото и качествено да са реализирани всички те), през януари трябваше да бъдат фентъзи екшъна „Аз, Франкенщайн” с Аарън Екхарт и шпионския трилър „Джак Райън: Теория на хаоса” на Кенет Брана. Избирам да съединя коментарите ми за двата филма в един текст, защото и двете ленти страдат от едни и същи проблеми. Сред тях клишетата със сигурност оглавяват списъка.jack-ryan„Джак Райън: Теория на хаоса” беше очакван филм за мнозина поради ред причини. Режисьор на лентата е сър Кенет Брана, човек с извънредно впечатляваща драматична филмография, която, за раздразнение на псевдоекспертите и приятна изненада на масата зрители, завършва с филма “Тор: Богът на гръмотевиците” от 2011 година. Доказан специалист в режисьорската и в актьорската професия, Брана събуди любопитството и интереса на филмовата индустрия, след като стана ясно, че следващото му начинание ще е в шпионския жанр. Интересът се засили неимоверно поради факта, че става дума за адаптация на трудове на великия криминалист Том Кланси, и то с участието на най-популярния му персонаж, вече виждан на големия екран в изпълнение на Алек Болдуин, Харисън Форд и Бен Афлек. Става дума, разбира се, за Джак Райън, и рестарт на поредицата с Кенет Брана начело на проекта звучеше повече от интригуващо.
kevandchrisОчакванията на човек само могат да се покачат от първокласния актьорски състав. Ролята на младия Райън се поема от Крис Пайн, вече утвърдена звезда в Холивуд, който има доста успешен опит с рестартирания на легендарни филмови поредици – питайте феновете на „Стар Трек”. Годеницата му се играе от Кийра Найтли, класическата роля на ментор е поверена на Кевин Костнър, а под кожата на злодея влиза самият сър Кенет Брана, който далеч не е чужд на подобни превъплъщения. В трейлъра виждаме умерени дози екшън, интриги, диалози и напрегнати ситуации, характерни за шпионския жанр. И оттук започват проблемите.

Вижте още: Ревюто ни за най-големия филмов ‘guility pleasure’ за мъже – „300: Възходът на една империя“
JACK RYAN: SHADOW RECRUITФилмът през цялото време изглежда така, сякаш сър Кенет Брана е изгледал няколко класически американски екшъна от 80-те години и е решил твърдо да сътвори нещо в този строго смехотворен стереотип. Доста време е отделено, за да се наблегне на това, че героят ни е само аналитик към ЦРУ, а не полеви агент, но всичко това явно не важи в моментите, в които Райън е принуден да се бие с огромни чернокожи убийци, да спринтира по московските улици и да кара мотоциклети на висока скорост. Диалогът звучи уморено, клиширано, болезнено познато. Дори Кевин Костнър, перфектно поставен в ролята на наставника на Райън, изглежда отегчен от материала, който му е под ръка. Самият Кенет Брана играе руски терорист. В този момент всеки, който е израснал с филми от 80-те и 90-те години, вече се подсмихва под мустак и има защо. Виктор Черевин е най-стереотипния руски злодей, който можете да си представите. Това е мъж, който обича да пие водка, да сваля омъжени дами и да ликвидира терапевтите, които му бият инжекции невнимателно, само за да си ги забие той с двойна сила, настървеност и показно мъжество.
sir_ken„Джак Райън: Теория на хаоса” може да бъде обобщен по два начина. Единият е репликата на моя приятел и епизодичен автор в този сайт Константин Маринов, който заяви на излизане от киносалона: „Това е точно типа филм, който си представям да гледам някоя вечер по BTV Екшън от 22:30”. Другият е това клипче. Насладете му се.

Другото актуално заглавие по кината, което съм длъжен да изкоментирам, е „Аз, Франкенщайн”. Тук поне не съм длъжен да опиша колко високи бяха очакванията ми към лентата и колко бях разочарован от крайния резултат. Колко високи може да са очакванията ти, когато филмът се рекламира с „От създателите на Подземен свят” и изображението на чудовището на Франкенщайн (което тук се играе от Аарън Екхарт, който е доста по-красив от повечето мъже), въоръжено със заострени пръти и средновековни оръжия?! Поддържащият състав се попълва от уважавани имена в киното като Миранда Ото и Бил Най, както и от млади звезди като Ивон Страховски и Джей Кортни. За съжаление, лентата страда от абсолютно същите проблеми като „Джак Райън: Теория на хаоса”, но характерни за своя жанр.
I-FrankensteinВъзрастен британец, на когото са поверени най-добре написаните и най-сложни реплики от целия елементарен сценарий. Носи костюм, богат е и е персонаж във фентъзи филм. Ама разбира се, че това е прастар демон и главният злодей на филма! Тук ролята се играе безупречно от Бил Най, но ако беше поверена на Чарлс Данс (Лорд Тивин Ланистър от „Игра на Тронове”), филмът автоматично щеше да получи „палци нагоре” от моя милост. Красива млада лекарка, неостаряваща кралица с ангелски криле, войни с копия в ръцете и плочки на корема, и демони с червени очи допълват едноцветната палитра от стереотипни персонажи за такъв фентъзи екшън филм. Аарън Екхарт, който по принцип е фантастичен актьор, доказал се нееднократно във филми като „Благодаря за пушенето”, „Черният рицар” и „Заешка дупка” с Никол Кидман, тук се опитва да канализира духа на Клинт Истууд в ролята на чудовището – сурова гримаса, малко реплики и мъжествена аура – но материалът, с който работи, е твърде клиширан и абсурден за подобни актьорски подвизи.
ABSПовечето бойни сцени във филма маскират евтините си специални ефекти, като съчетават с пламъци ударите по телата на демоните и смъртта им. Впечатление прави единствено боят между чудовището и демонът Зуриел, който е хореографиран и изобразен по-добре в сравнение с останалите. Най-внушителният кадър със сигурност е и най-клишираният – как чудовището на Франкенщайн влиза в леговището на злодея, докато зад него горят демони, възнасят се ангели и се рушат сгради. Вместо да платите с драгоценните си пари за тази готина компютърно генерирана картина, предоставям на Вашето внимание това клипче, което изобилства с такива кадри. Дано Ви хареса. С поздрав към колегата от екипа Васил Мирчев.

Yes, Hugh Jackman owns this video.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Георги Петров'The Magnificent Seven'/„Великолепната седморка“ - spoiler-free ревю21.09.2016

Още от Под Моста

българската музика през септември
Момчил РусевКакво се случи в българската музика през септември?Музика