“Х-Мен: Апокалипсис” – spoiler-free ревю

Текстът използа единствено елементи от сюжета, издадени в рекламните снимкови и видеоматериали за филма.

Като изключим ‘X-Men: The Last Stand’ на Брет Ратнър от 2006 година, на практика всички филми от поредицата „Х-Мен“ (двата солови филма за Върколака и тазгодишната лента за Дедпуул причислявам отделно от нея) са били посрещани с почти универсално положителни отзиви от критиката заради своята актуална тематика, пълнокръвни персонажи и фантастичен екшън. Наред с това лентите винаги са регистрирали солидни финансови постъпления от верните си фенове, с което са удължили и живота на поредицата до почти две десетилетия. Нормално е поредното попълнение към сериите за мутантите, изиграни на екран от суперзвезди като Дженифър Лоурънс и Майкъл Фасбендър, да генерира огромен интерес, но в каква форма сварва „Х-Мен: Апокалипсис“ своите звезди и своите сценаристи?
x-men-apocalypse-featured-image-poster-PodMostaОтговорът е някъде по средата. Във филма изпъкват вечните качества, присъщи на поредицата, към която се числи, и комиксите, на които се базира откъм сюжет. Личните драми, търсенето на верния път и турбулентните взаимоотношения между отритнатите от обществото мутанти са изведени на големия екран по традиционно впечатляващ начин от сценарния и актьорския състав. Проблемът е в мястото на „Х-Мен: Апокалипсис“ като шести филм от поредицата и последен от трилогията, посветена на приключенията на по-младите Професор Екс, Магнито, Мистик и Бийст. На този етап образите на митичните супергерои са добре познати на зрителя и заради качественото си и цялостно изобразяване в предишните попълнения към сериите представляват предпоставка за още един добър филм. Това, от което имат нужда, е също толкова силен контрапункт – това, което е Жокерът за Батман в „Черния рицар“, след като образът на Качулатия кръстоносец е обрисуван във всичките му мрачни нюанси в „Батман в началото“. Казано накратко, „Х-Мен: Апокалипсис“ има нужда от готин злодей. А не получава такъв.

Основният злосторник в сюжетното действие е дал и подзаглавието на филма. Апокалипсис или Ен Саба Нур, изигран от напълно неузнаваемия Оскар Айзък, е първият мутант в историята на човечеството, преживял десетки реинкарнации през годините и събрал свръхспособностите на също толкова други мутанти в себе си. В откриващата сцена от филма виждаме как той е поставен във форсирано състояние на хибернация в Древен Египет и ни става пределно ясно, че ще се пробуди доста по-близо до наши дни и ще създаде много проблеми на нашите герои.
x-men-apocalypse-en-sabah-nur-PodMostaИ точно това се и случва. След като „Х-Мен: Първа вълна“ и „Х-Мен: Дни на Отминалото Бъдеще“ ни пренесоха респективно в 60-те и 70-те години на изминалия век, действието на „Апокалипсис“ се развива през първата половина на 80-те. Времето продължава закономерния си ход напред към момента, в който Професор Екс, Магнито и Мистик ще се превърнат съответно от Джеймс МакАвой, Майкъл Фасбендър и Дженифър Лоурънс в сър Патрик Стюарт, сър Йън МакКелън и Ребека Ромейн, но не и преди да се сблъскат с най-зле обяснения и най-смехотворно помпозен злодей в историята на поредицата.
en-sabah-nur-oscar-isaac-in-x-men-apocalypse-PodMostaЕн Саба Нур трансферира съзнанието наред със спомените си от тяло в тяло, за да получава способностите на всеки следващ мутант, в който реши да се превърне, и това го прави неудържимо силен. Къде обаче остават личностните черти и спомените на приемниците, какво влияние оказват на реинкарнирания Ен Саба Нур, защо той има по-лош божествен комплекс и по-голямо самочувствие от самия Кание Уест, откъде точно и конкретно идва ненавистта му към човечеството, над което уж се стреми да властва – всички тези въпроси остават без отговор, а злодеят в „Х-Мен: Апокалипсис“ си остава без адекватно разяснена мотивация за невероятните щети, които впоследствие нанася и с които усърдно конкурира Супермен и Зод от „Човек от стомана“.
x-men-apocalypse-en-sabah-nur-hot-psylocke-storm-PodMostaНа негова страна застават четирима мутанти, селектирани от самия него. Два от тях са оставени без почти никакви обяснения за произхода си и за собствените си мотиви да се присъединят към самовлюбен мегаломан с апокалиптични кроежи. Става дума за Псайлок и Ейнджъл, всеки от които има по една изкупителна черта. Псайлок е изиграна от ослепителната Оливия Муун в латексов костюм в лилав цвят, който подчертава изключителните й физически достойнства до степен, в която всеки зрител от мъжки пол е благодарен за всяка минута, прекарана от нея на големия екран. Ейнджъл пък получава крила от неразрушим адамантий от Ен Саба Нур на фона на песента ‘The Four Horsemen’ на Metallica и това е предостатъчно оправдание за неговото съществуване за автора на текущия текст и заклет фен на групата. Но сексистките и музикални шеги настрана, двамата нямат никакво място в поредица, хвалена години наред от критици и фенове за своите пълнокръвни и интересни образи.
x-men-apocalypse-hot-psylockePodMostaОроро Мънро, около 20 години преди да носи псевдонима Сторм и да изглежда като Холи Бери, получава бегла, но все пак задоволителна интродукция на екрана. Тя е сирак от Мароко в постоянна борба с бедността и глада и поне нейните причини да застане зад обещаващ и могъщ лидер като Ен Саба Нур са лесно обясними. Четвъртият конник на Апокалипсиса получава най-добра и пълна мотивировка за действията си и това надали изненадва някого. Все пак става дума за Магнито, изигран за трети път от Майкъл Фасбендър.
x-men-apocalypse-fassbender-magnetoДействието ни среща с легендарния персонаж в идилична обстановка в полско предградие. Ерик Леншър е приел фалшиво име, работи в завод и живее с любимата си жена и безценната си малка дъщеря. Предопределената му трагична съдба нанася поредния си удар и в най-тежките мелодраматични сцени от филма Фасбендър в ролята на Магнито плаче, крещи и отправя отчаяни въпроси без отговор към Господ за своето място в света и своята същност. Именно в такова състояние го заварва Ен Саба Нур и това лесно му позволява да го привлече на своя страна.

