“Американски снайперист” уцелва десетката

Въпреки огромния си принос към седмото изкуство като актьор и разнообразните си легендарни роли, с течение на времето Клинт Истууд успя да се утвърди като още по-голямо име в режисьорската професия. „Непростимо“ и „Момиче за милиони“ изпъкват във филмографията му с това, че са спечелили награди „Оскар“ и за най-добър филм, и за най-добра режисура, но далеч не изчерпват кинематографичното му наследство. Като режисьор Истууд е доказал рядката си способност да въплъщава и предава човешката драма в елегантни сцени с въздействащ и реалистичен диалог. Новият му проект „Американски снайперист“, който също получи номинация за най-добър филм на наградите „Оскар“ тази година, е поредното доказателство за това.
AMERICAN SNIPERЛентата е адаптация на автобиографията на Крис Кайл – най-смъртоносният снайперист в историята на американската армия. В ролята на Кайл се превъплъщава Брадли Купър и получените резултати определено са качествени. Купър беше отличен с много номинации за награди, включително и за „Оскар“ за главна мъжка роля, и с много похвали от критиците за представянето си – на пръв поглед семпло и сдържано, но всъщност изключително проникновено и дълбоко човешко.
Ако оставим настрана 250-те отчетени убийства като снайперист в армията, Крис Кайл е бил съвсем обикновен американец от Тексас с амбиции да печели състезания по родео и да живее живота на модерен каубой. Ситуацията в Близкия Изток обаче го тласва да се запише във военната дивизия на тюлените и да се превърне в „Легендата“, както го наричат братята му по оръжие и в реалността, и във филма.
american-sniper-podmostaПървото пътуване на Кайл до Ирак става факт веднага след сватбата му. Семейната драма в живота на снайпериста е отразена от режисьора Истууд точно както актьорът в главната роля Купър илюстрира вътрешните противоречия в личността му – елементарно, въздържано и ясно. Именно този елегантен и изпитан подход увеличава драматичната тежест до много по-големи пропорции и доближава сюжета до обикновения човек много повече от дълги диалози с много сълзи, много крясъци и много сърцераздирателни признания. За такъв филм, гледайте нещо с Мерил Стрийп и Джулия Робъртс. „Американски снайперист“ запазва едно по-високо равнище.

Вижте още: Ревюто ни за “У дома през август” с Мерил Стрийп и Джулия Робъртс

На бойното поле драмата не затихва и напрежението не спада, а напротив – увеличава се. Постоянни етични конфликти оставят перманентен психологически белег на главния герой. Поставен в ситуации, в които е принуден да ликвидира деца, да гледа как негови приятели умират и да поставя семейния си дълг на второ място, той се намира под постоянен натиск. Играта на Брадли Купър в главната роля и режисурата на Клинт Истууд успяват да трансферират този натиск и върху зрителя с максимален ефект. Баталните сцени са инсценирани със стопроцентов реализъм в звуково и визуално отношение.

В единствената отличаваща се поддържаща роля Сиена Милър също оправдава гласуваното й доверие като съпругата на Крис Кайл. Сцените с нейно участие са доста натоварени с драматичен заряд, но актрисата се справя добре с поставената й отговорност. Телефонните разговори на героинята й с нейния съпруг увеличават напрежението рязко и силно като тежък удар в корема. Тук също помага талантът и опитът на Истууд, който не инсценира тези разговори с излишен изкуствен патос, а се придържа единствено към суровата им човешка стойност.
american-sniper-sienna-miller-podmosta„Американски снайперист“ спечели само един „Оскар“ от вече отминалите награди тази година, но сам акумулира повече приходи от всички останали номинирани ленти в категорията за най-добър филм, взети заедно. Актуалната му стойност, чудесната режисура, силната актьорска игра и безвременната тематика го правят Ваш задължителен избор за драма на кино. Ако ли пък искате нещо по-леко и забавно, насреща Ви е “Kingsman: Секретните служби“.

Вижте още: Ревюто ни за “Kingsman: Секретните служби” с Колин Фърт, Самюел Джаксън и сър Майкъл Кейн

Георги Петров
е на 25 и е завършил бакалавърска степен по специалност “журналистика” в СУ „Свети Климент Охридски”. Работил е като международен и културен редактор за новините на БНТ “По света и у нас”, водил е рубрика на филмова тематика по Box TV и в момента работи като водещ на рубриката „Кино Аларма” в БНР „Христо Ботев”.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to