Кино

КИНО С ДУМИ: Как оживява сценарият в кадър?

16.02.2021

В шестия епизод No Blink ни срещат с творците, които гледат през визьора на камерата във филми като „Маймуна“, „Тайният живот на Вера, „Ага“, „Рая на Данте“, „Дзифт“ и „Стъпки в пясъка“. Те са операторите Александър Станишев, Калоян Божилов и Орлин Руевски.

„Как оживява сценарият в кадър?“ – именно на този въпрос No Blink се опитват да намерят отговора в предстоящите близо 50 минути на Епизод 6.

Александър Станишев е оператор на едни от най-успешните български филми в последните години – „Маймуна“ (2016) на реж. Димитър Коцев – Шошо и „Тайният живот на Вера“ (2019) на реж. Тонислав Христов. През 2012 г. печели наградата Kodak Vision за операторство на Slamdance 2012 и наградата на Българската филмова академия за операторско майсторство за игралния филм „Вяра, любов и уиски“ на режисьора Кристина Николова. Александър Станишев е оператор и на американския филм Touched With Fire“ („Докоснати от огъня“), сниман в Ню Йорк под режисурата на Пол Далио с участието на Кейти Холмс, Люк Кърби, Кристин Лахти, Грифин Дън и продуциран от Спайк Лий и Кристина Николова. Снимал е и сериалите „Стъклен дом“, „Под Прикритие“, „Дървото на живота“, “Връзки”, “Столичани в повече”, „Денят на бащата“, както и телевизионните филми „Хъшове“ на Александър Морфов и „Аварийно кацане“ на Петър Вълчанов и Кристина Грозева. Освен това е оператор на втори екип в „Мисия Лондон“ на Димитър Митовски и във филма на Камен Калев – “С лице надолу”.

Калоян Божилов е оператор на пълнометражните игрални филми „Áга“ (2017) и „Отчуждение“ (2013) на режисьора Милко Лазаров, и на „Свещена светлина“ (реж. Георги Тенев), както и на редица късометражни филми. Той е оператор и на някои от епизодите на сериала „Островът на сините птици“ (реж. Петър Вълчанов и Кристина Грозева). Сред документалните филми, които е заснел, са „Писма от бъдещето“ (реж. Десислава Томбушева), „Хубен рисува пари“ (реж. Георги Тенев), „В търсене на Списаревски“ (реж. Адела Пеева), „Кота 42“ и „Досието на ДС“ на Ема Константинова„На изток от рая“ (реж. Стефан Командарев) и др. За операторската си работа в „Áга“ има награди от International Film Festival & Awards Macao, Златна Роза 2018, RAVAC International Film Festival, а престижната награда за Най-добър оператор на EAST – WEST GOLDEN ARCH споделя с оператора Лукас Зал, двукратно номиниран за Оскар за най-добро операторско майсторство.

Орлин Руевски е оператор и продуцент на дебютните пълнометражни игрални филми на режисьорите Павел Веснаков („Уроци по немски“) и Тео Ушев („Ф1.618“). От 2007 г. насам Орлин е оператор на камера във филмите на оператора Емил Христов – „Дзифт” (реж. Явор Гърдев), „Стъпки в пясъка” и „Каръци“ (реж. Ивайло Христов), „Ако някой те обича” (реж. Киран Коларов), „Адриана, аз съм ти” (реж. Петър Попзлатев), „LOVE.NET“ (реж. Илиян Джевелеков). Снимал е и документални филми с режисьорите Андрей Паунов („Георги и Пеперудите”„Проблемът с комарите и други истории”), Петър Попзлатев („Тютюн”), Илиян Джевелеков („Куба е музика”). Като главен оператор на втори екип заснема българските филми „Цветът на хамелеона“ на реж. Емил Христов и „Съдилището“ на реж. Стефан Командарев. Работи съвместно с Павел Веснаков по едни от най-награждаваните български късометражни филми: „Чест“, „Влакове“, „Зевс“, „Парафиненият принц“.

Как оживява сценарият в кадър? Как написаната история се превръща в движещо се изображение, което мигновено грабва зрителя? Каква е ролята на човека, който стои зад камерата, и избира какво и как да заснеме? Операторите Александър Станишев, Калоян Божилов и Орлин Руевски определят като основни за откриването на визуален ключ към филма най-вече разговорите си с режисьора, творческата интуиция и визуалните референции. Задачата на оператора е да подскаже най-доброто решение за визуализирането на сценария, а най-много за това му помага неговата наблюдателност и реакция. От тук започва и пътят на новия сценарий…

Александър, Калоян и Орлин разказват и много любопитни подробности от филми, по които са работили. Като например: документалният филм на режисьора Тонислав Христов – „Животът на Вера“, който екипът снима в продължение на 3 години; ключовите промени в сценария на „Отчуждение“ на режисьора Милко Лазаров, в първоначалния си прототип със заглавието „Маргаритки“; специфичният начин, по който е заснет дебютният пълнометражен филм на режисьора Павел Веснаков – „Уроци по немски“.

Това са само част от творческите предизвикателства, пред които тримата се изправят. Но до колко е важно взаимодействието с всички останали членове на екипа на снимачната площадка? Силна ли е връзката им с актьорите пред камерата и какви са насоките, които биха могли да им дават като оператори? До колко добрите кадри са следствие не само на добрата операторска работа, но и на качествената техника? Може ли операторът да се изгуби в света на дигиталното и колко ключов е монтажът за неговата работа? Каква е значимостта на осветлението на терен и кои са най-запомнящите се локации, на които са снимали?

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Димитър РахталиевУжас!30.10.2020

Още от Под Моста

Под Моста10 класически романа, които всеки трябва да прочетеЛитература