Кино

„Стъкления“ – в търсене на скритата сила

18.01.2019
Заедно в час

Психологически трилър, екшън, фантастика – всичко това откриваме в „Стъкления“ (“Glass“), новият филм на американския режисьор, сценарист и продуцент М. Найт Шаямалан. Дългоочакваното продължение на „Неуязвимият“ („Unbreakable”, 2000) и „На парчета“ (“Split”, 2016) не може да се впише в никой типичен жанр, но е изпълнено с дълбок психологизъм, отлична актьорска игра, здравословна доза неочаквани обрати, а не липсват и препратките към поп културата и комиксите. Историята задържа вниманието от първата до последната минута със своята многопластовост и сюжетни връзки.

Филмът събира на екран Брус Уилис („Шесто чувство“, „Неуязвимият“), Самюъл Л. Джаксън („Неуязвимият“, „Отмъстителите“) и Джеймс Макавой („На парчета“, „Неуловим“). Героите на предишните два филма – Кевин Кръмб (Макавой), Дейвид Дън (Уилис) и Илайджа Прайс (Джаксън), се оказват затворени заедно, за да бъдат лекувани от техните мании на свръхчовеци. Съвпадение, игра на съдбата или сложен план стоят зад тази неочаквана среща? Супергерои и злодеи се събират, за да открият себе си и да докажат, че не всяко действие подлежи на рационално обяснение. Всеки може да постигне повече, а истинските сили идват от дълбините на човека и неговата воля за живот.

За разлика от предишните два филма от поредицата, „Стъкления” няма за цел да бъде типичният напрегнат трилър, но все пак предлага повече сюжетни обрати. Лентата грабва с погледа си към човешките чувства и душевни състояния. Не „какво”, а „защо” е важният въпрос в произведението на Шаямалан. Не действието, а мотивите излизат на преден план.

Съвременното масово кино все повече налага своите стереотипни образи. Към тях препращат и „железният” Дейвид, „звярът” Кевин и „мозъкът” Илайджа. Но това не е история за борбата между доброто и злото, не е „Отмъстителите”, нито „Лигата на справедливостта”. В „Стъкления” супергероят, анархистът и злият гений се срещат, за да покажат, че не могат да съществуват едни без други.

Не само сценарият, но и отличната режисьорска работа проличава с фокуса си върху лицата и израженията на персонажите. Думите остават на заден план, за да се разкрият вътрешните страхове и дилеми. Познатите от „Неуязвимият” и „На парчета” герои са разгърнати и в много отношения надрастват себе си в края на трилогията.

Въпреки тежките житейски истории обаче „Стъкления” не изпада в крайности и излишни жестокости. Премерена и с ясна крайна цел, сюжетната линия достига своята развръзка, но все пак има с какво да изненада зрителите дори в последните секунди от филма. На много въпроси е отговорено, но нови са повдигнати.

Имат ли право хората да открият вътрешната си сила или някой ги спира целенасочено? Съществува ли нещо повече от вечната битка между добро и зло в тях и около тях? Способен ли е всеки да надигне глава и да покаже истинското си лице пред света? Играта никога не свършва, във „войната на героите“ всичко е позволено, а скритите сили винаги чакат точния момент, за да излязат на сцената.


„Стъкления“ е в кината от 18.01.2019 (петък)

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Вяра ЖелязковаСергей Безруков – чудото на руското кино и театър30.08.2017

Още от Под Моста

Карина НиколоваХишам Матар – анатомията на две хубави книгиЛитература