Гола ли е грандиозната амбиция на Кристофър Нолан в „Интерстелар“?

06.11.2014

interstellar1

Никак не е лесно човек да е в обувките на Кристофър Нолан. „Интерстелар“ е осмият пълнометражен филм на британския режисьор, израснал в Чикаго. Всичките седем ленти, които е заснел дотук, са получили широко критическо одобрение по един или друг параграф. Предходният му поход в територията на научната фантастика – „Генезис“ – отбеляза четири номинации за „Оскар“ и регистрира над 800 милиона долара печалби. Непрекъснатият успех на Нолан му дава пълна артистична свобода, но прави очакванията за всеки негов следващ проект просто убийствени. Такива са те и спрямо „Интерстелар“. Дали Нолан ги оправдава?

Трудно е да се даде категоричен отговор и причината е една – „Интерстелар“ е най-амбициозният филм за тази година, а може би и от повече време насам. Мащабите на неговата визия са смайващи във всяко едно значение на думата. Буквално, тъй като филмът изобилства със зашеметяващи кадри, в които са вложени и добре похарчени десетки милиони долари, и по-генерално, защото сюжетът на лентата изследва трансгенерационна драма, пътуване във времето, космически експедиции, чужди светове и галактики, червееви дупки, черни дупки и какво ли още не. Как другояче би могъл да се нарече такъв филм? Главозамайващ. Широкомащабен. Свръхамбициозен.
interstellar3Но не и най-добрият, който сме виждали от Кристофър Нолан. Ето това е проблемът, с който започнах текста малко по-горе. „Интерстелар“ е сюблимно произведение на седмото изкуство. Замислено и заснето с вложена мисъл във всеки кадър и с огромен респект към всички именити предшественици в неговия жанр. Филмът се гради върху основата, поставена от безвременни класики в жанра като „Соларис“ на Тарковски, „Контакт“ на Земекис (също с Матю МакКонъхи в главна роля), „Метрополис“ на Фриц Ланг, „Блейд Рънър“ на сър Ридли Скот, и най-вече „2001: Космическа одисея“ на великия Стенли Кубрик. Тематиката на лентата е всеобхватна, а визуалният стил е безпогрешен. Но Кристофър Нолан е вдигнал толкова високо летвата за самия себе си, че в днешно време е почти невъзможно да оправдае наложените очаквания към него.
interstellar2И все пак той го прави. Да, има хора, които не оценяват и не ще оценят „Интерстелар“ високо, и те имат право. Филмът има толкова широки замисли, че понякога се губи в собствените си мащаби и оставя недоразвити дадени мотиви и теми. Но колко са режисьорите в днешно време, които правят блокбъстъри за масовата аудитория с такова невероятно ниво на амбиция и такова не чак толкова невероятно, но изпъкващо на фона на останалото по киносалоните, ниво на интелигентност? Кристофър Нолан заслужава уважението ви заради нечуваната в днешен Холивуд дързост, с която налага собствената си комплексна визия и не прави компромиси с нейните мащаби или сложност. Всички филмови критици му отдават дължимото за това – дори и тези, които не са останали доволни от „Интерстелар“ като завършен филмов продукт. Да, Нолан заслужава уважението ви, а по моето скромно мнение заслужава и парите ви, тъй като „Интерстелар“ е филм, който просто трябва да се гледа и да се преживее на кино.
interstellar5Трейлърът (приложен в края на статията) ви казва всичко, което трябва да знаете за сюжета на филма. В него виждате множество познати лица на филмови суперзвезди, които познаваме от любими наши ленти. Начело е текущият носител на наградата „Оскар“ за главна мъжка роля Матю МакКонъхи, който продължава невероятната си серия от успешни проекти. МакКонъхи се превъплъщава в ролята на главния герой Купър с типичната си неудържима харизма и с умението, което свикнахме да очакваме от него през последните няколко години. Имената на поддържащите участници говорят сами за себе си – Ан Хатауей, Джесика Частейн, Мат Деймън, Кейси Афлек и, разбира се, живите екранни легенди Елън Бърстийн и сър Майкъл Кейн. По-нататъшни суперлативи за актьорския ансамбъл са очаквани и следователно излишни.

interstellar4Саундтракът на филма е дело на Ханс Цимер – друго известно име, което също говори само за себе си. Пулсиращата музика на маестрото допринася за постоянната емоционалност и често покачващото се напрежение в лентата. Всъщност именно музиката на Цимер вече жъне номинации за награди и със сигурност ще се споменава често през идващата зима.

Като произведение на голям творец като Нолан, филмът вече провокира и тепърва ще става причина за крайни реакции и мнения. Кенет Туран от „LA Times“ го нарича „филм за широката аудитория“, „интелигентен“, „епичен“, отличаващ се със „амбициозен сценарий“ и изпъкващ с „впечатляващи кадри“ и „емоционални моменти“. Ан Хорнадей от „Washington Post“ пък заявява, че „за филм, който прекрачва през всички измерения, „Интерстелар“ се оказва изненадващо плосък“. Макар мнението на г-н Туран да е преобладаващото и аз лично да се присъединявам към него, вие може да не сте съгласни. От коя страна заставате с вашето мнение, ще разберете само ако гледате „Интерстелар“ на кино, което ви и призовавам да сторите.

„Интерстелар“ излиза по кината в България на 7-ми ноември 2014 година. Разпространява „Александра Филмс“.

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Алексия Петрова'The LEGO Batman Movie'/„LEGO Филмът: Батман“ - филмово ревю08.02.2017

Още от Под Моста

Анна-Мария ПоповаДа избереш книга по корицата и да си струваЛитература