От противоположната страна на бойното поле застават професор Чарлс Ексейвиър, изигран от Джеймс МакАвой, и неговите възпитаници, подкрепяни от антигероинята Мистик. Видоизменящата се дама в естествен син цвят е превърната в поредната феминистка икона за изпълнение от носителката на „Оскар“ Дженифър Лоурънс и нейната трансформация в почитана от всички мутанти супергероиня е леко форсирана. За сметка на това МакАвой в ролята на Професор Екс, също както в предходните два филма от поредицата, отново е сред най-отявлените положителни черти на лентата. След дългите си идеологически, етични и личностни колебания в „Първа вълна“ и „Дни на Отминалото Бъдеще“, в „Апокалипсис“ професорът е завършена константа като персонаж и застава зад своите ценности и позиции с цялата си значителна сила и морален авторитет. Същото важи и за доктор Ханк МакКой или Бийст, изигран също за трети път от Никълъс Хоулт. Вторите си появи в поредицата правят Лукас Тил в ролята на Алекс Съмърс и Еван Питърс под кожата на свръхбързия и също толкова забавен Куиксилвър, който отново извършва неописуема спасителна акция, която би отнела над 7 минути на цял екип, в рамките на около секунда.
x-men-apocalypse-quicksilver-evan-peters-PodMostaНовите лица от добрата страна на мутантите принадлежат на Тай Шеридън, Софи Търнър (да, точно Санса Старк от „Игра на тронове“) и Коди Смит-МакФий съответно в ролите на класическите герои Скот Съмърс/Циклоп, Джийн Грей/Феникс и Курт Вагнер/Нощна сянка. И тримата млади актьори се справят отлично със задачата да изиграят персонажи с такова богато комиксово минало на млади години, а и сценарият им предоставя достатъчно силни моменти, за които да се хванат, да изпъкнат и да засвидетелстват характерните качества на своите герои като човешки личности. Вероятно от тримата най-добро представяне се изисква от Софи Търнър, за която зрителите имат най-ясно изградена представа от другата й спомената известна роля и която всъщност играе персонаж, вече илюстриран в дълбочина с представянията на Фамке Янсен в по-ранните три филма от поредицата. Младата британска актриса се справя похвално добре с тежката задача и няколко намигвания в сценария оставят феновете гладни за по-нататъшни филмови приключения с участието на нейния фантастичен персонаж.
x-men-apocalypse-young-mutants-sansa-sophie-turner-jean-grey-PodMostaА, да, както обеща последният трейлър за филма, в един момент тримата младежи получават и малко помощ. От ръмжащо и крещящо създание със смъртоносни адамантиеви нокти на кокалчетата на ръцете си, което в лицето си поразително прилича на най-сексапилния мъж на планетата за 2009 година с бакенбарди. И което няма нито една реплика в едничката сцена, в която се появява, но уверявам ви, пак ще го запомните с кеф.

С така построените фигури шахматната дъска „Х-Мен: Апокалипсис“ е наредена и двете противостоящи страни се сблъскват в страхотна битка. Бойната хореография и специалните ефекти са на обичайното за режисьора Браян Сингър високо ниво. Крещящата липса на мотивация у трима от петимата злодеи обаче лишава бомбастичния конфликт от елементарна човешка база и снижава драматичния ефект от филма до далеч по-ниско ниво от двата му предшественика. А поредните страхотни превъплъщения на Джеймс МакАвой и Майкъл Фасбендър в ролите на Професор Екс и Магнито ни карат да искаме само едно нещо – още един филм с тяхно участие, който най-после да ги противопостави в решителен конфликт на идеологическа основа, а не да ги превръща в неспокойни съюзници срещу обща заплаха. Двамата актьори и милионите фенове просто заслужават един такъв качествен и комплексен завършек, а не прост Апокалипсис.

“Х-Мен: Апокалипсис” излиза по кината в България на 20 май 2016 година. Разпространява “Александра Филмс”.

Георги Петров
е на 25 и е завършил бакалавърска степен по специалност “журналистика” в СУ „Свети Климент Охридски”. Работил е като международен и културен редактор за новините на БНТ “По света и у нас”, водил е рубрика на филмова тематика по Box TV и в момента работи като водещ на рубриката „Кино Аларма” в БНР „Христо Ботев”.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to